Kiss- och bajsfråga

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sabina

Kiss- och bajsfråga

Inlägg av Sabina »

Min son fyller 3 år i februari och har under en tid inte velat byta bajsblöja. Så i julas tog vi bort blöjan och började med toa istället. De första dagarna gick det jättebra, han gick både och kissade och bajsade ett par gånger utan att vi behövde påminna honom. Men nu har det vänt och han både kissar och bajsar i kalsongerna. Sen tar han av sig de våta kläderna och lämnar dem på golvet. När vi är och handlar eller på öppna förskolan, fungerar det jättebra, då får jag påminna innan vi åker och då går han och kissar och det händer inga olyckor borta. En dag kissade han medan han åt lunch och när jag påpekade att kisset ska vara i toan så sa han att han skulle äta först, sen skulle han gå på toa... När han precis innan middagen häromdagen både kissade och bajsade i kalsongerna, skrek han NEJ! när jag frågade om han skulle gå på toa och bajsa istället (jag såg när han började bajsa) och efteråt fick jag absolut inte ta bort de bajsiga kalsongerna utan han ville äta först igen... Hur ska jag hantera det här? Är det bara att påminna om att "kisset/bajset ska hamna i toan" varje gång det händer olyckor? Och är det olyckor eller är det nåt annat som blivit fel? Tacksam för tips!
Mamma till Lucas f. 2004-02-05 och Victor f. 2005-12-08
Sabina

Inlägg av Sabina »

Jag svarar på mitt eget inlägg...

Vi köpte Bajsboken som det tipsades om i en annan tråd, den tyckte min son jättemycket om och blev mycket mer intresserad av toan och hur den fungerar och vad man gör med den. Rekommenderas!

Sen började jag med "först - sen"-taktiken, t.ex. säger jag "FÖRST ska vi gå på toa, SEN ska vi äta lunch", det fungerar ganska bra! Jag förbereder alltså honom på vad vi ska göra hela tiden. Om jag säger att vi ska gå på toa mitt i en lek, så går det inte alls. Då är det bäst att börja på något annat och passa på att smyga in ett toabesök emellan.

Fler tips tas gärna emot!
Mamma till Lucas f. 2004-02-05 och Victor f. 2005-12-08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"