Hur viktigt att följa naturlig sömnrytm på d

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma2004

Hur viktigt att följa naturlig sömnrytm på d

Inlägg av mamma2004 »

Hej!
Undrar hur viktigt det är att göra daglurarna så att de är 5, 20, 45, 1,5 eller 2 timmar (enligt vad som är naturlig sömnrytm)?
Själv har jag gjort ett schema åt min son som innehåller 3 sovpass på dagen. 2 av dessa är på 75 resp. 30 min. Blev tvungen att göra så för att få det att gå ihop med måltider och annat. Efter några veckors anpassningskrångel sover han nu dessa sovpass utan större problem. Somnar på stubinen och vaknar lagom till det är dags att väcka honom.

:?: Av vad jag läst på detta forum verkar det vara väldigt viktigt att hålla sig till just 5, 20, 45, 1,5 eller 2 timmar. Börjar därför bli riktigt orolig att jag gjort något väldigt fel som lärt honom sova på andra tider. Får han inte fullgod sömn om man går utanför dessa tider? Kan det kanske rent av vara skadligt?

:?: Undrar också hur viktigt det är att han vid 6 månders ålder sover just 15 timmar/dygn. Eller kan sömnbehovet ändå variera lite från barn till barn?
Min son sover nämligen bara ca 14 h 30/dygn. eftersom han vaknar lite för tidigt de flesta mornar. Han är ändå pigg och glad på dagarna och verkar inte lida av sömnbrist. Bör jag ändå kämpa på med att försöka få honom att sova mer?

Jättetacksam om någon kan svara.
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

:arrow: Jag har inte heller följt de klassiska 5, 20, 45 min osv när det gäller lurarna för vår son. Eller, jag gjorde inte det innan vi flyttade till Japan för 3 v sedan. Då sov plutten 30-2,5 h-30 min och det fungerade utmärkt. Han fick i och med det totalt sett fler sovtimmar per dygn än vad AW säger att de skall ha för en plutt i hans ålder. Nu efter omkurningen har jag tagit hänsyn till dessa tider (5, 20, 45), men de sitter inte ännu för vår son.

:arrow: Om din plutt är pigg och glad trots "teoretisk sömnbrist" så skulle inte jag bry mig om det om jag vore du. Han verkar ju nöjd så låt det vara.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Jag tolkar det så att din lille ges förutsättningar för att sova femton timmar men sen väljer att vara vaken 30 minuter på morgonen och däremd inte får alla sina timmar? Det är upp till honom! Du skall ge honom möjligheten att sova 15 timmar, dvs schemat ska innehålla det utrymmet, sen är det ingen fara om han inte sover all den tiden. Allt frid och fröjd alltsså!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Lyssna på Mammamy om förutsättningarna att sova! :D
Ger du honom bara chansen att ligga kvar, tills det är dags att gå upp, får han möjlighet att sova, det är det viktigaste av allt!

Och det andra du frågade om, ang. intervallerna ska jag svara dig på :D
Jag vet att det är naturliga intervaller, det du skrev och har läst om. Sätter man schema efter det, är det bra.
Det har du inte gjort, men det fungerar ju ändå!!
Dåså! :D Då ska du inte vara orolig, funkar det är det ju bra så, eller hur!
Skadligt? :shock: ABSOLUT inte!

När Ida var mindre och hade 3 sovpass om dagen, var det sista på
1 timme, tydligen ingen "vanlig" intervall, men det funkade ju :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej!

Tusen tack för svaren! :D
Nu känner jag mig mycket lugnare. Låter alltså hans sovtider vara så här eftersom det nu är så inkört. :wink:
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"