Puh,
det här med dagis alltså! Ibland undrar jag

.
Ringde just för att påminna dem om att förvarna sonen i god tid före hämtning.
Det skulle de göra. "Men när jag ändå har dig på tråden... Han är väldigt uppmärksamhetskrävande just nu, din son. Idag när vi var i skogen ville han bara gå runt med mig och hålla mig i handen och prata om rymden", sa den här fröken, som jag pratade med. "Och det är ju trevligt, men det finns ju andra barn i gruppen också.... Det är över huvud taget väldigt mycket HAN, HAN, HAN just nu. Han kan inte vänta på sin tur, han vill alltid vara den som pratar först och mest."
- "Jaha, och vad har ni för strategi för att komma tillrätta med det här?", undrade jag. (Tack AW, för det standardsvaret!

)
"Ja, vi försöker ju förklara för honom att han måste vänta, att det finns andra barn i gruppen också, bla, bla bla...."
- Jaha, och hur tycker ni att er strategi fungerar? Har han "blivit bättre"?
Nja, det hade han kanske inte riktigt...

Surprise
"Du kanske har någon metod, som du tycker fungerar?" frågade fröken.
Jag berättade att vi brukar spela teater med gosedjuren. ("Hur tror du nallen känner sig när han aldrig för prata till punkt för vovven och stornalle bara avbryter?"). Det funkar faktiskt ganska bra härhemma.

Någon som har fler tips på hur man får en 4-åring mindre självupptagen och mer hänsynstagande?
Har jag en 4-åring som är extrem? Ofta känns det så, men ibland tänker jag att det beror på att han är OTROLIGT verbal (pratar som en 7-8-åring, enligt dagisfröken). Han blir så "mycket mer" genom att han bemästrar språket. Hur mycket hänsyn tar en "normal" fyraåring? Hur mycket klarar en sådan av att vänta på sin tur?
Blir så kluven. Skall han vara mer på dagis och slipa av sina kanter i gruppen? Som det är nu är han där tre dagar i veckan. (Hur) kan jag lära honom detta hemma?
Missmodig Pea