Nu ska Nils kuras - följ oss på vägen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fru Majsan

Nu ska Nils kuras - följ oss på vägen!

Inlägg av Fru Majsan »

Har skrivit i några andra trådar men de dör ju så fort man fått svar på rubrikfrågan så jag testar helt enkelt att starta en ny tråd där jag hoppas att jag kan lägga in lite frågor som dyker upp efterhand och att någon vill svara då.

Som jag skrivit i en annan tråd så har vi kört tre nätter nu, i vagnen, med Nils sex månader. Uppenbarligen har vi gjort bort oss lite i början genom att vagna för mycket i stället för att låta ramsan ta över. Innebär det då att de här tre vaknätterna har varit helt förgäves? Eller kan man hoppas på en lite lugnare natt inatt? Och rent praktiskt, hur gör man då? Lillkillen ligger i hallen, innanför ett skynke. Ska man dra ramsan utanför skynket och strunta i att vagna om det inte är alldeles nödvändigt? Eller ska den här natten bli som "andra natten" och att vi vagnar lite grann, men mindre än första natten? Hur mycket får han skrika egentligen? Testade att bara köra ramsan nu vid eftermiddagsluren men han började gallskrika direkt, och det gick inte att få honom att sluta om jag inte vagnade.
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Förresten undrar jag redan en sak till, nämligen hur det funkar med inne-utomhusvistelser under kuren. Är det ok att ibland ta hans sovpass ute, ibland inne eller måste man vara konsekvent på miljön nu under kuren? Det är så smidigt att vagna honom när man är ute och sedan låta honom sova ute i vagnen. Han sover så mycket bättre så och det verkar så skönt! Dessutom är det ju smidigt om man själv behöver uträtta något. Men med tanke på att vagnen då gungar hela tiden är det kanske inte så bra?
Vilse

Inlägg av Vilse »

Som jag förstått det ska lurarna vara på samma plats hela kuren + uppföljningsveckan, dvs om du väljer att ha lunchluren i vagnen ska den vara där hela tiden. Nån annan lur kanske ni väljer att ha inne men då ska den vara där hela tiden.

Efter uppföljningsveckan tror jag att det är ok att ha lurarna på olika platser. Men det kanske beror på om lurarna funkar bra.
Mamma till Ludvig, 7/10 2004 (inte kurad men sover bra ändå) och Edvard, 11/8 2006 (kurstart 18/1 2007).
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Vilse - vi kör alla lurar, inklusive natten i vagnen. Det jag undrade var väl egentligen om det var ok att byta plats på vagnen, dvs ibland sova inne i vagnen, ibland ute på promenad.
Vilse

Inlägg av Vilse »

Aha, då missförstod jag....fast jag vet inte vad rätt svar är. Hoppas nån annan vet!
Mamma till Ludvig, 7/10 2004 (inte kurad men sover bra ändå) och Edvard, 11/8 2006 (kurstart 18/1 2007).
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Det gick förresten otroligt dåligt med dagens dagslurar sedan vi fått reda på att vi vagnat för mycket tidigare...stod och ramsade mestadels i stället och han skrek, skrek och skrek så jag höll på att misströsta! Ska det verkligen vara så, att de gallskriker när de hör ramsan? Var nära att ge upp mååånga gånger men uthärdade till slut :)

Undrar förresten hur länge man ska kämpa på med dagslurarna. Exempelvis: när han ska sova ett 45-minuterspass och inte somnar, alternativt vaknar för tidigt och inte somnar om...ska jag då köra 45 minuter från när han borde ha somnat, från när han somnade (om han vaknar mitt i) eller på något annat vis? När är det dags att avbryta om det inte funkar?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Vilse :wink: :D

:D Välkommen är du, fru Majsan :lol:

1. Gör inte nya trådar, är du snäll. Bakgrunden försvinner för oss som vill hjälpa. Fyll bara på den tråd du startade så aktualiseras den och åker upp, så att säga. Kring samma barn och samma kur bör samma tråd gälla :wink:

2. Han ska inte skrika alls. Verktygen är till för att lugna. Det är svårt att sova när man skriker och svårt att somna om. Det låter som om ni skulle behöva öva upp vagningstekniken (se Verktygslådan) och även ramsan, som ska nå fram. Rent praktiskt ramsar man förstås utom synhåll för barnet, utanför dörren / skynket. Det låter inte som om ni riktigt vet vad ni gör och varför :?: Läs på, tycker jag. Följ Lathunden. Man behöver läsa på många, många gånger och även underhand.

Kurens första fyra dygn syftar till att bryta mönstret från förut och lära sig lugna barnet där det ligger. Så fort man känner att man upprättat kommunikation, dialog - backar man gradvis och överlåter allt mer åt barnet självt. Men alltsammans måste vara underbyggt med Attityden av tveklös självklarhet där man vet exakt vad man gör och varför. Jag saknar övertygelse hos dig i det du skriver och entusiasm. Jag saknar den positiva beslutsamheten. Jag spårar irritation och otålighet och med sådant bagage i förhållningssättet kan ni inte räkna med att kuren gör sig själv eller att barnet tar hand om den. Jag hoppas jag har fel.

3. Som Vilse skriver gäller det att vara konsekvent. Det handlar inte om att han sover i vagnen alla lurar utan var han tar dem. Ska han sova ute (vilket han bör, varje dag) ska han sova ute vid samma lur varje dag. Ska han sova inne gäller motssvarande. Alltid likadant, fram t o m upföljningsveckan eller tills sömnen sitter någorlunda säkert.

4. Nej, det ska inte vara så att "de gallskriker när de hör ramsan". Och det ska inte vara så att du "uthärdar". Du ska lära dig upprätta kommunikation. Du ska kunna se till att ramsan når fram. Att han lyssnar, helt enkelt. Vi vill inte ha någon "skrikmetod" här (den kan du naturligtvis använda, men SHN är något helt annat - den bygger på föräldrarnas ansvar och ledning, hela tiden och hela vägen; inte barnets).

Du var "nära att ge upp måååånga gånger" :?: Ge upp till vad då? Vad är alternativet tycker du? Meningen var att du skulle ge ditt lilla barn den goda sömn han behöver så väl. Inte att du skulle utföra en kamp. Skjut vargarna och lär dig LUGNA :!:

5. Om du har läst på vet du att man håller sig inom marginalkvarten för att inte rubba schemat resten av dygnet. Ska han alltså sova 45 min och somnar först när 5 min återstår av sömnpasset, ger du honom en tjugominuters (som också är ett s k naturligt sömnrytmspass) och hamnar då inom marginalkvarten och tar upp honom då. Om han vaknar "mitt i" dvs vid sömnskarven (efter 20 min respektive 45 min) hjälper du honom att somna om så han får ihop det som var tänkt, inom marginalkvarten.

Det hjälper som sagt att läsa på och läsa på igen, både för pepp och för kunskap. Kanske skulle du titta på "Vill du kura ditt barn? Läs detta först!" till att börja med :wink: Mammut Marias "klistrade" tråd om förhållningssättets betydelse är också viktig, inledningsvis.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Tack, Anna för ditt svar! Det känns positivt att du tar dig tid att försöka hjälpa oss att hjälpa Nils till en bra sömn. Att jag startade en ny tråd var mest för att jag ville ha en mer allmängiltig rubrik, som kunde locka fler att titta in lite oftare. Annars blir det kanske lätt så att man inte öppnar tråden om man ser att den gäller en specifik fråga som man inte vill eller kan svara på - eller ser att någon annan redan har svarat på. Det var inte min avsikt att förvirra! :wink:

Måste åter få poängtera att vi faktiskt VISST är pålästa! Vi har kanske inte läst varenda inlägg på hemsidan, men väldigt mycket. Ibland är det dock svårt att hitta den information man söker, och ibland kanske man vill ha flera personers reaktion på hur man tolkat informationen.

Jag är bestämt emot alla skrikmetoder, därav min frustration när Nils börjar skrika när han hör ramsan. Vagnandet däremot funkar bra, men nu var ju tanken att han skulle ramsas med hjälp av ramsan. Det är möjligt att det är som du säger, att vi verkar osäkra inför barnet och att det är därför ramsan inte går fram. Har du några tips på hur man ska få den att göra det redan från början? Tycker att vi gör som du föreslår, anpassar ramsans tonfall efter barnets tonfall, lyssnar, väntar in, bekräftar och allt annat du skriver om. Men av någon anledning funkar det inte...han blir vrålarg när ramsan kommer! (kan dock nämna att när min man ramsade i kväll skrek han lite de två första gångerna, men efter tredje ramsningsomgången tystnade han totalt - och somnade! Så det är kanske på väg att sätta sig då? Dock har han redan vaknat tre gånger på några timmar, men nu har han varit lugn ett bra tag så vi får se hur natten går.)

Du skriver: "Jag saknar övertygelse hos dig i det du skriver och entusiasm. Jag saknar den positiva beslutsamheten. Jag spårar irritation och otålighet". Hmmm, det där med irritation och otålighet kan nog stämma, åtminstone i dag... :cry:

"Det handlar inte om att han sover i vagnen alla lurar utan var han tar dem. Ska han sova ute (vilket han bör, varje dag) ska han sova ute vid samma lur varje dag. Ska han sova inne gäller motssvarande. Alltid likadant, fram t o m upföljningsveckan eller tills sömnen sitter någorlunda säkert."
Då undrar jag också - är det ok om vagnen rullar under lurarna? Alltså, att jag tar en promenad när han sover? Eller sabbar det allting då?

"Du var "nära att ge upp måååånga gånger" :?: Ge upp till vad då? Vad är alternativet tycker du? Meningen var att du skulle ge ditt lilla barn den goda sömn han behöver så väl. Inte att du skulle utföra en kamp. Skjut vargarna och lär dig LUGNA"

Ge upp till vad? Jag vet inte, jag hade absolut aldrig tagit upp honom. Men efterhand blev det mig nästan övermäktigt, är ganska trött nu efter de senaste nätterna och hade väl inte så mycket ork kvar...kanske kände jag att "nu får han banne mig skrika" men jag är glad att jag ändå gick in och ramsade och vagnade när han var som mest ilsken!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kanske skulle du rentav rekvirera Solva hela natten-boken :?: (e förstasidan.) Där har ni allt på ett bräde. Plus ett antal frågor och svar och en dvd, som visar rätta vagningstekniken och även buffningen. Och effektivt ramsande.

Då slapp ni leta runt en massa :wink: :lol:

Visst är det ok att vagnen rullar under lurarna :!: Jag kan inte förstå var du skulle fått det ifrån att det skulle vara fel :?: Han ska kunna sova både med vagnen stillastående och med den i rörelse. Precis som han ska kunna sova i både mörker och dagsljus. Men Rom byggdes inte på en dag och under själva kuren kan man gott ta det säkra före det osäkra - då gäller det ju först och främst att etablera tiderna så att lurarna sätter sig och lilla barnet blir sin egen klocka.

Försök att inte gå in och ramsa. Vagna bör man göra under tystnad, och med ramsan går man ut och fortsätter utanför och på väg bort.

Är han arg så det hörs tycker jag du ska vänta ut honom och lyssna av. Vi vill inte förbjuda folk att reagera, om man säger :wink: Du hör när han börjar låta ledsen och trött och då är han också mottaglig. Det är han inte när han svär mindre ädla eder. I likhet med de flesta av oss :wink: :lol:
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Hihi, ja, boken hade kanske varit bättre. Men NU har jag skärpt mig och läst vartenda foruminlägg under verktyg och hittade en del jag missat. Bättre sent än aldrig.

Fick för mig det där med vagnen eftersom jag förstod att jag hade vagnat för mycket (slutade ju inte med det efter första natten) och då trodde jag att rullandet skulle ha samma effekt som vagning, dvs att han inte skulle kunna sova om vagnen stod stilla om jag vande honom vid att alltid ha den i rörelse.

Nu har vi i alla fall inte vagnat alls under natten till i dag och under dagslurarna och det har faktiskt funkat BRA! Visserligen vaknade han en himla massa inatt, men vi (=maken) fick honom att somna om enbart med hjälp av ramsan så visst känns det som om vi är på gång!
Lua

Inlägg av Lua »

Låter toppen! :thumbsup:

Följer Nils kurande och ser fram emot fler rapporter :wink:

Kram Lua. :heart:
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

I natt sov han en hel natt! Eller, nästan i alla fall. Han vaknade till en gång och gnällde lite. Jag avvaktade ett tag och precis när jag kände att det nog var dags att ramsa så....blev det tyst! Sen vaknade han inte förrän en halvtimme innan morgon, och inte heller då behövde jag göra något, han låg vaken och jollrade ett bra tag och somnade sedan om. Känns helt underbart!

Nu undrar jag bara några saker som jag har funderat över de här dagarna:

1. Då han vaknar någon minut innan han ska väckas, hur gör jag då? Måste jag få honom att somna om eller kan jag ta upp honom ändå, så länge han är nöjd och glad?

2. Om man någon gång råkar bli lite sen med en läggning (hände exempelvis igår pga bajsattack :wink: - var tvungen att byta och bada honom innan eftermiddagsluren, så marginalkvarten överskreds - hur gör man då? Vi valde att ge honom 20 minuter i stället för planerade 45, så att han ändå vaknade när han skulle - är det ok i dessa sammanhang eller är det bättre att göra på annat vis?

3. När startar en sovtid? Är det när man lägger dem tillrätta i vagnen, ramsar och går därifrån? Eller först när man märker att han har somnat in? Har gjort på senare vis under dagslurarna, kört igång stoppuret på 45 minuter resp 1,5 timme när jag ser att han verkligen somnat.

4. Vi upptäckte ju att vi gett honom en timme för lite per dag när vi studerade rekommenderade sovtider närmare. Bör vi vänta ett tag med att ändra schemat nu, eftersom vi fortfarande kurar? Eller kan man tidigarelägga nattläggningen redan nu?

5. När kan man gå över från vagn till spjälsäng och hur går man då tillväga? Funderar på att lägga barnvagnsliften i sängen först för att på så vis vänja honom vid rummet och miljön, men det kanske bara krånglar till det?
3barn

Inlägg av 3barn »

Hej!
Jag är inte alls en erfaren kurare, men har ändå svar på ett par av dina frågor.
Vad ni är duktiga förresten! :)

1. När han vaknar nån minut innan utsatt tid. AW svarade mig när jag frågade detsamma, att då har han fattat vilken tid som gäller och vaknar lagom. Bara att ta upp honom! Han har ju gjort helt rätt som vaknat!

5. När jag skulle flytta vår pojke från vagn till spjälsäng så ställde jag vagnen bakom skynket där sängen sen skulle stå, så att han vande sig vid platsen. Sen när sängen flyttades dit la jag en stor kudde bredvid honom så det inte skulle bli så himla stort och tomt omkring honom. Den har han fortfarande kvar 2,5 månad efter kurandet.

Lycka till!

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, 3barn :wink: :D

:D Vilken fin natt. Nu har ett antal polletter trillat ner. Pris och beröm :lol:

2. Det skötte ni bra - men man bör förstås se till att det inte händer för ofta. Du vet den gamla regeln: en gång är ingen gång - två gånger är en dålig vana :wink: :lol:

3. Sovtiden startar när du / ni så bestämt enligt schemat. De viktigaste är inte att han sover exakt varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem - efter klockan! Då blir han snart sin egen klocka.

Just när det gäller kortlurarna på 20 och 45 min bör man emellertid vara lite noga under kuren och hålla koll på själva sovtiden, så som ni gjorde under 2.

4. Ni kan gott lägga honom en halvtgime tidigare på kvällen. Det märker han inte. Det är den enda tidpunkten på dygnet man kan laborera med en hel halvtimme och det brukar gå utmärkt. Annars är det ju marginalkvarten som gäller, men även med den bör man vara försiktig under kuren.

Det här gåt ju strålande :!: Odla nu friskt 1. Attityden av glad och tveklös Självklarhet, 2. Skrattet-till-go'nattet :lol:
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Tack Anna och 3barn. Ja, det känns bra det här, även om läggningen i kväll tog hela 20 minuter och han vaknade och fick ramsas om efter en timma! Men nu verkar han sova i alla fall. :D :D :D

Det här med kortlurarna...jag trodde det var så att det var exakt 45 minuter som gällde, och att marginalkvarten i det fallet var till ifall han inte skulle somna på stört. Men du menar alltså, Anna, att jag kan lägga honom den tid vi bestämt och väcka honom 45 minuter efter det - även om det tar några minuter att få honom att somna? Blir han inte mer svårväckt då än om jag väcker honom exakt 45 minuter efter att han har somnat?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"