Sömnlösa nätter trots sovande barn.
Efter all tid på forumet har jag blivit lite av en dagismotståndare. Son 1 började vid 1,5 års ålder och det gick finfint. Han hade säkert haft det ännu bättre hemma ett par år till, men det fanns inte på kartan, då. Nu är son 2 sju månader och jag funderar halva nätterna på hur vi ska lösa allt framöver. Jag VILL vara hemma med barnen till dess lillen är 3, och jag VILL inte gå tillbaka till jobbet. Men vi VILL inte flytta. Det skulle i princip vara nödvändigt för att få ekonomin att gå ihop med bara EN lön när föräldradagarna är slut. Vi bor inte jättedyrt, ingen överdriven lyx eller så, men utgifterna är tillräckliga för att... ja ni förstår.
Tror inte att lillen blir "förstörd" av att börja på dagis som storebrorsan gjorde, speciellt inte när det verkar som om det blir en syskonavdelning.
Det kanske skulle eventuellt accepteras av min arbetsgivare. Samtidigt har jag varit där i många år och vill gärna flytta på mig. Jag VILL prioritera barnen, SAMTIDIGT är jag hungrig på att arbeta med något nytt. Men det går ju tyvärr sällan att få nytt jobb med en 50%-tjänst... Har startat eget företag inom detta nya för att testa på lite (med hyfsat resultat).
Det mest optimala vore att dra in en liten summa i månaden genom det egna företaget, men det tar nog tid m a p att ragga kunder.
Trivs fantastiskt bra hemma och har ingen alls press på mig att behöva högprestera på arbetsmarknaden. Känner riktigt hur stressen kryper inpå av ATT börja arbeta nästintill heltid igen; hjärtklappning, mobil, mail, småspringa, passa tider, möten bla bla. USCH för allt negativt som kommer MED jobbet (har inte upplevt så mycket annat). Jobbar hemifrån litegrann nu för att spara på föräldradagarna, det funkar bra.
Söker med ljus och lykta efter en dagmamma eller ett trevligt litet dagis av typ Ur och Skur/Montessori, men inget (bra) napp där heller. Undersöker nu möjligheterna att bli dagbarnvårdare, men det lockar sådär att ha 3 barn till hemma. Men går det så, kanske.
TÄNK om det fanns ett Barnaboksdagis i närheten. Vilket drömscenario.
Svamel och tankar. Dagis - inte dagis, hur få ihop det?, jobba?, skriva, ekonomin, fler barn?, SGI, föräldradagar, innanför eller utanför systemet?, dagis igen, dagbarnvårdare - vill jag?, kan jag? Hjälp!
Varma hälsningar
Carin