Det där med att bli torr...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Hegro

Det där med att bli torr...

Inlägg av Hegro »

Tänkte bara höra hur ni andra skulle göra.
Emil är förvisso bara 2,5 år så om han inte blir torr ännu så är det ju inget konstigt. Men jag märker att han har full koll på sitt kissande och bajsande. Dvs att det inte bara är något som händer. T ex varje gång han kliver i duschen eller badkaret så ställer han sig mycket medvetet och kissar. Någon enstaka gång har han velat sätta sig på pottan när blöjan varit torr och då har han kissat direkt. Så han vet ju hur man gör och förstår mycket väl sin kropps signaler. Men han VILL inte sitta på pottan. Oftast. Ibland vill han sitta på pottan med en bok, men då kommer det aldrig något. Det känns mer som att han kommit på ett sätt att få mig att sitta med honom även om jag är upptagen. Jag kan ju inte gärna säga nej då.
Som det är nu så frågar jag om han vill sitta på pottan och svaret blir till 99% nej. Ska jag strunta i att fråga och bara ta det för självklart att han ska det? Eller ska man avvakta tills han visar tecken på att han är redo? Även när han har blöja säger han ofta till när han kissar. Han verkar uppleva att han kissar på sig. Det är vad han säger iaf.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag är ingen expert i ämnet, men jag tycker det låter som om han ger signaler på att han är redo. Har ni provat toaring istället? Min kille vägrar sitta på pottan men toan har gått hur bra som helst. Bara en undran... :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Hegro

Inlägg av Hegro »

Jag har tänkt på det men är lite osäker på om det är "fel" läge nu när lillasyster kommit. Å andra sidan är väl det att måla upp ett problem som inte behöver bli. Visst sjutton märker man att han reagerar på förändringen. Men det är inga större saker. Man kanske bara ska förutsätta att det här är något han kan.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
marie-d

Inlägg av marie-d »

Vi har lite samma dilemma. Han är väl medveten om åtminstone när han bajsar eftersom han går undan då.
Han säger klart och tydligt att han inte vill gå på pottan eller toaletten utan att han vill ha blöja.
På bvc säger de att han inte är mogen än att det bara är och vänta in.
Jag har för mig att jag läst i barnaboken att de flesta mognar av sig själva mellan 2-3år.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Alltså jag tror man man måste införa pottan som den självklaraste grej i världen. På den sitter man innan man klär på sig för att gå ut, innan badet, innan man ska gå och sova, när man ändå byter blöja, när man nu tycker att det känns naturligt. Kommer det nåt så gör det, annars går man glatt vidare med nästa aktivitet ändå. Och så det gamla vanliga, ingen prestations-ångest här! :D

Barnen får ju inte tro att detta med potta är nåt stort och komplicerat. Det är ju den banalaste sak i världen. :roll:

Som med allt annat krävs nog en hel del tålamod. Inför man pottan är den här för att stanna anser jag. För mig känns det lite konstigt med "inte mogen för pottan". Jag tycker snarare att det verkar gälla för föräldrarna... :lol:

För oss har införandet av pottan inte varit för att de ska bli torra utan som komlement till blöjan. Men den har funnits med i bilden hela tiden och därför har de blivit torra helt utan att vi bestämt när det ska ske. Helt plötsligt räcker det med pottan helt enkelt.
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
marie-d

Inlägg av marie-d »

Håller inte med.
Att sitta på pottan i sig är kanske ingen mognadsgrej men att bli torr och kissa och bajsa på pottan för att man känner det behovet tror jag hänger ihop med mognad.
Vi har haft pottan och toalettringen i vårat badrum sedan sonen var 1,5år och inte gjort någon stor grej av det alls. Barn har varit här och använt den.
Sonen är suttit på pottan någon gång men då med kläder på. Han vill inte sitta på pottan annars.
Det handlar inte om att göra en stor grej av det eller inte.
Att ihärdigt sätta dem på pottan vid olika tillfällen under dagen som inte är på barnets initiativ, dvs. barnet säger inget om att den känner sig kissnödig.
Någon sorts prestation kan det nog lätt bli ändå för pottan är ju ändå inte till för att bara sitta på och det tror jag barnet fattar rätt snabbt.
Många håller på och tragglar länge innan de fungerar medan andra blir torra över några dar trots att man inte tränat alls. Det är väl det sistnämnda jag hoppas på haha. Vi får väl se.
Jag är dock absolut ingen expert på området.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Nej, man måste kanske ha kört med det från början för att barnen ska veta hur man gör när man kissar och bajsar fast man inte har blöja på sig. Jag har heller ingen annan erfarenhet än just det. Mina barn har aldrig INTE kunnat kissa om de behöver när jag håller de över toan eller när de sitter på pottan.

Men det verkar helt klart svårt att vänta på barnets eget initiativ. Det kan ju både komma och gå utan att man hinner märka av det. :lol:

Lycka till alla som kämpar ialla fall. Det är ju helt klart skönt när de är torra!
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
Bjorna

Så här gjorde vi.

Inlägg av Bjorna »

Min son visade upp samma beteende, var 2 1/2 år verkade kunna kontrollera sin blåsa men blåvägrade både toalett och potta. Jag tog helt sonika och gömde alla blöjorna en dag och när vi skulle byta blöja så upptäckte jag och sonen att dom var slut! Sonen blev förfärad, men herre jisses vad skulle vi göra nu??? Vi måste åka till affären, skrek han vilt. Men nej den var ju stängd, oj oj vad skulle vi göra??? Till slut kom vi tillsammans på den fantastiska idén att han kanske kunde kissa på toaletten som vi andra gjorde? (Potta har aldrig varit ett alternativ här). Sagt och gjort han försökte kissa på toa, första gångerna gick det inte alls och i 3 dagar fick jag hemskt mycket tvätt. Men på 1 vecka var han i princip torr dagtid, några enstaka olyckor bara. Andra veckan så var han även natttorr (till att börja med råkade jag "hitta" en blöja varje kväll).

Så för oss förlöpte det hela väldigt snabbt och smidigt, det "fanns" ju inga blöjor så vad skulle vi göra. För min sons del så tror jag inte på att det hade funkat att vänta ut honom. Då hade han haft blöjor upp i tonåren (nåja...).
Kanske vår plan är något även för din gosse?
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"