Om jag bara hade vetat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Samarmar

Om jag bara hade vetat

Inlägg av Samarmar »

Tänk om någon hade nämnt standardmodell och barnabok när jag blev mamma eller kanske tom innan?
Varför fick jag inte veta detta sitter jag och tänker nu? Herregud varför var det ingen som sa något?! Då hade jag vetat hur jag skulle göra, och hade kanske inte suttit här nu.
Jag önskar att information om standardmodell och barnabok fanns att tillgå redan på BB.
Jag trodde att jag agerade som man skulle, som jag fått lära mig på lärarutbildningen, som jag läst i alla mammatidningar och som barnmorskorna sa till mig. Jag trodde jag hade koll på läget.

Ack så fel jag hade. Å ack så jag har ställt till det för mitt barn.
Nu vet jag bättre till nästa barn. Men ändå, det borde vara lag att denna information når ut till alla nyblivna mammor.

Kram på er allihop.
//Samira
Mamma till Isac 5 månader
Samarmar

Inlägg av Samarmar »

"Som jag fick lära mig på föräldrautbildningen" skulle det stå förstås! :D
Mamma till Isac 5 månader
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen vill jag säga av hjärtat :heart:

Tack för dina varma ord.

Jag kan tyvärr inte ge dig något annat svar på den frågan än att etablissemanget inte älskar AW därför att hon inte är med i det. Hon dansar inte efter någon överhets pipa, hon är inte avlönad av någon, hon har inga lojaliteter gentemot några andra än de små barnen och deras föräldrar som möjligen och högst frivilligen söker hennes hjälp.

När då mina välbeprövade och synnerligen erfarenhetsbaserade råd fungerar bättre än de råd som stipuleras bakom skrivbord långt från barnaverkligheten, som t ex av Socialstyrelen / Barnläkarföreningen / forskarna och professorerna, som med jämna mellanrum "vidareutbildar" barnmorskor, bvc-personal, etablissemangsknutna barnpsykologer etc, där alla måste rätta sig efter höga vederbörandes dekret om de vill behållla jobbet, blir förstås jag och det jag står för - de små barnens och därmed föräldrarnas välbefinnande - ett hot mot både prestigen och auktoriteten hos etablissemanget.

När Barnaboken kom första gången 1983 fanns det mödra- och barnavårdscentraler runt om landet som på fullt allvar FÖRBJÖD "sina" föräldrar att läsa den :!:

Man tror inte det är sant men det är det. Så "farlig" var den redan då. Och vari består det farliga :?: Borde inte alla som arbetar med blivande / nyblivna föräldrar och små nyfödda barn och spädbarn och småbarn ha samma mål och ambition som jag, nämligen att alla ska må så bra som möjligt och leva ett gott liv på temat "små barn ska njutas - och njuta själva"? Det kan man undra, och det kan man tycka.

Jag babblar inte på mer här om detta - ska inte trötta dig, och vet inte om du är intresserad av vidare samhällspolitiska diskussioner (för det är ju socialpolitik det handlar om). Låt mig bara säga att jag är så glad, så glad över att du sent omsider fick de insikter och det stöd du nu hade velat ha från början, helst innan; att du hittade hit; att du litegrann kom "hem". För den livsuppgift jag tagit på mig är att ge de små barnen röst. Att leva och verka i deras intresse (som ju därmed också är mitt) men ingen annans.

Och det "hörde" du.

Tack och LYCKA TILL :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tycker det är så konstigt att BVC är så emot AW då det ju fungerar så bra när man följer standardmodellen och låter sitt barn sova på mage med larm. Bebisen blir ju så nöjd och mamman blir också lugn och glad med lycklig bebis. Hade jag inte haft turen att jag läst BB innan min dotter kom och fördjupade mig i det hade jag inte haft en aning om tex hur ett barn ska sova och hur mycket. Att barnet behöver sin egen tid och den viktiga sociala delaktigheten, etc, etc....

När jag lyckligt sa till hon som kom på hembesök från BVC när tjejen var nyfödd att jag tillämpar AWs metoder blev hon kritiskt och sa att det inte är något hon förespråkar. Har sedan förstått av föräldrargruppens diskussioner och filmer att detta inte är populärt :shock: . Det är helt skrattretande svar man får där tex att barnet tar den sömn den behöver, att man ska följa med i barnens rytm och att barn inte kan styras i rutiner på nätterna förrän de blir fem månader då man kan börja använda femmenutersmetoden! Skulle kunna skriva mycket om detta för jag blir så upprörd!

Det blev ett långt inlägg menjag vill bara säga att jag håller med TS fullständigt om att information om AW borde ges ut redan på BB.

Tycker det är fel av BVC att vara så negativa, de kunde väl ialla fall ha en neutral uppfattning och ha med det som ett alternativ. Nu kan de ju faktiskt till och med hindra folk från att läsa AWs underbara information :evil:

Tack Anna för att du kämpar så för de små :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Att AW inte är accepterad av etablissemanget kan ibland ställa till det. Jag började läsa Barnaboken innan sonen föddes. Men under hans första 10 månader använde jag väldigt lite av det jag läst. Sonen sov inte på mage, låg inte mycket på mage när han var vaken, fick amma en del på nätterna, hade ingen ensamlek och inga fasta tider.

Jag har funderat en del på varför jag inte använde mer av det jag läste och tror att det beror på AW:s "dåliga rykte" i kombination med att jag hade obefintlig vana vid småbarn innan jag själv blev mamma. Jag kunde inte verifiera det jag läste genom egna erfarenheter och iakttagelser och då vågade jag inte lita på att etablissemanget hade fel.

När sonen blev 10 månader hade sömnen som tidigare fungerat bra blivit ett otroligt störningsmoment i vardagen, med kamp om dagsömn och evighetslånga nattningar. Eftersom jag inte var pigg på 5-minutersmetoden bestämde vi oss för SHN-kuren och hittade hit till forumet. Med det goda resultatet från kuren i ryggen, med erfarenheterna från 15 månader med sonen och efter att ha läst otaliga trådar om uppfostran och livet med barn på forumet vet jag att jag kommer följa många fler av Annas råd i fortsättningen. Kunskapen som finns att hämta i boken och här på forumet är ovärderlig.

Bättre sent än aldrig :? - hoppas att sonen håller med :D
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu får du förlåta mig, samarmar, men jag har helt fräckt tagit din tråd och länkat till den från Vi Föräldrar-sidan, jag tycker den förklarar så bra hur bra det kan bli när man "hittar rätt"! Hoppas du ursäktar :wink:
Kram Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

samarmar: här är en till som önskar! Tack och lov fick jag barnaboken i min hand och nys på detta forum men egentligen alldeles försent :)
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

jennymaria skrev:Jag har funderat en del på varför jag inte använde mer av det jag läste och tror att det beror på AW:s "dåliga rykte" :D
:D Tack för att du berättade så vackert :!:

Men det cterade gjorde mig svårt sur. Inte ens etablissemanget ifrågasätter mina gedigna kunskaper om, och kärlek till, små barn. Så "dåligt rykte" har jag inte (annat än som privatperson). Jag anses hotfull för etablissemanget i dess avlönade yrkesutövande kring barnavård och föräldrarådgivning och måste därför bekämpas, eftersom jag inte, som fritänkande och ideellt arbetande, gör gemensam sak.
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Anna - det var inte alls min mening att göra dig sur och det ber jag om ursäkt för!!!! Dåligt formulerat var det #-o , men jag hoppas att du ändå förstod vad jag menade. För du har ju helt rätt i att du inte har dåligt rykte (tvärtom :heart: ), även om att sova på mage har det. När sonen var nyfödd vågade vi inte lägga honom på mage alls, p g a alla skräckhistorier vi hört.
Och apropå ditt rykte - när jag berättade för dagmamman att vi använder oss av din bok, var hennes spontana reaktion "hon är bra, vilken erfarenhet hon har, så mycket sunt förnuft". Och det har hon helt rätt i. :thumbsup: :D
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Föstår dig fullkomligt, ber om ursäkt för att jag blev sur (det gick över :oops: ) och tackar innerligt för dina varma ord :heart: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"