snart 11 mån , hade ni ändrat detta schemat d&ari

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mammax

snart 11 mån , hade ni ändrat detta schemat d&ari

Inlägg av Mammax »

Hejsvejs!

Funderar på lille gossens schema. Han (liksom många andra på forumet) vaknar tidigare varje morgon och jag börjar fundera på ev tidsändring.
befintligt sovschema är:
7.30 morgon
10.30-12.00 fm-lur
15.00-15.45 em.lur
19.30 nattning

dvs totalt ca 14.25 h och 12 h natt.

De senaste 2 veckorna har han envisats med att vakna kl 07.00 eller 06.55, ser ingen ändring. Vi ramsar honom och låtsas som att på natten händer ingenting. 8) Men det gör det hemma hos oss för pappa går till jobbet och mamma måste upp och äta (gravid och mår illa :? ) så vi smyger allt vad vi kan.
Gossen står i sängen och gallskriker till jag går in och tar upp honom vid 07.15 (marginalkvart före) tar ej upp honom skrikande. Han lugnar sig inte det minsta på en ramsa.

Undrar om det är korkat att ha morgon först 7.30 eftersom det blir lite liv i hemmet tidigare? Innan sov han ju så gott och vaknade prick 7.30 trots att pappa gått till jobbet innan..,
Är det så at vi ska dra ner på dagslurarna eller som jag läst andra gjort - korta nattsömnen? Snart skall han ju ner i antalet sovtimmer/dygn.
Nattning 19.30 fungerar bra i dagsläget vi vill gärna ha kvar den tiden om det går...

:D Tacksam för några tips eller funderingar :D
Mamma till:
Max född i mars 2004: Kurad nov 04 och sover gott sedan dess.
Lillebror Wilmer född oktober -05.
Kur påbörjad 18/2-06, sov första hela natten en vecka efter kurstart!!
Båda gossarna sussar alltjämt sött i gemensamt rum.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Vanligtvis brukar de små raringarna behöva sina två dagslurar (precis som ert schema) fram mot 15 månader. Du kan ju dock korta ner em-luren till 20 minuter. Mellan 12-15 månader kan det ibland bli strul med em-luren men då kan man ge den vid behov.

Om morgonen...jag hade nog inte ens försökt att ha senare morgon än huset vaknar. Känns som alla celler i det så godingarna bara väntar på att få vakna. 8) Och ljud så dags är ju en utmaning... :D

Personligen hade jag då satsat på 19.00-07.00...alt behållig 45 minuter på eftermiddagen och kört 19.30 till 07.00.

Barn är i regel ganska morgonpigga... :D Här hemma är morgon 06.30 en utmaning att klara...

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

En spontan tanke när ag läser ditt inlägg: eftersom både du och maken är uppe före 07.30 så skulle jag råda till att ha morgon för plutten också vid 07. Hemma i Sverige är det inga problem att min sambo går upp vid 06 då vi har junior i eget rum samt övervåning, men här i Japan bor vi i en lägenhet med ett sovrum (m skjutdörr a la Japan), ett vardagsrum där köksbordet står och ett pentry och skulle min sambo upp och stöka före 07, ja då kan man vara säker på att den lille skulle vakna.

Men, kan man inte ha 11,5 h natt och sedan lägga den sista halvtimmen på dagen? Då kan ni ju fortfarande ha God natt kl 19.30.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej!
Vi bytte till endast en em-lur på 2 timmar när Caisa var 11-12 månader (12 timmars natt). Idag börjar hon på dagis och det känns jättebra att hon haft samma tider som dagis ett bra tag så inte allt behöver bli nytt på en gång :)

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Mammax

Inlägg av Mammax »

:D :D tack för era reflexioner och förslag.
Jag har lite fler undringar,

pia-lotta :shock: klarade er dotter sig på en em-lur, hur var fm då och vilken tid hade ni em-luren på?
vår lille gosse är jättetrött 10.30 och det känns inte riktigt möjligt att skjuta denna lur till em.

Men det lutar åt att vi får ändra morgontiden till 07.00 istället.
Jag hade fått för mig att man skulle dra ner dagslurarna i första hand istf nattsömnen...men en halvtimme hit och dit kan väl inte göra så stor skillnad bara gossen är nöjd och utsövd :wink: ?
Mamma till:
Max född i mars 2004: Kurad nov 04 och sover gott sedan dess.
Lillebror Wilmer född oktober -05.
Kur påbörjad 18/2-06, sov första hela natten en vecka efter kurstart!!
Båda gossarna sussar alltjämt sött i gemensamt rum.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"