Schemafråga. Och inatt börjar det!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ninna

Schemafråga. Och inatt börjar det!

Inlägg av ninna »

Hej! Jag är ny här och har ägnat den senaste veckan åt att läsa, läsa och träna verktyg för full kraft. Nu är det dags- vi kör igång ikväll! Var ordentligt peppad inför läggningen men Lillen somnade av bara tillrättaläggande och ramsning och i vanliga fall brukar det ta uppemot en timme...

Han är lite drygt fyra månader förresten.

Jag är lite osäker på hans schema. Vi har följt tiderna jag spikat nu i några dagar och jag har byggt det på tider som fungerat länge för honom och resten av familjen. Problemet är att han orkar egentligen inte vara uppe mer än 1,5 timme i sträck så det blir lite plottrigt tills jag kan få till längre vakenpass. Skulle mycket gärna vilja ha åsikter:

7-8.30 mat mm
sova 1,5 timme
10-11.30
sova 2 timmar
13.30-15.15
sova 45 min
16-17.30
sova 20 min
18-19 bad, pyamas, nattslurk, skrattet till gonattet

Jag är medveten om att det är lite för mycket sömn men än så länge behöver han lite mer än 15,5 timmar.

Ninna :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ser bara bra ut! Du har ju marginalkvartar att använda om han piggnar till :wink: !

:idea: Om du vill hålla honom vaken lite mer så är ett bra knep att klä
av dem i bara blöjan - det livar upp! Särsklit på kvällen om det är kinkigt.

:D Bra gjort och rätt tänkt - övning ger de färdigheter som behövs för en lyckad kur! Stort lycka till!
ninna

Inlägg av ninna »

:D Första natten avklarad och det känns jättebra. Lillen har fått flaska två gånger på natten fram till nu, och ofta nog har det också blivit en bäraifamnentur på någon timme :oops:

Han somnade ovanligt snabbt igår men vaknade ju sina tre gånger under natten. In och buffa och ut med ramsan... och varje gång somnade han inom tio minuter och vi väckte honom vid sju imorse! vi får väl se hur fortsättningen blir. Men det som känns så skönt är att ha verktygen till hands och veta att det är jag som kan styra upp det här 8)

En fråga: Lillen har sovit i vagnen rätt mycket och vi tänkte ta kurandet där, men han har blivit så stadig på sistone och häver sig upp och jag vill inte sela honom på natten. Kan man använda vyssanlulltassarna på sängen som kristilldelning när inte ramsan tar? Han reagerar så snabbt och bra på det.

Ninna
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Vad bra jobbat alltså!

Tre gånger :shock: ! Saga vaknade femton första natten vi kurade... :roll: Detta blir inga som helst problem för er!!!

Angående Vyssanlulltassarna... Jag avråder starkt! Läs om vår omkurning på "SHN-kuren, så här kan det gå till" (finns även länk i min profile här nedanför) där vi fastnade i någon slags egenhändigt komponerad Vyssanlussgrej... Kristilldelning ska ju vara buffning/vagning och knappt det ens från och med andra natten :!: Nu ska ramsan ta över mer och mer från och med inatt :!: Det är så lätt att fastna, det läser vi om (och råkar ut för själva -som sagt :roll: ) alltför ofta härinne...
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Det är klart, om du bara har tänkt att använda dem i dessa tre-fyra kurnätterna -och som kristilldelning, så ska ni ju inte fastna!
Fast det är ganska onödigt besvär för fyra nätter (om de inte sitter på redan :wink: )...
ninna

Inlägg av ninna »

Tack, Sagomamma! Jo, jag förstår att det finns en risk att fastna- och faktum är att vi redan gjort det :roll: Tassarna har suttit på sedan vi flyttade över honom till säng och till slut blev det ju ett evigt vaggande på sängen som inte hjälpte alls. Därför tänkte jag inte använda dem alls i kurandet.

Men jag är borta en kväll i veckan och ofta sammanfaller det med att mannen sllutar sent. Farmor är här då och visst ska jag ramsträna henne. Hon är dock lite skeptisk så jag tänkte att om vi har sängvaggande som kristilldelning så har hon något enkelt att tillgå istället för att till slut ta upp honom. Själva skulle vi ju bara använda det i yttersta nödfall. Låter det någorlunda vettigt?

Ninna
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bra gjort - övning ger färdighet som sagt!

:idea: Använd buffandet som kristilldelning - absolut. Sedan så är det som så att ramasan kommer att vara den som gäller. Buffa gör man vid superdupermega-kris efter första veckan!

:idea: Kan farmor inte anamma ramsan så vore det bra att hoppa över passningen tills nattandet sitter. Vi vill inte sabba detta som är så bra nu - eller hur :shock: :D ?!

:D Lycka till!
ninna

Inlägg av ninna »

Tack Mammut Maria :D Vi har redan bestämt att hålla oss hemma under kurande och uppföljningstid. Jag tänkte mest på efteråt- kan man lita på att nattningen fungerar så väl att man inte behöver instruera om krishantering?

Hittills har har i alla fall både dagar och nätter fungerat fantastiskt bra. Vi använder bara ramsan nu men jag har ändå en fråga om nödverktyget. Jag buffar helst medan pappan känner sig mer bekväm med solfjädern. Är det förvirrande för den lille, eller kan vi fortsätta så?

Skäms nästan när jag inser att det nog är föräldraskapet som hackat sönder älsklingens nätter :oops: Nu när han får möjlighet och uppmuntran så märks det verkligen hur han behöver sömnen...
mamma till pojke, f?dd 27/9-04
Gäst

Inlägg av Gäst »

:P Ni är så kloka att Mammuten lika gärna kan dra sej in i isberget 8) !

:D Japp, nattningarna kommer att fungera - även för farmor! Så det enda som kan behövas är ramsandet. Det bör hon dock ta lektioner i för hur som helst så ska hon ju ramsa sej ut ur rummet så att det är "som vanligt"!
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Glömde....

:D Ni kan köra både buffning och solfjäder - huvudsaken är att det man gör är betryggande för både förälder och barn!

:idea: Inte ska ni skämmas inte! För i Jösse namn - man gör sitt bästa! Det har ni ju verkligen gett prov på nu :thumbsup: !
ninna

Inlägg av ninna »

Efter fyra dygns kurande fungerar både dagar och nätter jättebra :D Det är bara ett litet frågetecken; han vaknar fem i sex varje morgon, alltså en timme innan det är tänkt. Nu är det ju så att jag har 16,5 timmars sömn i schemat och jag undrar om det är det som kan ge utslag på morgonen. Å andra sidan däckar han i säng efter sina vekenpass och tar god tid på sig att piggna till när jag väckt honom.

Jag utnyttjar marginalkvarten på morgonen och idag fick jag honom att somna om i tio minuter innan jag väckte. Det känns ju lite väl tidigt att börja ändra i schemat- och kurandet är ju långtifrån över. Men kanske behöver han ändå inte mer än 15,5 timme. Ändra eller låta vara?

Ninna :D
mamma till pojke, f?dd 27/9-04
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härlig rapport!

:idea: Detta är så vanligt, så vanligt... Gör som du gojrde :thumbsup: ; utnyttja marginalkvarten +15 minuter (om det behövs) och se till att få ett omsomnande.

:idea: Som det är nu så vaknar han och kan inte somna om. Om du hjälper honom på detta viset som ovan beskrivet så lär han sej att somna om och kommer således att sova tiden ut! Tar ca en vecka... 8)

:D Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"