Snart 1 år och schemat verkar inte funka mer- hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
smulan3

Snart 1 år och schemat verkar inte funka mer- hjälp!

Inlägg av smulan3 »

först av allt!!!!

Här är en som misströstade och kämpade på tack vare alla peppare här på forumet. Det var tufft men vi tog oss igenom det hela i augusti och sen dess har skruttan sovit som en prinsessa 12 timmar på natten och hon är som en klocka (eller var) även på dagarna. Strålande aptit och en riktig solstråle. :lol: :lol: :lol:
Men nu verkar det som om vi behöver fixa till lite i schemat för den senaste veckan har det strulat en hel del på dagarna och då också vid läggningen på kvällen.
vi har följande schema
7.00 vakna och välling sen lite mer frukost med oss.
9.30-10.15 sova
11.00 lunch
14.00 mellis
14.30-16 sova
17.30 middag
19.00 natt efter bad och vällingflaska

Anledningen att jag tror att schemat börjar ha gjort sitt är att hon har varit otroligt lätt att lägga varje pass och alltid somnat på 5 minuter men nu kan det ta 20 minuter, hon gnäller inte utan ligger mest och jollrar och ropar titta titta därinne. vi går aldrig in till henne och stör men hon somnar inte
Hon fyller 1 om en vecka
Kan det vara dags att ändra och vad kan vara ett bra schema då? hur gör vi enklast :?:

tack på förhand
/Smulan
Mamma till dotter född feb - 06 och dotter född 081013 (bf +6)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Det kan nog vara dags att ändra. Fast jag vågar inte säga säkert. Jag provade för tidigt med en lur, fick ändra tillbaka. Det var vid 11 månader, men åldern varierar ju. Vi ändrade vid 1 år sen, då gick det bra. Fast det blev lite trötta miner någon vecka innan han vant sig. Då kan det passa bra med en 5-minutare.

Förslag:
Natt 19.00-07.00
Middagslur 1,5 timme någon gång efter lunch. Är din flicka mest trött på eftermiddagen så kanske efter 12 passar?

Karl är en förmiddagströttis så han sov 10.30-12.00 sen var han pigg hela eftermiddagen, vid 1 år. Nu orkar han till 11.30. :)
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej! :D

Jag känner igen mig, jättemycket :!: . Vi hade nästan samma schema som er fram till 12 månader. (natt 20-07, sova 9.30-11, 14.30-16). Vid 11 mån. började fm-läggningen och kvällsläggningen strula rejält. Att ändra till EN lur var dock ett mycket större steg än från tre till två lurar, så jag väntade nästan en månad innan vi ändrade.
Visst var det jobbigt de första veckorna, speciellt på förmiddagarna, som vi fick lösa genom att gå på promenad för att hon skulle orka :? . Det var oundvikligen en period då två lurar var för mycket men en för lite :? .
När vi ändrade till en lur förlängde vi också natten till 12 h (hon gjorde det själv) så nu har vi natt 20-08 och luren 12-13.30.
Så ja, det börjar troligen bli dags att ändra för er också :idea: . Men som sagt - var beredd på en övergångsperiod. Vi får inte till några 5 minutare annat än i bilen (eller traktorn :wink: ), men om ni inte har det problemet så har ni det genast mycket lättare om hon kan ta sig en sån varje kväll det behövs! :wink:

Lycka till,

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"