Första natten avklarad!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Vilse

Första natten avklarad!

Inlägg av Vilse »

Började kura vår 5-månaderskille i natt. Är lite osäker på om jag har gjort rätt men han har somnat om vid varje uppvaknande iallafall, även om det bitvis varit rätt jobbigt.

19.30 Läggningen gick smidigt. Han är van att sova på mage och att bli buffad. Somnade på 12 minuter utan särskilt mycket gnäll.

21.32 - Vaknade. Buffade nån minut. Ramsa x 4, lite lugnt gnäll. Tyst. Bekräftelse. Sov.

02.48 - Då började det. Eftersom han är van att äta då så var jag förberedd på att det skulle bli tufft och det blev det. Under 1 timme och 20 minuter varvade jag buffning, ramsning, bekräftelse. Han blev tyst, jag bekräftade, han började om, jag avvaktade, gick in och buffade, ramsade ut, han blev tyst, jag bekräftade, han började om osv osv. Jag vet inte om jag gjorde rätt för å ena sidan verkade han börja gilla buffning och i det träsket ville jag inte fastna och å andra sidan visste jag att ramsan inte brukar ta så tidigt som första natten och han kunde väl inte ligga och skrika där inne alltför mycket. Men jag hoppas att jag lyckades avväga det hyfsat för till slut tog han en bekräftelse och somnade om!

5.55 - Låg först bara och pratade så jag gav en pangramsa. Då skrek han upp sig och det blev ungefär som tidigare på natten (ville inte gå in och buffa när han bara jollrade). Det tog dock bara en halvtimme denna gången innan han somnade om. Det kändes som om ramsan började ta då, faktiskt.

6.55 - Jag skuttar in och väcker glatt!

Vad gäller under dagslurarna idag? Om han vaknar för tidigt, ska jag agera som i natt dvs snabbt gå in och ge besked eller ska jag börja med att ramsa?

Blir spännande att se hur natt 2 blir!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Det ser ut som en mycket bra början :wink: Pris och beröm :lol:

Du har gjort upp ett genomtänkt schema, eller hur :?: Då är det "bara" att följa det, så gott det någonsin går, dvs så att du håller tiderna. Den hjälp han behöver för att sova så länge han "ska" får du helt enkelt ge honom, och du märker snart vad som krävs. Att börja med att ramsa kan möjligen vara för tidigt nu, ännu. Du måste först ha känt - kommer förmodligen att känna i natt - att den "tar", att du upprättar en dialog, en kommunikation. Som slutar med barnets lättade tystnad.

Emotser med spänning och entusiasm fortsatta rapporter, men glöm inte att idogt behålla ledningen, så att du inte börjar "fråga" själv :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vilse

Inlägg av Vilse »

Tack för välkomnandet!

Jajemen, jag har masserat ett schema under flera veckor och tagit hänsyn till allt jag kunnat komma på så det finns! :-)

Första luren (1,5 timme) gick bra. Det tog 13 minuter för honom att somna och det krävdes inte så mycket buffning eller ramsning heller. Sedan märkte jag att han höll på att vakna 7 minuter innan jag skulle väcka honom så jag störtade in och låtsades att jag var där för att väcka honom (jag tror att han gick på det!). Det kändes enklare än att få honom att somna om och sedan gå in. Rätt eller fel?
Mamma till Ludvig, 7/10 2004 (inte kurad men sover bra ändå) och Edvard, 11/8 2006 (kurstart 18/1 2007).
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jätterätt! Bra, bra :wink: :lol:

Ta det bara inte som något patentrecept - SHN-kuren är en process och det gäller att lyssna av, noga noga, precis som du gjorde, från gång till gång :wink:
Vilse

Inlägg av Vilse »

Luren efter lunch krånglar nu. Han ska sova 13-14.30 och somnade efter 13 minuter igen, mer protester denna gången men det löste sig.

Eftersom drygt 30 minuter vaknade han och nu ligger han vaken och pratar. Han är lugn men han sover inte. Vad gör jag? Jag vet ju att det viktiga är att han har förutsättningar att sova, inte att han gör det varje minut. Ska jag bara låta honom vara så länge han är nöjd?

Konstigt, förresten, att han inte är tröttare och sover. Natten var ju ganska rörig för honom, han borde vara slut.
Mamma till Ludvig, 7/10 2004 (inte kurad men sover bra ändå) och Edvard, 11/8 2006 (kurstart 18/1 2007).
Vilse

Inlägg av Vilse »

Det blev så här:

Jag avvaktade och det dröjde inte länge förrän han blev ledsen. Gick in och la tillrätta, han skrek upp sig, jag buffade lugn, ramsade ut, han blev tyst, fick bekräftelse, skrek upp sig igen, buffade lugn, ramsade ut, han skrek upp sig osv osv osv. Det tog 30 minuter och nu sover han igen.

Suck, det är lite jobbigt just nu. I vanliga fall sover han väldigt bra på rygg i vagnen men jag har inga verktyg för att få honom att somna om där (han sover inte alltid så länge som han borde där heller) så jag valde nu att förlägga alla dagslurar inomhus tills tiderna sitter (fyra dygn+uppföljningsvecka åtminstone). Var det ett dumt val :?:

Även om jag vet, efter att ha läst en mängd trådar, att SHN är en process och att det inte kommer att vara så här struligt föralltid samtidigt som vi faktiskt bara är inne på första dagen så känns det lite tungt.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Om du nu vänder upp och ner på hela lilla världen och inför totala nyheter över hela linjen, kan du inte begära att polletterna ska rusa ner med expressfart första dagen eller ens femte. De kommer att trilla ner en efter en i lugn och ro, tills alla är på plats. Du skulle knappast försöka lära ett litet barn klockan, ens, med sådan otålighet :!:

Tålamod och målmedvetenhet är lösenorden :wink:
Vilse

Inlägg av Vilse »

Tack för de självklara orden, Anna! :oops:
Vilse

Inlägg av Vilse »

Måste bara avsluta med att berätta att det tog 10 minuter att somna sista dagsluren. Han gnällde bara lite och jag behövde inte buffa alls utan ramsade honom till att somna. Det kändes riktigt skönt! :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Perfekt :D Samla självkänslan i stigande hög :wink: :lol:
Vilse

Inlägg av Vilse »

Jag vet inte vad som hände med han sov, i princip, HELA natten.... :?: :?:

Nattningen gick lugnt till, ingen buffning, bara ramsa och han låg och knölade runt en stund innan han somnade.

Sedan hörde jag honom kanske 3 gånger på natten men han somnade om på nån sekund.

Vi har morgon klockan 7 och 6.30 hörde jag honom vakna och jag gav en upplysningsramsa. Han låg och jollrade och pratade så jag lät honom vara. 6.45 gick vi in och stojade. Då låg han på rygg och lekte med fötterna och såg rätt förvånad ut när vi dök upp. Kanske skulle jag väntat ut honom till klockan 7 men det kändes bättre att gå in när han var nöjd och glad istället för att riskera en massa gnäll och skrik.

Alltså, det var ju helt otroligt att han sov så bra men å andra sidan har vi ju inte alls fått till nån dialog med ramsan. Vaknar han nästa natt och inte somnar om av sig själv borde det väl bli då som vi får börja få till dialogen.

Tala om lyxproblem, "Åh nej, han sov hela natten. Hur ska vi nu få till en dialog med ramsan?" 8)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilse skrev: Tala om lyxproblem, "Åh nej, han sov hela natten. Hur ska vi nu få till en dialog med ramsan?" 8)
TACK :D Nu fick jag mig ett gott skratt till morgonkafftet :D :lol: :D

(Bra jobbat, by the way :wink: :thumbsup: )
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Det är ju ingenting som hindrar att du tränar in dialogen på dagramsan, om han skulle krångla då.

Öva upp en effektiv, verkligt rytmisk ramsa som du kan säga i olika tonfall och med olika röststyrka och som inte innehåller ordet natt :wink:
Vilse

Inlägg av Vilse »

Ja, det är ju sant. Vi får rikta in oss på dagramsan idag!
Vilse

Inlägg av Vilse »

Ja, jag vet inte. Det är så svårt med dagslurarna. Han vaknar för tidigt varje gång och jag lyckas inte få honom att somna om utan får plocka upp honom när han är lugn iallafall.

Han är så himla trött, märker vi, men när vi la honom för sista luren tog det ändå 10 minuter av skrik och ramsande innan han somnade. Det är jobbigt att höra. Kanske var han övertrött.

Jag vet att vi måste ha tålamod men jag känner mig ändå lätt missmodig.....inte bra.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"