--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
nu behöver jag schemahjälp igen! Vi har sedan ett par veckor följt detta schema, d v s
7h00 god morgon + amning
7h30 frukost
10h30 lunch
11h00- 12h30 vila
14h00 mellanmål (gröt)
15h30- 15h50 vila
17h30 middag
18h45 nattslurk
19h00 god natt
Sonen är 10 månader. Schemat fungerade väldigt bra fram till för några dagar sedan, då storasystrarna började skola och dagis igen. När de var hemma fanns underhållning och lillpojken tänkte inte på sin trötthet. Men, nu, ensam hemma med mamma, är man VÄLDIGT TRÖTT på förmiddagen, redan vid 9h15-9h30-tiden. JAg har fått ge honom lunch redan vid 10h00 (gröt, då jag tycker det är tidigt för lunch). Då piggnar hen till en smula och kan vara vaken till 11h00. SEdan somnar han och kan sova upp till 2 timmar om jag inte väcker honom... Jag funderar därför på om jag inte bör lägga in en lur på förmiddagen och en senare vid lunch/eftermiddagen. Problemet är att jag hämtar flickorna 15h00, måste gå hemifrån 14h30. Sover sonen hemma, måste jag alltså väcka honom senast 14h00 för att hinna ge mat innan vi går, alternativt promenera till dagis/skola, men då måste ju mat hinnas med på ngt sätt. Snälla ge mig råd!
Själv funderar jag på olika laternativ:
1. 45-min. lur på fm runt 9h30, och en runt lunch 12h30/13h00
2. 20 min. på fm (9h30) och 1,5 timme runt lunch/em, dock då senast 13h30 - 15h00 (promenad i vagnen)
3. som nu, med förhoppning om att han vänjer sig...
Hur skulle ni göra?
Hälsningar,
Syrén, mamma till två flickor (00, 01) och en pojke (06)
schemahjälp, tack!
-
Gäst
Hej Syren!
Jag skulle servera lunch kl 10, och lägga 10.30 för sin 1,5-timmeslur. Det är rätt långt att vara vaken 4 timmar direkt på morgonen, och sen är nästa vakenpass är "bara" 3 timmar. Det låter som att 3,5 timmar passar bättre på morgonen och då klara han nog det mitt på dagen också.
Sonen väcks då kl 12, och sen fortsätter du med ditt nuvarande schema.
Detta skulle inte bli så stor ändring i schemat, utan bara en liten justering/anpassning till sonen.
Vad tror du om det
Jag skulle servera lunch kl 10, och lägga 10.30 för sin 1,5-timmeslur. Det är rätt långt att vara vaken 4 timmar direkt på morgonen, och sen är nästa vakenpass är "bara" 3 timmar. Det låter som att 3,5 timmar passar bättre på morgonen och då klara han nog det mitt på dagen också.
Sonen väcks då kl 12, och sen fortsätter du med ditt nuvarande schema.
Detta skulle inte bli så stor ändring i schemat, utan bara en liten justering/anpassning till sonen.
Vad tror du om det
-
Gäst
Men jag kanske skall fortsätta så några dagar för att se?
Kan du planera in extra spännande saker under värsta trött-tiden? Typ kolla in tvättmaskinen/packa ur diskmaskinen/gå ut en promenad eller så (nu radade jag upp våra tröttavhjälpare...
Nu ska jag ut i skärgården!
/J
Hej igen,
Vi har kört på med ditt förslag om lunch vid 10h och vila därefter. Det fungerar nu alldeles utmärkt! Det var faktiskt bara den första veckan som blev besvärlig med tröttheten. Veckan därpå var det en helt annan liten pojke som glad och förväntansfull nyttjade dagen på olika sätt.
Tack för god hjälp och stöd!
Hälsningar,
Mamma Syrén
Vi har kört på med ditt förslag om lunch vid 10h och vila därefter. Det fungerar nu alldeles utmärkt! Det var faktiskt bara den första veckan som blev besvärlig med tröttheten. Veckan därpå var det en helt annan liten pojke som glad och förväntansfull nyttjade dagen på olika sätt.
Tack för god hjälp och stöd!
Hälsningar,
Mamma Syrén