Vi har kurat får dotter i vagn och jag undrar nu när man kan flytta tillbaks henne till hennes spjälsäng? Hon har sovit i den sen hon var 3 veckor och hon börjar bli lite stor för vagnen så det känns inte bra att ha henne där för länge. (Dock svarar hon så bra på vagnande så jag ville genomföra kuren i vagnen)
Undrar också hur man gör med ramsan när man har hennes säng i samma rum som vi sover i? Ska man gå ut och ramsa och sen smyga in igen? Eller kan man ramsa från vår säng? Vi bor i en minitvåa så vi har inte så mkt val...
flytta till spjälsäng?
flytta till spjälsäng?
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Eftersom ni måste ha henne i ert rum så se till att hon inte kan se er. Höra går bra men ser hon er så kan det störa. Häng ett skynke från taket eller ställ en vikskärm bredvid sängen.
När/Om hon vaknar sen på natten tycker jag att det är lättast att ramsa utanför sovrummet. Ligger jag kvar i sängen så blir åtminstonde jag mkt känsligare för minsta pip och tycker att det låter värre än det eg är och då lyckas jag nästan aldrig att få honom att somna om. Går jag däremot ut ur rummet hittar jag rätt attityd på vägen och kan ramsa på rätt sätt och liten somnar om ganska snabbt. Men det viktigaste tycker jag är att först och främst avvakta och ge honom möjlighet att somna om själv.
Läste även din rapport. Grattis! Duktiga föräldrar!
När/Om hon vaknar sen på natten tycker jag att det är lättast att ramsa utanför sovrummet. Ligger jag kvar i sängen så blir åtminstonde jag mkt känsligare för minsta pip och tycker att det låter värre än det eg är och då lyckas jag nästan aldrig att få honom att somna om. Går jag däremot ut ur rummet hittar jag rätt attityd på vägen och kan ramsa på rätt sätt och liten somnar om ganska snabbt. Men det viktigaste tycker jag är att först och främst avvakta och ge honom möjlighet att somna om själv.
Läste även din rapport. Grattis! Duktiga föräldrar!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Tack!
Tack för svar liw!
Undrar bara också om du vet NÄR man kan flytta tillbaks henne till sängen. Ska man vänta till efter uppföljningsveckan eller längre?
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Jag vet inte om det finns ngn bra "regel" för när du kan flytta tillbaka henne till spjälsängen... men eftersom hon är van att sova där sedan tidigare borde du kunna göra det ganska enkelt. Så länge du gör det med säker hand och attityd så går det nog bra.
Men själv skulle jag nog vänta tills uppföljningsveckan är avklarad och allt känns skapligt stabilt.
Mammut??? Har du ngn ide´här kanske???
Men själv skulle jag nog vänta tills uppföljningsveckan är avklarad och allt känns skapligt stabilt.
Mammut??? Har du ngn ide´här kanske???
Linda
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tack liw
Ja vänta tills efter uppföljningsveckan. Det är ju också först då de hela nätterna brukar sätta sig någorlunda (om man bara hela tiden gör "baksteg" först... så att barnet kan fortsätta göra framsteg). Jag oroar mig för att du inte har larm 
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jag har samma problem med överkoncentrationen, dygnet runt men särskilt med lyssnande efter varje ljud på natten. Jag och min man har löst det så att vi har apotekets mjuka öronproppar i varje natt och jag vaknar DIREKT när han börjar gråta men inte om han bar andas eller grymtar lite. Funkar bra för oss men man får inte ha anlag för eksem i öronen eller vaxproppar 
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!