Vad ska vi göra nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Samarmar

Vad ska vi göra nu?

Inlägg av Samarmar »

Första kvällen kan det ju ta jättelång tid innan barnet lugnar sig, upp till 45 min tom läste jag i boken. Men jag undrar om det är normalt att det tar lika lång tid att lugna barnet varje gång det vaknar resten av natten också? Eller är det vi som gör fel då?
Jag har verkligen övat och övat på buffningen, studerat hur Anna gör på DVD:n för att buffa osv...men ändå lugnar han sig inte. Han fortsätter att vrålskrika utan att ens matta av lite. Vi har provat att gå därifrån med ramsan, men han vrålskriker lika mkt ändå. Vi avvaktar och lyssnar, men skriken mattas inte ner och till slut känns det ohållbart och vi går in och buffar igen, men samma: gallskrik utan stopp.
I ett desperat sista försök att få honom att lugna sig gör vi solfjädern, men då blir han bara ännu argare.

Det hela känns till slut mer som en strid än kommunikation. Och till slut orkar vi inte längre.
Betyder detta att vi gör fel, och att varken buffning eller ramsa når fram? Vad mer kan vi göra än att läsa på, läsa på, och öva öva?
Vi försökte vita ihop och hålla ut så länge vi kunde inatt, men orkade inte till slut.
Eftersom vi till slut tog upp honom (det förbjudna :oops: ) så har vi ju förstört alltihop, och det hela känns som ett enda stort misslyckande.

Ska vi börja om på ny kula?
Är det någon som har något tips om vad/om vi gör fel?
Är det någon här som håller på eller har kört kuren och också känt att ni misslyckats med att lugna inom rimlig tid? Vad gör ni när det verkligen känns som om ungen närmar sig "hysteri"?

Tacksam för råd
Mvh//Samira
Mamma till Isac 5 månader
Samarmar

Ingen som har något alls att säga till mig?

Inlägg av Samarmar »

Alla som lagt in en tråd efter mig har fått svar, men ingen svarar mig. Har jag sagt något konstigt eller agerat väldigt uppenbart fel?
det är bättre att någon skäller på mig än att det är total tystnad .
Ingen som kan tipsa mig så jag hamnar på rätt väg ?

kram//Samira
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D De första två nätterna ÄR jobbiga. Särskilt förstås den första, men allting är ju relativt. Jag har stått och buffat en liten unge i timmar - minns inte hur många och visserligen hade han fått Theralen och var inte helt avgiftad ännu, men ändå. Läs gärna "J'accuse" bland krönikorna :!:

I och med att ni tog upp honom gav ni honom motsägande besked (nämligen att det är farligt att ligga kvar i sängen) och måste nog därför räkna med att få börja om från början. Från natt 1, alltså.

Det tjatas väldigt om Attityden här, Attityden av Självklarhet. Jag har försökt skriva någonstans (gå via search) om hur man så att säga etablerar den. Mammut Maria har en klistrad tråd om förhållningssättet som jag också rekommenderar, verkligen. Det är och förblir nödvändigt att man vet exakt vad man gör och varför, om och när man beslutar sig för att genomföra Sova hela natten-kuren, och framför allt att man är absolut hundraprocentigt övertygad om att den goda sömnen är vad ens lilla barn behöver och det tänker man se till att barnet får, oavsett hur mycket tid, jobb och möda det tar. Man tänker inte ge sig med mindre.

Nu gav ni er och det kan man göra och skurken är den fallerande attityden. Ni handskas med saken som en kamp, en strid, i stället för att se det som att ni ska övertyga barnet om det ni själva är övertygade om, nämligen att den goda sömnen, som hägrar vid målsnöret, är en tillgång och en gåva, en ynnest; inte en påfrestning eller en börda. Det är denna övertygelse som ska bära er över de motstånd, de frågor och protester, den förvirring och osäkerhet - allt hos barnet - som ni nu tolkar som kamp och strid. Och till den änden finns verktyg, men de i sin tur blir verkningslösa, som du ser, om de i sin tur inte bärs av Attityden.

Exakt samma attityd gäller när man ska ta körkort. (Har du läst "Vill du kura ditt barn - läs detta först"?) Man kan inte hoppas på att bilen ska börja köra sig själv åt en, särskilt inte första lektionen. Man kan inte mer än till en viss grad öva genom att läsa på och snurra leksaksrattar och trampa på låtsaspedaler. Man kan och måste lära sig teorien och det kan man göra utan en bil i sikte. Men när det väl kommer till körningen, måste man ta ledningen, man måste köra själv - medan man avlyssnar bilen hela tiden. Och får man motorstopp, kan man natulrigtvis kliva ur och vägra fortsätta, men man får ändå börja om igen. Om man nu alltså vill ha sitt körkort. Och måste det, för jobbets skull t ex. Om det alltså inte går att ifrågasätta beslutet man fattat.

Förstår du?

Det skulle inte hjälpa en att snegla på hur fort andra lär sig köra och hur mycket lättare det går för dem (det gör det antagligen inte, men det tror man gärna). Det är man själv som sitter där bakom ratten, i just den bilen man fått sig tilldelad, och det är den man ska lära sig köra.

Den kommunikation du efterlyser kan knappast infinna sig första natten, som sönderbombarderas av barnets frågor - frågor som måste ges rum och svar gång på gång innan barnet är i stånd att ta till sig svaren och därmed kommunicera. Det första är alltså att se till att svaren når fram. Det är det som kallas att lugna barnet där det ligger.

Och det första som gäller när man lär sig köra bil är att få igång bilen och att få stopp på den, och möjligen också att svänga den. Det är inte under första körlektionen man känner att man "kommunicerar" med bilen :!:

Har du boken Sova hela natten så läs på igen, och igen och igen. Läs inte med jämförande ögon. Läs med din lille pojkes ögon. Om du förstår :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Re: Vad ska vi göra nu?

Inlägg av annawahlgren »

Samarmar skrev: I ett desperat sista försök att få honom att lugna sig gör vi solfjädern, men då blir han bara ännu argare.
:D Ett exempel på både fallerande Attityd av Självklarhet och på att ni inte är pålästa nog :!:

Det "desperata sista försöket" borde ha varit ett orubbligt beslut, inget försök.

En arg eller "ännu argare" liten unge låter sig inte lugnas förrän han är mottaglig och ber om hjölp (=låter mycket trött och äkta ledsen). Ilskan ska inte tystas. Vi vill inte förbjuda folk att reagera :!: Arg liten älskling ska få vara i fred. (Brukar gälla oss vuxna också.)

Det står mycket om detta i SHN-boken. Man bör läsa den från början till slut och även frågorna och svaren i alla åldrar - där kan man roa sig med att se hur påläst man är och hur kunnig, genom att vänta med att läsa svaret tills man själv funderat ut det först :wink: :lol:
Samarmar

Tack för svaren Anna!

Inlägg av Samarmar »

Tack för svaren,
Det känns bättre nu när du svarat på mitt inlägg så att jag förstår vad jag gjorde för fel.
Jag ska läsa igenom boken igen och så ska jag också läsa på mer här på forumet.
Vi har bestämt att vi ska köra kuren från början och till 100% när min sambo är ledig en hel helg, så att han kan ta de två första nätterna eftersom han är mkt mera saklig. (och jag kan sova borta över natten så att han slipper ta hand om mig också. Plus att det verkligen inte finns nån mat hemma om jag är borta :wink: )
Hoppas att vi lyckas bra då!
Mvh//Samira
annawahlgren

Re: Ingen som har något alls att säga till mig?

Inlägg av annawahlgren »

Samarmar skrev: Har jag sagt något konstigt eller agerat väldigt uppenbart fel? Det är bättre att någon skäller på mig än att det är total tystnad.
:D Kära du, när detta kom in satt jag och skrev mitt svar till dig. Så jag såg det inte förrän efteråt.

Jag hoppas du aldrig (mera) tror att "total tystnad" aldrig någonsin varar för evigt på det här forumet, utan alla får svar, men ibland måste det med nödvändighet ta lite tid - det är många som skriver, vet du! Underbart nog är det många som skriver men alla känner ju förstås och tänker som du: jag vill ha svar NU. Och då kan jag, och alla de anra forumisterna som så gärna vill hjälpa och stödja och ge råd, inte göra annat än beklaga att det inte kan gå fortare än det ändå gör :cry:

Känn dig bara för Guds och min och din egen skull aldrig "utfryst" p g a att du skulle ha agerat fel, eller något ditåt.

Kram :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Samarmar skrev:Alla som lagt in en tråd efter mig har fått svar, men ingen svarar mig. Har jag sagt något konstigt eller agerat väldigt uppenbart fel?
det är bättre att någon skäller på mig än att det är total tystnad .
Ingen som kan tipsa mig så jag hamnar på rätt väg ?

kram//Samira
Nej så är det absolut inte. Det är inte jättemånga här som svarar. En del frågor är lite svårare eller tar längre tid att svara bra på så då kan det ta längre tid innan någon kan ta sig tid. Om någon annan fått svar före så var det kanske snabbare/lättare fråga, funderar jag.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

susanneethel skrev:
Samarmar skrev: Det är inte jättemånga här som svarar.
:D Åjo, visst är här jättemånga som svarar. Det där lillla "inte" slank väl in av misstag, eller hur :?: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"