Första natten avklarad!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Vilse

Inlägg av Vilse »

Hans pappa la honom för natten, ramsade och gick ut. Efter lite bökande somnade han, utan gnäll. Det känns jättebra! :D
Mamma till Ludvig, 7/10 2004 (inte kurad men sover bra ändå) och Edvard, 11/8 2006 (kurstart 18/1 2007).
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vilse

Inlägg av Vilse »

Han vaknade till 22.20 och 22.45. Hans pappa ramsade en gång vid varje tillfälle och Edvard somnade om direkt (hade kanske kunnat avvakta lite med ramsan men men). Sedan var det tyst, med undantag från att han vred på sig strax efter 6, till klockan 7 när vi störtade in och väckte :!:

Det är verkligen fascinerande, det här. Edvard har vaknat minst 2 gånger varje natt (oftast fler) sedan han föddes och alltid i vargtimmen då han legat och pratat och verkat hur pigg som helst. Jag trodde att det skulle bli jätteproblem med det under kuren men han sover som en stock.

Nu är det bara min vargtimme som måste kuras. I morse vaknade jag 5.30 och kunde inte somna om. :wink:
Mamma till Ludvig, 7/10 2004 (inte kurad men sover bra ändå) och Edvard, 11/8 2006 (kurstart 18/1 2007).
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :wink: :lol:

Du behöver lite tid att begripa att du får sova numera :shock: (nästan). Och då blir du zombie. En vecka - tio dagar - två veckor :roll:

Sedan, så :!: :lol:
Vilse

Inlägg av Vilse »

I förmiddags gick dagsluren riktigt bra också. Han somnade efter en påminnelseramsa (bara lite ledsen) på några minuter. När klockan började närma sig väckning hörde jag att han var vaken. Han låg och sparkade med benen och pratade lite så jag gick in och "väckte". Skönt att han vaknade men låg nöjd!

Nu på lunchluren behövdes ingen påminnelse alls. Han låg och bökade runt lite men somnade in på knappt 10 minuter.

Om dagslurarna funkar bra efter uppföljningsveckan, är det då OK att låta honom sova i vagnen t ex eller ska man vänta några veckor till utöver det? Nu sover han inne alla lurar, för att få tiderna att sätta sig.
Vilse

Inlägg av Vilse »

Jag måste verkligen lära mig att inte ta ut nåt i förskott.

Efter lunch ska han sova 13-14.30. Det gick bra att somna men han vaknade 13.42 och var arg som ett bi. Jag ramsade (trodde han var ledsen) men han blir bara argare. Och när han lugnat ner sig och jag bekräftelseramsat blir han arg igen. Hur hanterar man sånt?

Är det så att han tror att han är utsövd och inte har nån lust att ligga kvar i sängen? Vad gör man?
Vilse

Inlägg av Vilse »

Eftersom han var arg avvaktade jag och gjorde ingenting. Till slut lugnade han ner sig och plötsligt sov han. Jag hade då inte gett någon bekräftelseramsa. Det borde jag väl ha gjort? Eller? :oops:
Vilse

Inlägg av Vilse »

Jag svarar mig själv.....jo, jag skulle ha bekräftelseramsat (måste vara på hugget). Ramsan ska alltid ha sista ordet :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Vilse skrev: Är det så att han tror att han är utsövd och inte har nån lust att ligga kvar i sängen? Vad gör man?
:D Kan så vara. Tar vi inget extra för. Håll tiderna och gör klockan till din bästa vän :wink:

Han dör inte av att inte få bekräftelseramsa nu. Det är under kurens första två dygn vi talar om att ramsan alltid ska få sista ordet. Han börjar veta vad som gäller; poletterna har börjat trilla ner. DRa ihop bekräftelsen med påminnelsen och låt det hela sedan vara, dvs störta till de andra sjutton bebisarna i rummet intill som vrålar som galningar :wink: :lol:
Vilse

Inlägg av Vilse »

OK!

I natt sov han utan uppvaknanden till klockan 6. Då hörde jag honom vakna och ligga och prata. Jag lät honom vara en liten stund innan jag gav en glad, uppmuntrande ramsa. Han fortsatte babbla men plötsligt började han gråta. 6.20-6.45 ramsade jag, han lugnade sig, jag bekräftade (kanske onödigt), han skrek upp sig osv osv. Han somnade inte om så vid ett lugnt tillfälle gick jag in och gjorde morgon. Han hade då snor i halva ansiktet, stackarn.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska hantera den här typen av uppvak. Så länge som han är glad och nöjd är ju allt bra. Det är när han börjar gråta/skrika det blir svårt. Jag vill inte fastna i ett evigt ramsande och jag vill inte att han ska ligga och skrika tills det är dags att gå upp.

Ska söka på "vargtimme" och se vad jag hittar.
Vilse

Inlägg av Vilse »

Nu har jag läst att man ska ha en strategi för tidiga uppvak. Jag har också läst att man ska backa, t ex göra ljud i huset, stoppa i öronproppar och försöka somna om själv oavsett hur grabben låter. Om han är arg kan jag förstå det men om han är ledsen? Då känns det snarare som jag inte har kunnat ge honom det svar han vill ha och att backa då och inte höra, är det rätt :?:
Vilse

Inlägg av Vilse »

Nu behöver jag en spark där bak av någon. Sedan i morse har jag bara grubblat över morgonen som började med skrik. Edvards storebror har varit hos sin farmor och farfar under kuren och kommer hem i morgon. Jag börjar redan nu oroa mig för hur han ska reagera om vi hamnar i samma situation då. Han kommer defenitivt att vakna och undra vad som pågår.

Som ni märker så oroar jag mig alldeles för mycket, vilket inte är lämpligt! :oops:

Min sambo säger att det går ju så bra för oss och han har ju egentligen helt rätt. Edvard sover nästan hela nätter ända sedan andra natten på kuren, det är ju helt fantastiskt såklart. Och i morse när jag la honom för att sova klockan 9 slocknade han utan gnäll på tre minuter, sov tills det återstod tre minuter och då låg han bara och babblade. Det är ju kanon!

Jag har verkligen en förmåga att börja gräva ner mig i det som inte funkar klockrent i kombination med uselt tålamod. Kan någon ge mig en liten utskällning så att jag kommer på rätt spår igen :!: :?:
Vilse

Inlägg av Vilse »

När jag ändå är igång kanske jag kan få lite feedback på schemat som det är just nu:

Natt 19.30-07.00
7.00 Amning
7.30 Gröt tillsammans med resten av familjen
9-10.30 Sova 1,5 timme
11.00 Lunch
13-14.30 Sova 1,5 timme
14.30 Gröt+amning
17.00-17.20 Sova 20 min.
18.00 Middag (amning)
19.00 Nattslurk

Förmiddagsluren börjar funka rätt bra nu. Han är ganska trött vid 9-tiden på morgonen. 17.00-luren är också OK.

Luren efter lunch däremot har han, tre gånger av fyra, vaknat efter drygt 30 minuter och varit tvärilsken/ledsen. Nu idag ramsade jag men det var knappt det hjälpte. Blev han lugn så eldade han upp sig strax efter. Jag solfjädrade några gånger och han blev lugn men så fort jag gick ut med ramsan var han igång igen.

Är rätt taktik då alltså att ramsa en gång och sedan lämna honom att reda ut sin kris själv? Det är så svårt att veta hur jag ska gå tillväga. Även om det är av ilska känns det inte riktigt bra att låta honom ligga där och skrika. Eller är jag inte tillräckligt bra på ramsandet :?:

Schemat är verkligen noga genomtänkt men kanske är han inte tillräckligt trött för att sova 1,5 timme efter lunch.....

Men men, det är väl inte läge att utvärdera nåt förrän efter uppföljningsveckan dvs om en vecka.

Mina två senaste inlägg tyder nog tyvärr på bristande Attityd. På nåt vänster måste jag hitta den igen......
Vilse

Inlägg av Vilse »

Sjätte natten var bra. Han vaknade till efter 6, låg och snackade. Jag pangramsade och jag tror att han somnade om. Sedan hörde jag honom ledsen och då fick han en lugnande ramsa och då tror jag att han somnade om igen. Det var tyst iallafall.

Jag måste fråga om väckarklocka. Jag har använt en de senaste tre mornarna men vet inte riktigt vilken tid jag ska ställa den på. Morgon är klockan 7 men när jag hörde honom somna om strax efter 6.30 vågade jag inte riktigt lita på att han skulle sova ända till 7 så jag lät klockan ringa 6.50 dvs inom marginalkvart. Jag prioriterade att verkligen låta honom vakna till klockan och mig än att den skulle ringa när han ändå var vaken.

Om man hamnar i ett läge där han vaknar för tidigt och blir ledsen eller arg och man inser att han inte kommer att vara tyst/nöjd/glad när klockan ringer, ska man ändra tiden för ringning då eller ska den alltid ringa samma tid, oavsett humör?

Hoppas jag inte uttrycker mig oklart, jag själv har enorma problem med vargtimmen nämligen och är lite trött. Har de senaste nätterna vaknat tidigt utan att kunna somna om....kan nån komma och ramsa :?: :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är så duktig :lol: Det här blir kanon :wink:

Ställ klockan på sju, tycker jag. Du vänjer honom lite fint på det viset att det är morgon när klockan ringer. Bra är den också och inte minst för dig själv, så du inte missar glada väckningen. Som du alltså ska styra om hojtande och glatt även om han råkat vakna lite tidigare. Ta inget extra för att han möjligen är sur och arg till att börja med - han lär sig snart :wink:

Jag förstår att du är trött. Men det kommer att gå förbi. Först ska du fatta att du äntligen och till slut får sova på ntterna. Sedan ska du vara zombie ett tag (en vecka - tio dar, kanske t o m mer) och SEDAN :!: börjar det goda livet på allvar :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"