- Sov så gott en liten stund, säger jag ett par gånger, lämnar dörren lite på glänt och går. Sätter mig då i soffan i rummet utanför och läser. Han kliver ur sängen pch går fram till dörren. Jag går in, leder honom till sängen, lägger honom, han vill oftast inte ha täcke (sparkar av det direkt), jag går därifrån under det att jag upprepar - Sov så gott en liten stund. Medan han yttrar sitt missnöje......
Sedan kan det förlöpa på olika sätt. Antingen är han ihärdig med sitt "ur-sängen-klättrande", och proceduren upprepas många gånger, eller så kan han ligga kvar i sängen, pratandes, klagandes, sjungandes, eller så tar han sig för med att riva ur sängkläderna eller så somnar han. Till slut. Ibland tar det 10 min, ibland 1 till 1 1/2 timme innan han somnar. När han väl somnar, brukar han få sova ungefär 1 timme. Det är väl det han behöver, om natten är ca 12 timmar? Om han ligger vaken i sängen och filosoferar får han vara alldeles i fred. Brukar gå in efter ca 20 min. (efter det att han somnat) och bre på honom täcket, som han så gott som alltid sparkat av sig.
Detta strul börjar bli lite väl jobbigt, har pågått en längre tid, och jag undrar om jag ska göra på något annat sätt? Börjar han närma sig skarven mellan att behöva middagsluren och ändå inte?
Tacksam för synpunkter.