Hur gör vi på dagarna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
asahak

Hur gör vi på dagarna?

Inlägg av asahak »

Hejsan!
Vi har avverkat vår första natt på kuren...det gick sådär.Vår lillkille är sex och en halv månad och nu var vi bara tvugna att göra något för att vi alla ska få sova.Jag funderar på hur man ska hjälpa honom att somna när han ska sova inne på dagen, ska jag buffa då oxå? Funderar på om han ska få ha sin napp trots allt...? Vårat schema känns inte riktigt bra.Eftersom jag fortfarande ammar så känns det som att jag vill börja hans morgon med att amma.Men jag har märkt att han inte står sig speciellt länge på det, så kanske det är bättre att ge gröt eller välling och sluta med ammningen.Det är svårt att tänka klart och rationellt när man är trött så jag vore tacksam för lite vägledning.
syren

Inlägg av syren »

Hej, min son var ungefär lika gammal som din när han kurades - nu sover han som en prins! Ge inte upp, utan ha målet framför ögonen hela tiden så kommer det att gå bra.
Jag ammar också fortfarande (sonen är nu 10 mån.), men jag ger honom även "vanlig" frukost på morgonen (gröt/fil, frukt och smörgås). Det skulle jag göra i ditt ställe också, d v s amma först, komplettera sedan med gröt/välling/fil eller vad du nu vill ge honom till frukost.
Lycka till med fortsättningen!

Hälsningar,

Syrén, mamma till två flickor (00, 01) och en son (06), kurad i okt. -06
asahak

Re: Hur gör vi på dagarna?

Inlägg av asahak »

asahak skrev:Hejsan!
Vi har avverkat vår första natt på kuren...det gick sådär.Vår lillkille är sex och en halv månad och nu var vi bara tvugna att göra något för att vi alla ska få sova.Jag funderar på hur man ska hjälpa honom att somna när han ska sova inne på dagen, ska jag buffa då oxå? Funderar på om han ska få ha sin napp trots allt...? Vårat schema känns inte riktigt bra.Eftersom jag fortfarande ammar så känns det som att jag vill börja hans morgon med att amma.Men jag har märkt att han inte står sig speciellt länge på det, så kanske det är bättre att ge gröt eller välling och sluta med ammningen.Det är svårt att tänka klart och rationellt när man är trött så jag vore tacksam för lite vägledning.
Tack för ditt svar och uppmuntran!
Hur gör du på dagarna när han ska sova? Buffar och/eller ramsar du ? Vår lillkille gillar verkligen nappen, ska jag låta honom få den ?Nu går vi in på vår andra natt och det känns både spännande och jobbigt, ska det gå ?!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej asakhak.

Och välkommen hit :!: :D

Visst kommer det att gå bra. Inte tappa attityden nu... :wink:

Gällande dagen. Buffar du nattetid så tycker jag att du ska buffa på dagen också. På dagarna följer du kuren precis som på natten. Första dagen buffa lugn och tyst, ramsa ut osv. Andra dagen buffa som markering (om du nu valt att göra detta vill säga - en del skippar markeringsbuffen, lägger tillrätta och ramsar sig ut) och gå med ramsan. Påminn vid behov. Buffa vid kris. Tredje dagen definitivt slutbuffat. Jobba med ramsan och du kan kanske t.o.m avvakta lite innan du ger den. Fjärde dagen backa mer och mer även med ramsan. Hänger du med på vad jag menar?

Skippa nappen. Får han den inte på kvällen så är det rent oschysst att han får den på dagen. Total förvirring. Får han den även på natten så är risken stor att ni snart är tillbaka på ruta noll om han tappar den och vaknar. Då får ni springa fram och tillbaka. Han glömmer den på ett dygn. Det är vi många som kan intyga och skriva under på.

Lycka till inatt och tänk på den goda sömnen som följer med allt detta :sleep: De fyra första nätterna ÄR jobbiga men sen börjar saker och ting falla på plats.
Rapportera gärna hur det går framöver.

/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

Hur har det gått inatt och under dagen?

/Åsa Nyfiken :wink:
asahak

Inlägg av asahak »

Hej Åsa!
Jag har skrivit till dig, men jag skrev under min rubrik "känner mig uppgiven".Har nog inte förstått hur man svarar riktigt på forumet..Hoppas du svarar snart och att jag hittar ditt svar :lol:
Tror att det har börjat vända, men dagarna funkar inte så bra. Han sover otroligt lite då, spelar ingen roll om han sover i vagnen eller inne.
/ Åsa och Elias
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Svarar dig i din andra tråd å så håller vi oss till den. Det är lätt att missa saker annars och är allt samlat på ett ställe så får man en bättre överblick.

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"