Gjorde jag fel!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mickan

Gjorde jag fel!?

Inlägg av Mickan »

Hej ni!

Inatt (7:e natten) vaknade Elliot ca 03-tiden och verkade ha svårt att somna om. Han grät inte, lät mera som om han sku ha lekt med Snutten och pratat för sig själv. Jag låg och lyssnade. Och lyssnade. Efter en halvtimme blev han tyst och när jag trodde att han hade somnat smög jag mig in för att se att han inte låg på rygg. (Han har haft en tendens att vända sig till rygg och inte kunna somna om själv...). Men det visade sig att han fortfarande var vaken och märkte att jag kommit in i rymmet och började gny! Då beslöt jag mig för att lägga honom på plats, göra solfjäder, ramsa och gå ut. Han somna på stubinen.

Gjorde jag fel? :? :oops:

Hur länge skall han få försöka somna om själv innan man hjälper? Hur länge som helst? (Jag vet, en halv timme är inte värst mycket, men om det går 2h?) :?: Då blir hans natt ju ganska kort...

Tacksam för svar!
Kram, Mickan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej då, du gjorde rätt i det läget. Har man väl "avslöjat" sig får man bära sig åt som om man verkligen visste vad man gjorde och hade tänkt göra det ÄNDÅ :lol:

"Hur lång tid" går inte att säga generellt. Det måste du lyssna dig fram till. Och då är det inte minst dig själv du ska lyssna till. "Nej, nu räcker det! Nu vill JAG ha lugn och ro här." Typ :wink: Det kan hjälpa för att dra undan den frestande överkoncentrationen på barnet, hela tiden barnet och bara barnet.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mickan

Inlägg av Mickan »

Tusen tack för svaret! Va bra! Nu vet jag. Det känns som om allt börjar löpa och vi har inte kommit längre än 8:e natten! Ibland undrar man varför man inte gjorde det här tidigare :D

Skrev tidigare under en anna rubrik att jag tyckte att vår Elliot hade blivit gnälligare under dagarna. Det har nu gått över och idag har han varit en riktigt solstråle hela dagen!

Häääärligt! :D

Kramar,
Mickan
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kanon :lol:

När du väl själv kan räkna med att verkligen få sova, kommer du att gå in i det berömda zombieperioden... och bli dödstrött. Och folk omkring dig förstår ingenting och frågar: "Men varför är du så trött? Du får ju sova nu!"

Svaret är: "Just därför :!: "

Små barn fungerar likadant :wink:
Mickan

Inlägg av Mickan »

Hej igen!

Ännu en fråga:

Gällande bekräftelseramsan. Ska man fortfarande alltid ge bekräftelseramsan efter att han lagts och fått beskedet? Elliot brukar inte direkt gråta efter 1:a ramsan, men han jollrar och för ljud en stund efter. Vi har slutat ge bekräftelsen för ett par kvällar sen för vi tror ramsan går hem. Han somnar efter max 10 min. Är det rätt eller fel? Läste i nån tråd att han kan bli irriterad av att man är där och ramsar fast han VET vad han ska göra...

Tacksam för svar,
Mickan
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Han behöver inte alls bekräftelseramsas längre och du resonerar helt rätt. Eftersom han tystnar under ramsan går du bara "ner" och mjuknar avslutningsvis och då har du dragit ihop påminnelsen med bekräftelsen.

Babblar han nöjt ska han få vara i fred! Då närmar han sig den avundsvärda talangen att kunna somna / somna om helt själv, och det var ju dit vi ville komma :wink: :lol:
Mickan

Inlägg av Mickan »

Hej Forumet!

Min fråga gäller dagslurarna. Jag har inte ramsat för vår Elliot på dagarna. Tänkte på nåt sätt att jag kan introducera ramsan senare när han redan "blivit sin egen klocka". Kanske det var dumt, men gjort är gjort. :D Hur ska jag bäst gå tillväga? :?:

Nu sover han alla lurar utomhus i vagn på rygg. Jag vaggnar honom tills han somnar. :oops: Han somnar vanligtvis på bara några få minuter. Mitt första pass på 45 minuter sover han igenom utan att vakna och när jag väcker honom är han dödstrött och gnällig en stund efter. Går det om? :?: (Läste nånstans att vissa barn sover 30 min eller 1h i stället för 45 och 20 min. Kan Elliot vara en av de få?) Har funderat på att förlänga passet till 1,5h. När kan jag tidigast ändra på hans program? :?: Jag vet att det inte är bra att göra...men det sku inte kräva ett så stort ingrepp (flyttar en 45 min från långa 2h15min-luren till morgonen så att det blir 1,5 + 1,5 + 20) Han har annars också haft svårt att sova hela långa passet. I morgon är uppföljningsväckan förbi.

Så här ser vårt dagsprogram ut:

07:30 Väckning
07:45 Frukost
10-10:45 Sova (45min)
11:30 Lunch
13-15:15 Sova (2h15min)
15:30 Mellanmål
17:10-17:30 Sova (20min)
17:30 Middag
19:15 Kvällsgröt
20:00 Sova natt (11h30min)

Vad tror ni? Ska jag introducera ramsan och tidsändringen samtidigt? :?:

Vi har haft ganska kallt väder här i Helsingfors. Finns det nån gräns för hur kallt det får vara för att kunna ha barnen ute och sova? :?:

Vinterhälsningar,
Mickan
Mamma till Elliot född i juli 06, Ian född i januari 09, Bob född i augusti 16 :heart: :heart: :heart:
Mickan

Inlägg av Mickan »

Hej igen!

Tog risken och ändrade lite på schemat och fint gick det! Nu sover Elliot igenom alla sina dagslurar utan att vakna. Så det tycks ha passat honom bättre. :D

:arrow: Undrar ännu över hur jag ska göra när jag introducerar dagsramsan? Ska jag alltså använda vagningen som buffning? Och annars ramsa på samma sätt som på natten? Lönar det sig att introducera den på 4 dagar precis som kuren? Man slutar buffa när han tystnar, ramsar och går bort? Right? :?:

Mycket tacksam får råd!
Kram, Mickan

ps. vad är temperaturgränsen för att ha barnet ute o sova?
Mamma till Elliot född i juli 06, Ian född i januari 09, Bob född i augusti 16 :heart: :heart: :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol: Håll nu fast vid det nya i åtminstone en vecka och fnatta inte :wink:

:arrow: Dagramsan ska vara lila rytmisk som nattramsan, men inte innehålla ordet natt. Det är det hela.

Jag vet inte om jag förstår riktigt vad du menar, men läs på i Verktygslådan om vagning. Ute brukar man inte ramsa bland folk (eftersom folk får slag :shock: ) men står vagnen hemma, ute, som sovplats, kan man gott gå därifrån med ramsan och betrakta vagningen som buffning, dvs som lugnande besked. Mycket kort, dock. Läs på :idea:

Temperaturgräns :?: 35 grader minus :wink: Då far både människor och maskiner illa.

:arrow: Allvarligt talat - ett barn som sover varmt, och då menar jag inte i tjock overall utan med varmt (isolerande) under och varmt (väl omstoppat) över, sover gott ute i 20 graders kyla utan problem. Man ställer barnet i lä under sufflett och håller förstås koll, med larm.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"