Vad gör vi nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
indelta

Vad gör vi nu?

Inlägg av indelta »

Har "vagnat", Isak 6mån, några nätter och nu skriker han inte mera (efter 2a natten)..

Men det jag undrar är vad gör jag nu? När man lägger honom så ligger han tyst el jollrar och donar på lite..

Frågan är då, ska jag "vagna" trots att han inte gråter/klagar eller ska jag låta honom ligga tills han antingen somnar el börjar klaga?
Hittills har jag vagnat i alla fall å då somnar han inom 2-5 minuter.

Men det känns ju inte som att man kan vagna för evigt...

Tacksam för hjälp.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej indelta och välkommen hit :D

Nej, du ska INTE vagna om han inte skriker, och då ska du bara vagna tills han tystnar, inte somnar! Ge honom chansen att somna själv, det är ju där du vill hamna, eller hur :wink:
Att han vill ligga och dona på - det får du bjuda på :!:
Bra jobbat :thumbsup:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
indelta

Inlägg av indelta »

Tack tack :)

Tack för det snabba svaret.

Jag tycker det är lite svårt att avgöra exakt när man ska sluta vagna. Fick som för mig att det var tills han höll på somna.. Men nu ska jag pröva som du säger tills han blir tyst.

Men hur länge ska han få ligga så? Tänk om det blir flera timmar... :/ Äsch det är väl bara å pröva antar jag.. :D

Ska jag skippa att vagna på natten oxå om han vakar och inte klagar? Är som bekymrad att han ska piggna till och tycka att det är morgon alldeles för tidigt..
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Det viktiga är att du ger honom förutsättningarna att sova - inte att han sover varje sekund av sin sovtid (det här kommer du att läsa MASSOR av gånger härinne på forumet :wink: ). Det ÄR svårt att backa, men nödvändigt, annars sitter du snart i det ökända vagningsträsket - och DET är inte roligt!
Och tänk nu föralldel positivt ang. natten - och lämna gärna rapport imorgon :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
indelta

Inlägg av indelta »

Hej hej!

Igår gick över förväntan :D
Lade honom i vagnen och han låg å donade ca 5 min sedan började han protestera (ingen timmes lång väntan här :wink: ) gick in å vagnade några drag, typ 3, tills han tystnade. Någon minut senare sov han som en stock!! Det var kul! :)

Sedan sov han hela natten. Var nästan besviken att jag inte fick prova "nattstrategin" oxå. :wink: Men det lär väl bli tillfälle för det.. Hehe

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kan det bli bättre :?: Tror inte det... :wink:
Morgonrapport :?:
Fortsatt lycka till :thumbsup:
/Mia
indelta

Inlägg av indelta »

Håhåjaja..

Har gått några dagar nu å känner mig mer å mer uppgiven. :cry:

Söndagens läggning gick bra bortsett från lite strul när pappan inte riktigt visste vad han skulle göra. Jag fick ta över och ramsade var på han (barnet) blev tyst och somnade! (ingen vagning) Kändes bra.. :lol:

Sen började elendet.
måndagkväll vid läggningen börjar han gråta efter någon minut och det känns inte som att ramsan "tar". Han blir bara argare när jag säger den. Vagnar lite och han somnar tillslut. (ca 15 min efter läggning)
Borde jag inte ha vagnat? Utan kanske kört mera ramsa å låtit honom kinka?

En sak som jag funderat på är att han kanske var för "vaken"? Men om man ska skratta å ha kul är man ju rätt vakem :) Hur lång tid bör det gå mellan bröst-ätning och läggandet? Tidigare innan vi började så har han ätit sig till sömns (utom om han somnat i bil eller vagn ute).

Tisdagens läggning var värre :( Nu började han gråta i princip så fort jag lade ner honom i vagnen. Kändes inte kul. Ungefär samma reaktioner som innan. Vagnar till tyst, var på han somnar... (tid lägning->sönm ca 10min)
Känns lite som att han måste vagnas för att bryta gråt/arghet. Det kanske är fel det..? Jag kanske ger upp för lätt?
Onsdagen ungefär samma.

Igår kändes det som att det blev ännu värre. Superarg så fort han lades i vagnen, bara argare när jag ramsade :? Vagnade så han lugnade sig och ramsade ut å han blev upprörd igen. Var så ett antal gånger. (tid läggning->sömn ca 20min)

Det känns inte bra. Det är som att vi inte gör framsteg utan baksteg!! Antagligen är det något jag/vi gör alldeles galet.. Börjar känna mig förtvivlad.

Oj vad det blev mycket..
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej indelta :!:

Det jag tror måste till här, är en attitydförändring helt enkelt...
Har du läst denna tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Sen är det ju så, att din ramsa nu ska ta över vagningen! Att han är arg får du bjuda på! Lägg ner honom, ramsa dig ut och avvakta! När du känner att det är kris - då ramsar du! Vid absolut total ledsenkris, då kan du gå in och solfjädra honom (läs mer i lathunden!) och ramsa dig sedan ut! Stå inte och lyssna på honom, sysselsätt dig - diska, skriv, sjung... Trafikera inte i onödan :!: Han ställer frågorna - du ger svaren, som ska vara betryggande och säkra! Du VET ju att du gör rätt, eller hur :wink:

Så ta nu och leta fram attityden, så kommer det här att gå galant :!:

Kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

litet ps
Sover han hela nätterna :?:
ds
indelta

Inlägg av indelta »

Hej hej

Tack för svaren! :)

Börjar med att svara på det sista.
Inatt sov han hela natten om man tar marginalkvarten till hjälp. Annars har han vaknat 1-2ggr, dock inte gråtandes utan bara vaken åså.. Har då låtit honom hålla på ca 15min och sedan ramsat el vagnat (kanske inte bra det :oops: ) och han har då somnat om.
Kanske bättre att låta honom hålla på till han kinkar ihop eller somnar?

Två bifrågor:
1) Tycker du jag har för kort natt?
Har siktat på 10 timmar. Iom att det längsta han sovit hittills är 8 timmar kändes 12 som väldigt länge..
2) Är det försent att lägga honom 22:00?
Tidigare har han somnat mellan 00:00 och 02:00
indelta

Inlägg av indelta »

Han kanske skulle sova bättre om han somnade tidigare?
indelta

Inlägg av indelta »

Kanske får ta å jobba lite på attityden. Kanske är lite vek.. :?
Det är nog lätt att bli tveksam när man funderar så mycket.. :roll:
(Gör jag rätt, fel, borde jag göra på något annat sätt.. etc.)

Det är ju det jag tänkt, alltså att skippa vagna å ramsa. När jag ramsar är han tyst men så fort jag blir tyst börjar han kinka.. Ska jag låta honom göra det då? Har för mig att jag läst att man skulle bekräftelse ramsa när han tystnar, eller? Men då blir han arg igen.. Är det då bättre att låta honom vara?

Hur lång tid ska han få vara ledsen? Läste någonstans hära att 2 min var gräns, stämmer det?

Jag ska prova solfjädringen ikväll. Och ha rätt attutyd :D
indelta

Inlägg av indelta »

Attityd skulle det vara! :)
Kram
Pojke 2006-07-13
indelta

Mycket gråt

Inlägg av indelta »

Hejsan igen!

Solfjäder fungerar inte eftersom Isak sover på rygg. har provat sidoläge, utan framgång. Valde därför att vagna honom. Känns dock som att den börjar bli lite liten för honom att sova i... När kan man flytta tillbaka i spjälsängen :?:

Vi beslutade oss för att göra en "omstart". Börja om från början så att säga. Kan man göra så :?:
Det funkade bra första 2 nätterna när pappan stod för läggningen. 2:a natten tog endast 6minuter! :D Med endast kort besked-vagning och sedan ramsor. Men sedan blev det tillbaka till samma som innan... :( Funderar om han inte är tillräkligt trött för att lägga sig..? Schemat ser ut såhära:
----
0800 Vakna
0945-11:15 Sova 1h30m
13:34-15:15 Sova 1h30m
18:00-18:45 Sova 45m
21:45 Sova natt 10h15m
----
Hur der det ut?
Är det för mycket dag-sömn :?:

Känner nästan att det vore bättre med tidigare och längre natt, men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att få till det.. :roll:

Nå tebax till läggningen! Är det meningen att han ska vara väldigt ledsen? I så fall hur länge? Känns inte bra när han ligger å gråter å snyftar.. Tystnar när jag ramsar men börjar igen direkt efter. Somnar efter 15-20 minuter.
Jag tycker inte att det känns bra alls... Gör jag något fel?? (iof svårt för dig att säga.. :))

När han väl somnar sover han oftast hela natten, kan vakna lite tidigt på morgonen, men låter honom då vara ifred (om han inte är kinkig förståss) tills marginalkvart infinner sig..
Pojke 2006-07-13
indelta

Lite mera

Inlägg av indelta »

Är lite oroad att han ska få fel associationer och koppla ramsan med gråt..:?: Fick dessa tankar efter att han nästan börjar gråta så fort han läggs ner i vagnen..
Pojke 2006-07-13
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"