vaknar på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Louise76

vaknar på natten

Inlägg av Louise76 »

Hej allihopa!
har försökt med shn-kuren i en vecka på min snart 5 månaders tjej men hon vaknar ändå och vill ha mat vid tre-tiden och sen vid 6-tiden. Har försökt att stoppa in nappen istället men den spottar hon ut och sen forsätter hon att tjoa tills jag tar upp henne och hon får mat. Då blir hon nöjd och somnar om. Tills det är dags igen för lite mat. Ger henne smakportion med gröt + bröstmjölk vid 19-tiden för att hon ska vara proppmätt. Vad ska jag göra?
Louise76
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Louise 76!
:D Och välkommen hit! :D

Vad skönt att ni bestämt er för att få en god nattsömn! Och bekymren ska vi nog kunna reda ut. Du berättar inte så mycket detaljer så jag spekulerar nu bara lite utifrån det du har skrivit.
Har försökt att stoppa in nappen istället men den spottar hon ut och sen forsätter hon att tjoa tills jag tar upp henne och hon får mat.
SHN är en process med bakslag, ett par steg framåt och något steg tillbaka. Vinsten är att man under processens gång lär sig vad frågorna gäller och hur man ska besvara dem. Och att göra det med en Attityd av säkerhet. Om det är så att du "ger upp" under frågornas gång och hoppar in och stoppar in nappen, är jag rädd att du inte ger särskilt betryggande svar. Du ska ju vakta mot alla vargar UTANFÖR rummet. Inte släppa in dem till din lilla. Om du hänger med. Och nappen behöver hon inte. Många mammor härinne kan vittna om att nappen varit mer till hinder än hjälp och att den glömts i ett huj när de väl kurat. Så utan att ha så mycket detaljer, så låter det möjligen som om det varit aningen för trafikerat i hennes rum.
Ger henne smakportion med gröt + bröstmjölk vid 19-tiden för att hon ska vara proppmätt
Det är inte säkert att hon absolut vill ha mat för att hon vaknar. Hon kanske, som beskrevs ovan, bara frågar om det verkligen är så att man ska sova här och nu, hela långa natten. Får man då komma upp ibland och ibland inte, blir ju inte svaren så entydiga, och frågorna bara fler. Hon måste ju ha en chans att förstå förutsättningarna för att kunna ta dem till sig, om du förstår :wink: .

Med detta sagt, så tycker jag att det går ner rätt mycket mat i de där 5-månadersbitarna. Vet ju inte hur din tös äter, men så här åt min vid 5 mån, då hon sov 12 timmarsnatt utan egentlig kur:
7.00 Godmorgon. Amma B1+B2
10.30 Lunchsmakis matpuré+fruktpuré. Amma B2+B1
13.00 Amma B1+B2
16.30 Amma B2+B1
18.00 Gröt (på 1/2 dl havregryn). Amma B1+B2 (oftast inte så intresserad)
19.00 Godnatt
Vi körde Standardmodellen och införde verktygen vid 5 mån för att förlänga från 10 till 12 tim. Men får din tjej äta sig riktigt mätt om dagarna så har hon alla förutsättningar för att sedan kunna sova gott. Och DU vet med dig om att hon faktiskt HAR fått i sig det hon behöver för att hon ska kunna få en god sömn. Då är det kanske också lättare att ge rätt svar när frågorna dyker upp.

Lycka till och hojta igen om du behöver! :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: vaknar på natten

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :wink: :D
Louise76 skrev: Har försökt med shn-kuren i en vecka på min snart 5 månaders tjej men hon vaknar ändå och vill ha mat vid tre-tiden och sen vid 6-tiden.
:D Välkommen är du :lol:

Men shn-kuren är ingenting man "försöker" utan någonting man genomför efter konstens alla regler :idea: Om man nu vill uppnå resultatet, som ligger i namnet: att lilla barnet ska få sova så gott hela natten.

Annars kan det bli som att försöka göra ostomelett utan ost. Och några ägg har man inte hemma heller, utan man tar mjölk och lite mjöl och vispar ihop och kolorerar med några droppar gul karamellfärg, kanhända. Och så kryddar man en smula och - voilà! Man får någonting som ser ut som en omelett :shock: Eller en falsk pannkaka :shock: Säkert ätbar, med lite god vilja, men någon läcker ostomelett blir det inte :roll:

Så det enda raka, om man nu vill ha den där läckra ostomeletten, är att göra som det står i receptet och se till att ha ingredienserna hemma :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"