Tredje natten avklarad! Men han vaknar allt oftare...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fru Majsan

Tredje natten avklarad! Men han vaknar allt oftare...

Inlägg av Fru Majsan »

Nu har vi klarat av tredje natten med kuren för vår sexmånaders son. Har valt att vagna honom eftersom vi provat buffande (visserligen lite halvhjärtat men ändå...) med dåligt resultat. Vagnandet går betydligt bättre, han somnar när han ska, han skriker inte utan gnyr lite då och då men somnar om när man vagnar honom.

Vår fundering är dock: hur länge ska man fortsätta vagna på det viset? Minns från när vi körde kuren på vår äldre son (i spjälsäng) att buffning inte var något man tog till efter några nätter, utan att det var ramsan som skulle gälla då. Är det på samma vis när man vagnar? Som det är nu går vi ju fortfarande efter tre nätter in och vagnar så fort han gnyr.

Dessutom tycker jag inte att kuren än så länge har givit några resultat i form av mer obruten sömn. Han vaknar oftare för varje natt efter att ha haft en ganska ok första natt. Har för mig att natt tre var den då de skulle börja sova lite längre stunder, men icke! Trots detta verkar han ganska pigg och glad, förstår inte hur han kan vara det med all avbruten sömn...

Är det någon som kan ge något råd på vägen? Är det något vi gör fel eller kunde tänka mer på? Borde vi ändra på schemat? Vi har gjort det till att han sover natt 11 timmar, två dagslurar på vardera 45 minuter och ett 1,5-timmespass...sammanlagt 14 timmar.

Sen måste jag ändå säga att vi trots allt har nått framsteg:
- dagslurarna sitter bra!
- han ligger i sin vagn hela natten och klarar sig en hel natt utan mat!
- vi har tagit bort nappen och det var inga problem.

Så vi känner oss fortfarande optimistiska trots allt.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Fru Majsan

Här kommer mina synpunkter :D

"Testa" buffning är inte bra. Buffning och vagning GENOMFÖR man efter noggrann inövning. Inga tveksamheter ska råda när det kommer till lilla barnet.

Samma sak gäller för vagning som för buffning. Används vid minsta pip första natten, avsluta med rejält skak i handtaget och ut med ramsa. Andra natten kan man vagna som besked vid läggning på kvällen men sedan endast använda som krisverktyg. Ramsan ska ta över redan andra natten och om killen vaknar ramsar du först som besked och påminner vid behov. Tredje natten (ibland tom andra) kan man avvakta innan man ramsar för att ge barnet möjligheten att kunna somna om själv.
Så backa med vagnandet. Det är därför han vaknar allt oftare nu - han tror attt vagnen måste vara i rörelse för att kunna somna om.
Läs på mer om vagning i "Tips på vägen" m.m.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20

Gällande schemat så behöver en 6-månaders bebis 15 timmars sömn/dygn.

Mitt råd är att ni läser på mer om kuren. Läs, läs på och läs ännu mer. Detta är en förutsättning för att lyckas - i kombination med den självklara attityden.

Lycka till och hojta om du/ni har fler frågor.

/Åsa
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Tack för svaret. Blir bara lite ledsen när du tror att vi inte har läst på, det har vi! Massor! Dessutom har vi kört kuren på vår äldste son, med lyckat resultat. Men det är ibland lite svårt att hitta rätt på den här sidan, tycker jag, och det där med vagningen kontra buffande hade vi båda helt missförstått trots många timmars läsande på den här sidan. Vi uppfattade det båda som att det var vagning vid minsta pip som gällde, och att ramsan som ensamt besked gällde först när man flyttade över till spjälsäng. Sovtiderna för olika åldrar lyckades vi inte hitta över huvud taget :-(

Men, hur som helst, vi uppdaterar oss dagligen och det är ju därför detta hjälpforum finns också, eller hur?

Så nu till fortsättningen: nu har vi ju uppenbarligen gjort bort oss lite i början, innebär det då att de här tre vaknätterna har varit helt förgäves? Eller kan man hoppas på en lite lugnare natt inatt? Och rent praktiskt, hur gör man då? Lillkillen ligger i hallen, innanför ett skynke. Ska man dra ramsan utanför skynket och strunta i att vagna om det inte är alldeles nödvändigt? Eller ska den här natten bli som "andra natten" och att vi vagnar lite grann, men mindre än första natten? Hur mycket får han skrika egentligen? Testade att bara köra ramsan nu vid eftermiddagsluren men han började gallskrika direkt, och det gick inte att få honom att sluta om jag inte vagnade.

Tacksam för svar!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

Mitt råd att läsa på gav jag då jag såg att det fanns luckor i det du skrev ex. kring antalet sömntimmar och syftet kurens framfart. Jag gjorde det i ren välmening för att förhoppningsvis kunna hjälpa er framåt. :heart:
A och O med hela kuren är just att man vet vad man gör men framför allt varför - för att hålla vargen stången från barnet. Och så den självklara attityden som gör underverk förstås. :wink:

Ser att du startat en ny tråd i samma ämne. Det bästa är ändå att du håller dig till en och samma tråd till samma barn och samma kur. Du får bättre svar där vi andra kan bilda oss en bättre helhetsbild. Tråden flyttas upp varje gång någon/du skriver i den och den markeras lite tydligare när nya inlägg finns att läsa.

Dessa tre nätter är inte förgäves - ni har "bara" fastnat i första nattens agerande och kan nu fortsätta med andra natten enligt konstens alla regler. Det kommer antagligen inte att innebära en mycket lugnare natt utan ganska mycket jobb. De fyra första kurnätterna är tuffa, men det viktiga är ändå att man håller målet för ögonen och tänker sig alla ljuvliga nätter som följer med god och sammanhängande sömn... :sleep:

Andra natten ska ramsan ta över. Lägg lillkillen tillrätta i vagnen följt av en kort vagning (ex fyra drag) som besked och avsluta med skak i handtaget från sida till sida. Vänd sedan på klacken och GÅ med ramsan. Första versen på väg ut från skynket, andra versen när ni drar för skynket, tredje versen utanför och fjärde versen på väg bort därifrån. Sedan ges utrymme för reaktion. Påminn med ramsan vid behov.
Ramsan måste vara väl inövad och ges högt med rejält magstöd. Lyssna av och tolka hans frågor - svara med ramsan därefter. Tar han i, tar ni i lite mer. Ledsen kille får en vänlig men bestämd, betryggande ramsa, självömkande kille får en riktigt hurtig och glad medans arga barn inte får nån alls. Arg och förbannad får man vara, det är en reaktion som man vill få ur sig och som man ska få möjlighet att få ur sig.
Blir läget riktigt krisartat kan ni vagna, men kortare och kortare för varje gång, så att ni inte fastnar. Gå sedan med ramsan.

Om ramsan finns mer att läsa på
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16

Läs igenom verktygslådan och tips på vägen ytterligare en gång för att försäkra er om att ni inte missat nåt viktigt.

Att han inte tog emot ramsan på eftermiddagen beror på flera saker.
:arrow: Den har inte arbetats in under nätterna då ni inte genomfört natt två, där ramsan ska ta över. Och kuren börjar på kvällen, vilket innebär att ni fortfarande under dagen idag kan ses som att ni tagit er igenom första kurnatten. Hänger du med på vad jag menar?
:arrow: Du "testade" att ge honom ramsan och det är inte att rekommendera. Genomföra är rätta ordet! :wink:
:arrow: Ni har fastnat i vagningsträsket dessa tre nätter och då förväntar sig gossen attt saker och ting man ligger i ska röra på sig när man ska somna.

Hoppas att natten går bra och jobba med ramsan! Rapportera gärna hur det går.

Lycka till :heart:

/Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kantarella :wink: :D
Fru Majsan skrev:Men det är ibland lite svårt att hitta rätt på den här sidan, tycker jag, - - Sovtiderna för olika åldrar lyckades vi inte hitta över huvud taget. Men, hur som helst, vi uppdaterar oss dagligen och det är ju därför detta hjälpforum finns också, eller hur?
:D Kära nån, fru Majsan - vadan detta gnäll :?: Jag har svarat dig på annat ställe och nu ser jag detta och tar mig en smula för pannan, samtidigt som jag drar på mun (så jag menar inget illa, tro inte det).

Svårt att hitta rätt på den här sidan :?: :!: Då underlättar det kolossalt om du inte skapar nya trådar kors och tvärs :shock:

... "det är ju därför detta hjälpforum finns, eller hur" :?: Jag blir nyfiken :!: Varför tror du det finns :?: Och vilka intressen tror du ligger bakom :?:

Lycka till nu :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Kantarella och Anna: Tack för era svar. Länkar längre ner till den andra tråden så från och med nu kan vi ju hålla oss till den då så slipper vi problemet (?) med parallella trådar.

Det var inte alls min mening att låta gnällig, men jag sökte mig hit för att få råd och stöttning i mina ansträngningar att följa en kur som jag tycker känns positiv och vettig och blev då besviken när jag bara fick höra att jag nog inte läst på tillräckligt. Även om man läser så ögonen blöder så kan man ju faktiskt missa saker, eller inte hitta det man söker svar på, eller hur?

Nu har jag lärt mig vikten av att väga mina ord på guldvåg innan jag skriver - det är väl "problemet" med internet, att man ibland snabbt skriver ihop något man funderar på och trycker på "skicka" innan man hunnit tänka klart...lätt att budskap misstolkas och ord märks då. Samt att man ibland får skynda sig att rafsa ihop sina frågor medan ena barnet sover och andra pockar på uppmärksamhet - inte alltid lätt att vara noggrann då :)

Men hursomhelst, nu tycker jag att vi avslutar den här diskussionen och koncentrerar oss på huvudsaken: att få vår son att sova gott! Så ni som är nyfikna på hur det går för oss och Nils kurande, kan fortsättningsvis följa oss i den här tråden:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6947#76947
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"