Eftersom jag redan i en annan tråd bekänt att vi inte har några krisverktyg att ta till, så får ni hjälpa mig att reda ut detta. Vi använder aldrig nåt annat än samsan och behärskar inget annat.
Angående kristilldelningsverktyg, månntro räcker det att öva in det ena, dvs solfjädern i mitt fall? Ska öva på maken redan ikväll. Bör jag använda verktyget på lille E någon gång för att han ska förstå vad det innebär, typ varje läggning (som idag bara är plafs i säng, puss på huvudet och ut med ramsan, fullständigt perfekt fungerande i nuläget)?
Eller tränar jag flitigt på maken och tar till det när det blir kris först och är då beredd på att kanske få stå en kvart?
När räknas det som kris egentligen?
Jag har använt ramsan som kristilldelning, dvs när han inte är intresserad av att tystna - låter arg - så ramsar jag emellanåt som markering att allt är lugnt men jag anser att han ska sova, men direkt han börjar låta ledsen eller lugnar sig har jag ramsat igen och då svarar han direkt som regel.
Ute sover han i vagnen och går en läggning riktigt ont någon gång så att vår rams-dialig blir långdragen, då har jag nån gång gått ut och vagnat men han tystnar i samma ögonblick som vagnen kommer i rörelse så det har liksom känts fänigt nästan, ramsa, vagna tre drag, gå med ramsa och vi är tillbaka precis där vi var innan jag gick ut.
Jag har helt enkelt avvaktat oss ur alla trubbel hittills men vi har kanske inte haft någon riktig kris ännu heller. Lille E är aldrig så förtvivlad helt enkelt, mest arg. Men jag kanske hör fel?
Vad tror ni är mest rätt?
kristilldelning?
kristilldelning?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kanske idé att träna både på pappan och sonen...låter trevligt. 8)
Kanske inte så mycket för att sonen behöver det men du kanske gör det
Jag hade nog solfjädrat lite vid läggning för att känna på, dvs lagt händerna på ryggen och tryck till lite innan jag släpper. Då har du krisverktyget i din hand sedan och han känner automatiskt dina lugnande händer.
Här hemma är omstoppning och solfjädring kristilldelning. Har aldrig buffat efter andra natten. Kommer ju med jämna mellanrum sjukdomar och andra störande moment. Jag ramsar och vid behov så solfjädrar jag. Ibland bara tillrättaläggande och solfjäder kort och ibland lång solfjäder. Upplever att hon blir mycket lugn av mina händer vid sjukdom etc.
Om hon skulle vara mycket orolig eller må ganska dåligt så kan solfjädern bli lite lite gungande. Men då pratar vi KRIS.
Är en väldig trygghet för mig att alltid veta vad jag ska göra.
Kram
Susanne
Kanske inte så mycket för att sonen behöver det men du kanske gör det
Jag hade nog solfjädrat lite vid läggning för att känna på, dvs lagt händerna på ryggen och tryck till lite innan jag släpper. Då har du krisverktyget i din hand sedan och han känner automatiskt dina lugnande händer.
Här hemma är omstoppning och solfjädring kristilldelning. Har aldrig buffat efter andra natten. Kommer ju med jämna mellanrum sjukdomar och andra störande moment. Jag ramsar och vid behov så solfjädrar jag. Ibland bara tillrättaläggande och solfjäder kort och ibland lång solfjäder. Upplever att hon blir mycket lugn av mina händer vid sjukdom etc.
Om hon skulle vara mycket orolig eller må ganska dåligt så kan solfjädern bli lite lite gungande. Men då pratar vi KRIS.
Är en väldig trygghet för mig att alltid veta vad jag ska göra.
Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
-
Gäst