Vad gör vi för fel??
Vad gör vi för fel??
Började kura förra torsdagen vår 5 mån. bebis. Vi valde vagna inte buffa. Första 2 nätterna var katastrofala, vagnade och ramsade oss igenom nätterna. Status efter 2 nätter är att man kunnat ramsa när hon vaknat (kl. 3, 5 ,6 och 7) och efter ca: 3-4 ramsningar sommnar hon. Stort framsteg tyckte vi. Nu efter uppföljningsveckan har hon iförrgår natt samt denna vaknat varje timme igen och vi har fått vagna och ramsa oss igenom nätterna. Vad hände??? Vi var ju på god väg. Visserligen har vi aldrig fått henne att sova hela natten men vi har med kuren hittils uppnått att det gått 4 h. innan hon vaknat. Nu känner vi oss ju rätt uppgivna, ska detta inte fungera för vår dotter? Varför sover hon inte hela natten nu efter 1,5 h. vecka?? Utan dessutom backat rejält i 2 nätter. Ska vi bara ge upp??? HJÄLP!!!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Klart ni inte ska ge upp. Men vi måste kanske sortera upp saker och ting lite här.
Vad menar du t ex med 3-4 ramsningar? En ramsa betyder 4 "verser", ungeäfr som ett fyrfaldigt leve, om du förstår. Hur ramsar ni?
Vem har skött vilken natt? 4 tim för en femmånaders är verkligen ingenting att hänga i julgranen. Vi vill se mycket bättre resultat.
Är det ssäkert att ni är pålästa och vet exakt vad ni gör och varför
I så fall vill jag att du berättar för mig exakt vad ni gör
Man kan liksom inte gå efter barnet här utan måste se till sig själv, eftersom det är du och ni som har ledningen och genomför det hela - inte barnet. Barnet frågar, ni svarar. "Vi har fått vagna och ramsa oss igenom nätterna" vill jag ha närmare förklarat
Följer ni Lathunden? Var finns processen i det hela, den som lugnt och metodiskt går framåt, även om det kan bli några steg tillbaka ibland? Gör ni anteckningar nogsamt varje natt? Känner ni kommunikation och dialog när ni ramsar? Kan du berätta?
Det är så lätt att ta till lite handgrepp som man tycker man kan pröva och sedan hoppas man att kuren ska sköta sig själv eller barnet bekräfta att man gör rätt och ta hand om resten. Men det går inte till så.
Läs gärna "Vill du kura ditt barn? Läs detta först" och se jämförelsen med att ta körkort. Bilen kör sig inte själv
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej och tack för svar. Ska försöka besvara frågorna så gott det går. Vi har både läst i barnaboken samt den mindre blåa SHN-boken. Sett DVD 2 gånger. Så pålästa är vi.
Med ramsa menar jag vi säger den 4 gånger 4 gånger på raken med olika tonfall beroende på skriknivå. Vad gäller kommunikation så känns det som att det är vagnningen som är hennes signal att nu är det natt inte ramsan. Upplever att hon bara skriker ännu mer och protesterar när hon hör mig ramsa, sen när jag till slut vagnar så tystnar hon på 2 minuter. Då ramsar jag 4 gånger och går ifrån vagnen. Tar allt från 2 min. till upp till 40 min. per gång. och vi vaggnar inte snällt och gulligt. Gör jag solfjädern blir hon bara ännu surare för hon verkar känna att jag är där och då vill hon upp i famnen.Det är jag som har nätterna. Hon sover nu från 9 på kvällen till 3 på natten men det är sen det börjar, oftast varje timme. Kl.4, 5:30 och sen 6:00. Värst är det vid 6-tiden då hon vill upp. Det är då det kan ta 30-40 min. att få henne att somna om, vi vill ha morgon kl.7:00.
Vi har schemat klistart på näsat
. Nu har vi hållit på och kurat i 2 veckor. Visst har vi kommit en bit på vägen med det känns som det är en bra bit kvar. Sen vill vi ju också på sikt flytta över henne i spjälsängen. Hon sover i vårt rum då vi är trångbodda. Vågar inte lägga henne i storasysters rum för då skulle hon bara väcka henne hela tiden. Tar tacksamt emot synpunkter och hjälp.
Med ramsa menar jag vi säger den 4 gånger 4 gånger på raken med olika tonfall beroende på skriknivå. Vad gäller kommunikation så känns det som att det är vagnningen som är hennes signal att nu är det natt inte ramsan. Upplever att hon bara skriker ännu mer och protesterar när hon hör mig ramsa, sen när jag till slut vagnar så tystnar hon på 2 minuter. Då ramsar jag 4 gånger och går ifrån vagnen. Tar allt från 2 min. till upp till 40 min. per gång. och vi vaggnar inte snällt och gulligt. Gör jag solfjädern blir hon bara ännu surare för hon verkar känna att jag är där och då vill hon upp i famnen.Det är jag som har nätterna. Hon sover nu från 9 på kvällen till 3 på natten men det är sen det börjar, oftast varje timme. Kl.4, 5:30 och sen 6:00. Värst är det vid 6-tiden då hon vill upp. Det är då det kan ta 30-40 min. att få henne att somna om, vi vill ha morgon kl.7:00.
Vi har schemat klistart på näsat
-
Lua
Hej!
Kanske det är det delade sovrummet som ställer till det? Har hon en avskärmning och riktigt KOLmörkt? Hur är det med skrattet till godnattet? I övrigt blir mitt tips att jobba med ramsan. Den är ett fantastiskt verktyg som man har stor nytta av under många år. Kanske en "miniramsekur" skulle vara på sin plats? Vad säger någon annan?
Stor kram från Lua.
Kanske det är det delade sovrummet som ställer till det? Har hon en avskärmning och riktigt KOLmörkt? Hur är det med skrattet till godnattet? I övrigt blir mitt tips att jobba med ramsan. Den är ett fantastiskt verktyg som man har stor nytta av under många år. Kanske en "miniramsekur" skulle vara på sin plats? Vad säger någon annan?
Stor kram från Lua.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
mysan123 skrev: Upplever att hon bara skriker ännu mer och protesterar när hon hör mig ramsa, sen när jag till slut vagnar så tystnar hon på 2 minuter. Då ramsar jag 4 gånger och går ifrån vagnen.
Gör jag solfjädern blir hon bara ännu surare för hon verkar känna att jag är där och då vill hon upp i famnen.
Vagnandet som du till slut övergår till därför att du inte uppnår den dialog med ramsan där barnet till slut anser sig ha fått nöjaktiga svar på sina frågor, leder till, om du inte ser upp, att du får stå och vagna halva natten. Det är inte meningen och hjälper henne inte att somna / somna om själv. Hon kommer att förvänta sig att vagnen ska vara i rörelse både när hon ska sova och så fort hon vaknar till. Det kallas för att hamna i det beramade vagningsträsket
Solfjädern tar man till vid megakris och inte som test, vilket jag tror är vad du gjort. Din slutsats att hon "vill upp i famnen" tyder på att du inte förmår förmedla till henne det övergripande budskapet som är att PÅ NATTEN SOVER MAN och till den änden behöver man både vara tyst och ligga still och avslappnad. Jag tror du skulle behöva öva solfjädern på någon annan än barnet så att vederbörande, under initialt motstånd, kunde tala om för dig att du gör rätt, dvs att den fungerar som den ska, verkligt avslappnande.
Om hon alls "vill" någonting, så är det att sova så gott på nätterna. Vad skulle hon gagnas av att klänga i din famn på natten
Så öva. Både på ramsan, vagningen (som du verkligen ska ransonera nu) och på solfjädern, som du inte ska behöva använda alls förrän vi möjligen talar veritabel dunderkris med ett tillsynes otröstligt barn
Du lägger både ledning och förhoppningar på lilla barnet nu och då kommer du inte vidare särskilt snabbt.
Men du kommer vidare, så oroa dig inte - men fortast, snabbast och säkrast går det om man genomför SHN-kuren till bokstaven, varav den första börjar på A som i Attityden
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022