ramsan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Havet

ramsan

Inlägg av Havet »

Hej,
I morgon är det två veckor sedan vi började att köra in ramsan när Oskar skall sova, då var han drygt 4 månader. Det har gått lite upp och ner, men mest upp. Vi lyckades aldrig komma på någon bra dagramsa, så vi sade bara ett utdrager "Sooooovv sååå gott!". Det gick bra i början, men nu verkar det som att den har sutat fungera. På kvällen och natten kör vi med "Annas ramsa" och det har fungerat alldeles utmärkt hittills. Nu har alltså dags läggningarna blivit riktigt bökiga de senaste tre dagarna. I dag när jag skulle lägga Oskar efter ha vart på föräldrar kurs så gick det helt galet. Det tog 35 minuter med ett ihärdigt skrikande. Jag lyckades inte med varken ramsa, solfjäder eller buffning, att lugna Oskar. I ren panik testade jag nattramsan och jag fick honom att lugna sig och somna.

Hur fel är det att använda samma ramsa jämt?
Om vi inte kan göra det, snälla ge tips på några dagsramsor, tack.

M.V.H

Havet
Mickan

Inlägg av Mickan »

Hej Havet!

Jag har just börjat kuren, så jag är ingen hejare på allt det här, men min dagsramsa kommer att låta: "Nuu ska Elliot soova dagssömn".

Kanske du kan prova på nåt liknande :D Har alltså inte testat den ännu, men tycker den klingar rätt så bra.

Lycka till,
Mickan
Grodan

Inlägg av Grodan »

Hej!

jag började för knappt en vecka sedan och använder också "Annas ramsa" på natten. På dagen säger jag "Vila nu med dig, sov så gott! för den har samma rytm som nattramsan och så kan man dra ut på viiiila. Funkar ok hittills.

Min pojk heter också Elliott.....
Havet

Inlägg av Havet »

Tack båda två. Det är jätte bra med lite olika förslag. Skulle nu bara vilja veta om det är jätte tokigt att ha samma ramsa dygnet runt?!

Ps. Ibland blir man så olycklig när det inte går som man hoppas :( . Men man får ju se till det som går bra och det är ju kvällsnattningen.

MVH Havet :)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Havet!
TVÅ ramsor behöver du, en för daglurarna (alltså samma oavsett om det är 1 eller 3 lurar) som INTE innehåller ordet natt. Och sen en nattramsa som talar om att alla sover som grisar HEEEEELA långa natten. Kör du samma ramsa dag som natt lär du förvirra ditt barn nåt alldeles skulle jag tro - och ramsan blir troligen inte så användbar/effektiv då, om den skulle behövas om natten eller på morgonkvisten någon gång :wink:!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Grodan skrev: På dagen säger jag "Vila nu med dig, sov så gott! för den har samma rytm som nattramsan...
:D Det är just rytmen vi vill åt :wink: Jag kör "Sooov så gott, liiten stund." Med exakt, tror jag, samma tonfall som nattramsan :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi började också med ramsa åt småtjejerna, tidigt tidigt. La dem alltid med ramsa från ca 2 mån. Sonen kurade vi när han var 5,5 mån.

Vi kör samma ramsor åt alla, såklart.

"Sov en stunde så ses vi snart" och "natti natti sov så gott"
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Havet

Inlägg av Havet »

Hej alla,

Tack så mycket för alla rams-förslag. Vi har nu tränat in en ramsa för dagslurarna och det verkar fungera bra. :) Oskar tar den och lugnar ner sig när man ramsar. Han har dock börjat att bli arg nu när vi lägger honom på dagarna. Han börjar nästan alltid att skrika medans man lägger honom tillrätta. Sedan kan det behövas upp emot 6 omgångar med ramsan innan han tillslut kommer till ro och somnar. Det känns inte som att det ska vara så, eller :?: Är det någon som har något gott råd till detta :?:

PS. Nattläggningen går bra och Oskar sover oftast till 4 utan att vakna, men sedan vaknar han 2-4 ggr innan kl 7 då han ska gå upp. Han bor i samma rum som oss och vi brukar ramsa från sängen. Vi brukar säga en vers åt gången, för ibland räcker det med det, men ibland så måste vi upprepa den flera gånger. Hur mycket skall man låta honom skrika upp sig innan man ramsar på nytt på natten? Vi vill ju att han ska lära sig att somna om själv även under vargtimmen, för det gör han för det mesta om han vaknar tidigare under natten.

Oskar ska få eget rum snart och det angränsar inte till vårt rum. Ska vi vänta med att byta rum tills han somnar om själv även under vargtimmen? eller ska vi byta på engång? då är dock risken att vi inte hinner fram till hans rum innan han har börjat skrika upp sig förmycket.

Ser fram emot lite goda råd till mina undringar.
Tack på förhand.
MVH Havet :D
3barn

Inlägg av 3barn »

Hej.
Jag har "Nu ska Ilja sova gott en stund!" som dagramsa. Den går att säga härligt bestämt.
Till natten har vi "Sov gott min lille prins!"

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
Havet

Inlägg av Havet »

Hej igen,
Hoppas på svar till mina frågor sedan igår.

Dock en ny fråga. Det skrivs överallt att det inte får skrikas. samtidigt så läser jag också överallt att man ska sätta på hög musik för att avleda och man ska inte ingripa förän man själv inte orkar höra mer skrik. Vad innebär detta?

Nu när jag lägger Oskar på dagarna så skriker han upp sig efter varje ramsa och det tar ca 7 min att få honom att somna. Målet med 2 minuter till han sover, kommer det någonsin att slå in?

MVH Havet :o)
Havet

forts. ramsa, hoppas på svar

Inlägg av Havet »

Hej,
Nu försöker jag igen med nedan frågor, har inte fått svar tidigare. :(

Tack så mycket för alla rams-förslag. :D Vi har nu tränat in en ramsa för dagslurarna och det verkar fungera bra. Oskar tar den och lugnar ner sig när man ramsar.
Han har dock börjat bli arg nu när vi lägger honom på dagarna. Han börjar nästan alltid att skrika medan man lägger honom tillrätta. Sedan kan det behövas upp emot 6 omgångar med ramsan innan han tillslut kommer till ro och somnar (ca 7-10 minuter). Det känns inte som att det ska vara så, eller? Är det någon som har något gott råd till detta :?: Målet med 2 minuter till han sover, kommer det någonsin att slå in :?:

Nattläggningen går Jättebra :D och Oskar sover oftast till 4 utan att vakna, men sedan vaknar han 2-4 ggr :( innan kl 7 då han ska gå upp. Ibland 3 ggr på en timme. Han bor i samma rum som oss och vi brukar ramsa från sängen. Vi brukar säga en vers åt gången, för ibland räcker det med det, men ibland så måste vi upprepa den flera gånger. Hur mycket skall man låta honom skrika upp sig innan man ramsar på nytt på natten :?: Ska man ramsa lågt och mjukt, eller ska man ge en bestämd och lite högre rams :?: Vi vill ju att han ska lära sig att somna om själv även under vargtimmen, för det gör han för det mesta om han vaknar tidigare under natten.

Oskar ska få eget rum snart och det angränsar inte till vårt rum. Ska vi vänta med att byta rum tills han somnar om själv även under vargtimmen :?: Eller ska vi byta på en gång :?: Då är dock risken att vi inte hinner fram till hans rum innan han har börjat skrika upp sig för mycket.

Det skrivs överallt att det inte får skrikas. Samtidigt så läser jag också överallt att man ska sätta på hög musik för att avleda och man ska inte ingripa förrän man själv inte orkar höra mer skrik. Vad innebär detta :?: :?

Tack på förhand.
MVH Havet :)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Havet!

:idea: Har du läst på om attityden av självklarhet? Det låter som att den kan svikta eftersom han verkar arg inför läggningen. Om ni förmedlar total trygghet brukar läggningarna gå bättre och bättre, inte tvärtom. Men hur ser schemat ut? Det kan ju också vara så att han inte är trött eller att han är övertrött. Är du säker på att han är riktigt mätt? Det är själva läggningen som inte ska ta mer än 2 minuter. D.v.s. barnet ska ha förutsättningarna att sova: ligga lugnt i sin säng och ha fått sin ramsa. Hur har ni det med skrattet till godnattet?

:idea: Vargtimmen kan vara svår. Hur ramsan ska sägas är beroende på vad det är han "frågar". För oss han det fungerat bäst med en enkel, upplysande ramsa utan något speciellt tonläge: "jo, det är fortfarande natt", liksom. Sedan har hon fått knorra lite och har sedan oftast somnat om själv. Det finns risk att man stör om man ramsar för mycket.

:idea: Jag förstår att detta med att skrika/inte skrika kan verka förvirrande. Om barnet skriker ARGT, alltså reagerar och ilsket frågar vad i :evil: du nu har hittat på så är det inte särskilt mottagligt för hjälp och ska därför få vara ifred. Det bygger ju dock på att man vet att barnet fått alla sina behov tillfredsställda under dagen. Det är också så att så fort barnet ber om hjälp: skriker/gråter ledset eller så, ska det få svar. Det är till det man har verktygen som ramsan, tillrättaläggandet, buffandet o.s.v. Att sätta på musik eller att inte ingripa innan det är KRIS är för att man ofta ingriper allt för ofta och faktiskt stör barnet istället för att hjälpa. Det gäller t.ex. om den lilla gnölar, tjorvar, tjoar, skriker om vartannat. Då ska barnet få vara ifred och ges möjlighet att klara ut sin kris på egen hand.

Hoppas att det klarnade lite :?: :!:

Kram Lua. :heart:
Havet

Inlägg av Havet »

Hej Lua, tack för dina svar. :)

Vi använder oss av schemat i "Sova hela natten" boken på sid 49. Jag tror inte att det beror på hunger, men kanske övertrött eller för pigg. Det är 1,5 och 2 timmar mellan sovpassen och jag tycker att det har kännts bra. Det tar runt 7 minuter att lägga honom, men det är inge kul att han skall skrika varje gång.

Attityden tror jag inte att det är något fel på, men det kan dock vara lite si och så med "skrattet till godnattet". På kvällen när vi är två fungerar det för det mesta att få Oskar att skratta. Men på dagagarna när jag är själv så går det inte alltid. I bland är det jättesvårt att få honom glad. Tror du att det är därför vi har det svårt :?:

Är det vanligt att barn som är färdig-kurade skriker endel innan de somnar :?:

Oskar ska få eget rum snart och det angränsar inte till vårt rum. Ska vi vänta med att byta rum tills han somnar om själv även under vargtimmen :?: Eller ska vi byta på en gång :?: Då är dock risken att vi inte hinner fram till hans rum innan han har börjat skrika upp sig för mycket.

Tack och tack på förhand.

Kram Havet :)
Föräldrar till Oskar Aug-06
Havet

Inlägg av Havet »

Hej igen Lua,
Har du fått två barn på ett år, eller står det fel i din signnatur? :shock:
Kram Havet
Föräldrar till Oskar Aug-06
Lua

Inlägg av Lua »

Hej igen!

Signaturen är rätt - två juveler på samma år! Gissa om jag är tacksam för AW:s filosofi....

:idea: Jag tror att du ska kämpa på med skrattet, det kan göra underverk!

:idea: Jag vet inte om det är vanligt att kurade barn skriker, jag tror inte det. Allis brukar "prata" en stund innan hon somnar på sina daglurar, men på kvällen somnar hon direkt.

:idea: Är det så långt till hans rum att han inte hör ramsan? Jag vet inte vad som är smartast. Någon annan med idéer?

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"