När ska kuren verkligen visa resultat?
Har kurat min lilla flicka för över en månad sedan men ännu strular kuren... När kan jag hoppas på att hon verkligen ska sova hela natten? Hon vaknar ännu MINST 1 gång varje natt (dvs vaknar och skriker och behöver hjälp att somna om)...
Känner mig hopplös. Vet inte vad jag gör fel. Försöker göra rätt. Men det känns som att jag gör för mycket eller för lite. Har svårt att hitta balansen...
Fungerar kuren verkligen?
Fungerar kuren verkligen?
Amanda 8mån den 31 mars 2007
Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
Hej MichaelaL
Visst funkar kuren, men för en del tar det längre tid innan allt sitter, och inte ens då kan man räkna med att allt hela funkar gnisselfritt
Små barn vaknar ibland på nätterna, men har man kuren i ryggen, har man olika verktyg att plocka fram och hjälpa barnen till ro
Senast förra veckan hade jag fnurra på sömntråden med min fyraåring, men tack vare de verktyg jag har, så kom vi tillrätta med det på några dagar (nätter...)
Kuren gör ju inte automatiskt så, att alla delar direkt faller på plats, försök tänka på det som blivit BRA, fokusera på de delar du förbättrat, och försök ställa om siktet, inte bakåt utan FRAMÅT
Har du läst den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010
eller den här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Läs dem
Kanske hittar du nåt bra där
Och tänk; SÅKLART funkar detta, SÅKLART vill jag ge min flicka god sömn
Kram Mia
Visst funkar kuren, men för en del tar det längre tid innan allt sitter, och inte ens då kan man räkna med att allt hela funkar gnisselfritt
Små barn vaknar ibland på nätterna, men har man kuren i ryggen, har man olika verktyg att plocka fram och hjälpa barnen till ro
Senast förra veckan hade jag fnurra på sömntråden med min fyraåring, men tack vare de verktyg jag har, så kom vi tillrätta med det på några dagar (nätter...)
Kuren gör ju inte automatiskt så, att alla delar direkt faller på plats, försök tänka på det som blivit BRA, fokusera på de delar du förbättrat, och försök ställa om siktet, inte bakåt utan FRAMÅT
Har du läst den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010
eller den här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Läs dem
Kanske hittar du nåt bra där
Och tänk; SÅKLART funkar detta, SÅKLART vill jag ge min flicka god sömn
Kram Mia
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Fungerar kuren verkligen?
MichaelaL skrev:När ska kuren verkligen visa resultat?
Har svårt att hitta balansen...
Man får komma ihåg att Sova hela natten-kuren är en process. Det är hela tiden du / ni som tar ledningen och det ligger helt och håller på dig / er om och när kuren ska "visa resultat".
Så det du skriver själv är riktigt: du har svårt att hitta balansen, och det kan man inte heller riktigt göra förrän man är framme. Förrän processen är slutförd och man kommit i mål. Där upprätthåller man balans, dvs ifrågasätter aldrig den goda sömnen och stör den inte.
Men på vägen dit måste man hela tiden backa mer och mer och i förtroende för barnet överlåta mer och mer åt barnet självt, allt eftersom polletterna trillar ner. Man avvaktar alltså lite längre varje gång, man ingriper allt mer sällan och allt kortare och slutligen inte alls, i förvissning om att barnet mer och mer vet vad som gäller och själv kan ta hand om sitt lugna omsomnande, trygg i sig själv.
Gör du då i stället samma sak varje natt, ingriper lika ofta och lika mycket och lika länge, etableras däremot ett mönster, som barnet tror är vad som gäller - så "ska" det vara, det och det "ska" hända vid samma tid varje natt och både överkoncentration och såkallad underhållning cementeras, i stället för den eftertraktade nattron.
Förstår du
Det brukar hjälpa att läsa på och läsa om och läsa på igen, för pepp och ledning, den du själv behöver för att kunna ge vidare.
Det kan vara frestande att lägga över ansvaret för kuren på antingen kuren sjäv eller på barnet, men ansvaret liksom ledningen är enkom ditt / er
Och då gäller det att veta exakt vad man gör och varför. Hela processen igenom. Inte bli den som själv frågar, vädjar, väntar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022