Jag har en kille på snart sex månader som sover jättebra om nätterna - om han får sova mellan mamma och pappa! Vi har inte tyckt att det har varit något större problem egentligen, bara mysigt, och därför har vi inte brytt oss om att ta tag i det hela. Nu börjar vi dock känna att läggningarna börjat bli jobbigare. Han somnar BARA i vår säng, om någon av oss ligger bredvid honom. Så av ren bekvämlighet har vi gjort så de sista veckorna, och när han har vaknat till (oftast efter exakt 45 minuter!) har någon av oss gått in och lagt sig bredvid honom igen tills han somnat om. Det börjar bli lite jobbigt att springa in och ut hela kvällarna, så ska nog ta tag i hans sovande snart och försöka få honom att somna i sin egen säng - och helst sova hela natten (funkar det förresten, när man fortfarande helammar. Eller behöver han åtminstone ett mål mat om natten då?).
Vi har positiva erfarenheter av SHN-kuren som vi tillämpade på vår stora kille när han var liten. Vi vet preciiis hur man ska göra och vad som är rätt och fel i sammanhanget. Ändå har vi inte riktigt fått den där beslutsamheten än, att vi borde köra igång när vi vet att det faktiskt funkar. Men snart kommer den, hoppas jag...
Min fråga är egentligen hur man startar igång det hela när man gullat och myst så mycket med bebisen i föräldrasängen som vi har gjort. Han har i princip aldrig sovit en hel natt i sin egen säng och den senaste tiden har han ju inte somnat där heller. Det känns lite hårt att köra igång hårda linjen redan från början då...eller är det inte det? Det lär ju definitivt bli protester och jag funderar på om man på något vis kan fasa in honom i ett läge där han har mer beslutsamma föräldrar innan man kör igång på allvar? Typ först vänja honom att läggas i egna sängen även om det inte funkar för övrigt. Och sen starta kuren efter några nätter. Eller är det bara att snurra till det hela?
Hoppas ni förstår hur jag menar och kan ge oss mod och ork att sätta igång kuren snart. Efterlyser dessutom ett lämpligt schemaförslag för en sexmånaders.
Ska börja kura snart...hjälp mig att motivera mig!
-
Fru Majsan
Hej Fru Majsan!
Vad klokt att ni tagit beslut att ta tag i det hela för hela familjens skull. Vad jag förstår av din berättelse så har ni gjort detta förut men här kommer ändå en bra tråd att läsa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010
Det bästa är om ni använder en tid framöver nu till att läsa på, putsa på schemat så det känns glasklart, fixa iordning sovplats med mörkläggning och öva verktygen på varandra. När ni känner er laddade så bestäm ett datum och GENOMFÖR. Jag tycker det är bättre så än att "smyga igång", lättare att ta alla frågor på ett bräde
Du efterfrågade schemaförslag, här kommer en tråd för inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Men det viktigaste är ju att schemat täcker sonens behov men även passar resten av familjen. Så fram med penna och papper och fundera. Bestäm direkt var han ska sova sina dagslurar och var konsekvent med detta tills schemat satt sig ordentligt. Sedan kommer han bli sin egen klocka och sova där ni lägger honom. Angående maten, tror jag att det kan vara klokt att fylla på med en flaska välling som nattslurk för att han ska sova gott hela natten.
Lycka till!
/Elle
Vad klokt att ni tagit beslut att ta tag i det hela för hela familjens skull. Vad jag förstår av din berättelse så har ni gjort detta förut men här kommer ändå en bra tråd att läsa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010
Det bästa är om ni använder en tid framöver nu till att läsa på, putsa på schemat så det känns glasklart, fixa iordning sovplats med mörkläggning och öva verktygen på varandra. När ni känner er laddade så bestäm ett datum och GENOMFÖR. Jag tycker det är bättre så än att "smyga igång", lättare att ta alla frågor på ett bräde
Du efterfrågade schemaförslag, här kommer en tråd för inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Men det viktigaste är ju att schemat täcker sonens behov men även passar resten av familjen. Så fram med penna och papper och fundera. Bestäm direkt var han ska sova sina dagslurar och var konsekvent med detta tills schemat satt sig ordentligt. Sedan kommer han bli sin egen klocka och sova där ni lägger honom. Angående maten, tror jag att det kan vara klokt att fylla på med en flaska välling som nattslurk för att han ska sova gott hela natten.
Lycka till!
/Elle
-
Fru Majsan
Tack för svaret, du satte väl egentligen ord på den känsla jag har...
Nu har jag dock funderat lite till och kommit fram till att jag - trots mycket positiva tidigare resultat av kuren - inte är riktigt mogen för att köra den i sin ursprungsform. Jag vill till exempel inte lägga på mage, känner jag. Såg att Anna W skrivit i Vi föräldrar att kuren går bra att genomföra på rygg eller sidan också, hur gör man då? Tänkte exempelvis på buffandet och liknande.
Sen undrar jag också NÄR man kör igång...börjar man dagtid med att följa sitt schema för att få till det bra första natten eller kan man köra igång i samband med en nattning?
Nu har jag dock funderat lite till och kommit fram till att jag - trots mycket positiva tidigare resultat av kuren - inte är riktigt mogen för att köra den i sin ursprungsform. Jag vill till exempel inte lägga på mage, känner jag. Såg att Anna W skrivit i Vi föräldrar att kuren går bra att genomföra på rygg eller sidan också, hur gör man då? Tänkte exempelvis på buffandet och liknande.
Sen undrar jag också NÄR man kör igång...börjar man dagtid med att följa sitt schema för att få till det bra första natten eller kan man köra igång i samband med en nattning?
Hej Fru Majsan!
Ja, kuren går att genomföra både på mage, sidan o rygg. Det viktigaste är dock att du har LARM
Jag vet att fler här på sidan har erfarenhet av att kura på sida/rygg bla Fjällfolket om jag inte missminner mig
Du börjar natt 1 med kuren och sedan följer du schemat dagen som kommer och jobbar på precis enligt boken.
Lycka till!
/Elle
Ja, kuren går att genomföra både på mage, sidan o rygg. Det viktigaste är dock att du har LARM
Du börjar natt 1 med kuren och sedan följer du schemat dagen som kommer och jobbar på precis enligt boken.
Lycka till!
/Elle
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
KURA PÅ RYGG
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022