hjälp söker när dagslurar inte funkar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

hjälp söker när dagslurar inte funkar

Inlägg av duggan »

jag har en liten gosse på 4 månader som är nykurad som verkar ha så otroligt svårt att somna på dagen och när han somnar så sover han inte länge. på natten sover han 19:00 till 7:00, med ett avbrott klockan 6 då han har ganska svårt att somna om det tar runt 30-45 min men det går så får man storma in och väcka han (verkar mest chockad varje morgon)

Han ska sova 15,5 timmar per dygn
så planen var att han skulle sova natt mellan 19 och 7 som verkar fungera bra

tanken är att han ska sova
8:30- 9:15
11:00- 12:30
14:45-15:30
17:17:45

en kvart mer än han "ska" men det här går absolut inte
Jag har dagis lämning/hämtning av stor tjejjen 9:30 och 14:30 med bil så måste anpassa
första sovningen sover han bara 30 min (har hänt en gång att det blev 45 min)
två första dagarna fick jag lilla gubben att sova länge på långpasset men nu har jag inte fått till mer än 30 min där heller
på eftermiddagen brukar han somna bra på tiden verkar veta att det är sov dax men sover dock bara en halvtimme. Min lilla kille håller inte ihop på fyra halvtimmar på en dag så vad ska jag göra? Jag försöker få honom att somna om när han vaknar, men det är omöjligt.

och just nu idag är det -20 grader så jag kan inte använda vagnen utan måste söva han inne och det funkar bara inte. snälla jag behöver hjälp, ska jag göra om schemat lägga ai miljontals halvtimmar eller vad ska jag göra? känner mig hellst sönder stressad av att han inte sover på dagarna.
jag kanske bör tillägga att han inte får sova på mage utan på sidan och på rygg i vagnen.

ska man fortsätta följa schemat under dagen när han sovit för lite och väcka han på em sovningarna fast han sovit totalt för lite eller ska jag bara låta han sova tills han vaknar, så han får sova igen? sbnälla svara fort Tacksam Malin
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen!

Fråga 1: Varför får han inte sova på mage? Du har väl larm?!?

Jag tror att du redan själv har knäckt koden: känner mig helt sönderstressad av att han inte sover på dagarna
Då går det inte. Du måste vara totalt lugn för att hjälpa honom att komma till ro.

Håll schemat, ta in vagnen om det behövs för kylan - om det inte är helt omöjligt. Se också till att han är riktigt riktigt mätt innan han somnar.

Tänk inte "jag ska få honom att somna" tänk istället "jag ska ge honom förutsättninar att sova". Skillnaden i tanken är otroligt viktig för att hitta rätt känsla i magen.
Han måste komma till ro - jo jag vet att du vet. Ge honom tydligt besked men buffning eller vagning, gå därifrån med ramsa och låt honom vara - ge honom chansen att somna!

Jag förordar magläget igen. Vissa barn sover hur bra som helst hur de än sover, men de som har svårt att komma till ro gör det oftast lättare när de väl läggs på mage. Larm förordas, men det gör vi ju oavsett hur barnen sover.

Var konsekvent och försök att leverera lugn, så kommer du att fixa detta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
duggan

tackar och bockar

Inlägg av duggan »

tackar och bockar jag är nu utsövd och har en plan för idag, ska nu ändra på schemat och se om det blir lättare nytt schema
sova natt 19:00 - 7:00
sova lur 10:00-12:00
sova lur 14:45 - 15:30
sova lur 17:00 - 17:45

summa 15,5 h sömn.
jag har slagit ihop dom två första dagslurarna som ändå inte funkat till något som SKA funka bättre nu! =)
Men jag fick synpunkter på att de två em lurarna bara hade 1,5 h vaken tid och att det borde vara mer, borde jag ändra eller ska jag hålla fst vid dem eftersom han känner av att han ska sova på dem sovtiderna, så vad säger ni?
hoppas på svar alla kloka människor.

Han kan inte sova på mage i vaknen när han måste ha tjock overall och tjock åkpåse...=( och när han vakanr i vagnen när jag promenerar, ska jag stanna och vagna då? eller ska jag vagna han till söms innan jag går? *hoppas på svar*
Jag tänke om han få bli litte t
Elle

Inlägg av Elle »

Hej duggan!

Så länge schemat fungerar för er och att det täcker sonens behov så är det bra. Kör på det du planerat!

När han ska sova i vagnen så söver du antingen honom inann du går genom att vagna kort och gå bort med dagramsa. Avvakta och upprepa vid behov men kortare ingripanden var gång. Börja gå när han sovit ngr minuter. Eller så lägger du tillrätta och promenerar hela luren oavsett om han skulle vakna innan utsatt tid eller ej. Låt honom vara, promenera vidare och ta upp honom enligt schemat.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
duggan

promenader...

Inlägg av duggan »

min lilla kille vaknar ju efter 30 min promenad :( då han egentligen ska sova 2 timmar, först ligger han bara och tittar, ligger ju som sagt på rygg. Ska prova täcka vagnsuffletten imorgon och se om det hjälper men min fråga är då när han efter ett tag börjar gråta ska jag bara fortsätta promenera och hoppas han slutar av sig själv eller ska jag stanna och börja vagna? eller ska jag promenara och ge honom en ramsa när jag går? :?:

Hans två em lurar (inomhus) som börjar sitta fint på det sätt att han blir trött en liten stund före utsatt tid och somnar oftas på mindre än 5 min kanske ibland att d strular till 10 min, men helt ok. Men han sover bara 30 min när det ska vara 45 min, men då är det ju 15 min kvar av luren och han börjar gråta lite försiktigt och jag låter han vara så skriker han mer och mer tillslut...och ramsan verkar mest göra han förbannad. Är det här man ska ge en sk pangramsa direkt d kommer ett pip från han? och ska man börja räkna luren från det man lagt ner han eller från och med att han somnat? :?:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

När Vera föddes var det kallt för att vara här i Jönköpingstrakten. 10-20 minusgrader.
Jag hade aldrig overall på henne någon gång. Det var många som höjde på ögonbrynen, men hon var aldrig kall.
I vagnen låg en ullfäll och när hon var riktigt liten låg den i mjukliften, sedan i själva vagnen. Över det en fleesefilt eller ett täcke och skyddet över vagnen. På sig hade hon vanliga innekläder, mössa och ev varma sockar.

Tjock åkpåse och tjock overall kanske kan vara en orsak till att han inte kan sova - kan han vara för varm???

De korta lurarna räknas från det att han somna, de långa enligt schema. Om han skulle somna sent på en kort lur så finns ju möjligheten att låta den bli 20 minuter för att inte spoliera schemat för mcyekt

Hur är det med mat? Är han riktigt mätt? En hungrig mage kan få vilken liten som helst att inte våga sova. Mat mat mat och mera mat är det ju som gäller.

Ärligt talat (Vet inte om du får samma svar från någon annan) så skulle jag avvakta med de korta lurarna. Jobba med att få till den långa luren med omsomning om han vaknar. Sedan tror jag att de andra lurarna kommer att ge sig av sig självt.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
duggan

bra tänkt...

Inlägg av duggan »

joo det kan mycket väl vara så att jag har för mycket kläder på gossen, ska ta en funderare på hur man kan fixa om...

mat..jadu jag vet verkligen inte om han är mätt...gossen har alltid ätit bra och ligger två streck över normalkurvan så jag har aldrig oroat mig för det förän nu... jag har ju ammat han tre gånger per natt som är bortplockat så jag tycker ju att han borde äta mer på dagen...men jag tycker han har ätit mindre än vad han nånsin gjort..han suger bara typ 5 min och sen äter han inge mer...han bara vänder sig bort och tittar på allt annat, och hur jag än trugar tar han inte bröstet...jag är rädd att han svälter ihjäl...förut åt han ju så bra, man fick dra bort han från bröstet...vad ska jag göra? han suger däremot hur mycket på tummen som hellst.. :!:

när han vaknar och gråter i vagnen ska jag bara fortsätta gå då?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Har du läst om ömma järngreppet, när du ammar?
Vänster bröst;
Barnets högra hand bakom din rygg, den andra håller du med din vänstra och så trugar du bröst med den högra. Krånglar han för mycket så lyft upp och rapa honom snabbt och kvickt på axeln en stund och lägg sedan till honom igen.
Och titta inte på honom, gör något annat; läs, prata för dig själv, titta på TV, vad som helst så att du inte söker svar hos honom utan bara förmedlar självklarheten när det gäller att han ska äta. Svälter ihjäl gör han inte!

Vagningen - välj själv. Känns det som att du skulle vilja stanna och vagna, så gör det! Känns det som att han somnar nog om om jag fortsätter att gå, så gör det. Vagningen är ju till för att bryta mönster och hjälpa på traven, så det kan ju vara nödvändigt ibland.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
duggan

Inlägg av duggan »

hejsan! Idag har han ätit lite bättre tror jag och jag måste börja slappna av för nu känns det som jag har ångest över att maten och att dagssömnen fungerar inte...idag sov han en halv timme på två timmars luren...och på första emluren skrek han i 45 min tills luren var slut och jag tog upp honom så då hann han inte sova nått...detta känns lite som 5mm ibland och jag undrar vad som gått fel med em lurarna som fungerade så bra igår..jag måste ju göra något fel, uppenbarligen..

jag har nyss lagt han för natten och det gick hur bra som hellst och han somnade på två röda så vad skiljer dagslurarna från kvällsläggningen tro?

helt utförligt hur gör jag när jag ska lägga han inomhus i själisen? när exakt ska jag ramsa om han börjar grina medans jag ramsar mig ut när är det lämpligt med nästa ramsa? jag skulle uppskatta utförlig instruktin eftersom jag måste göra nått tokigt.

Och är det meningen att barnet ska åka fram och tillbaka när man vagnar eller har jag en extremt dåligt vagn?

Jag är så tacksam för svar! //Malin
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Malin.

Jag fortsätter i denna tråd, då den handlar om daglurs-problemet. Å så stänger vi den andra! :wink:

/LO har gett dig utmärkta svar som tål att läsas igenom ett par gånger till.

Det JAG skulle vilja säga dig är:
MER ATTITYD för sjutton gubbar :wink:
Du har nyss kurat (hur nyss är det egentligen?) och klarat dig igenom det. Du har fått din lille att sova gott om natten. Nu springer det på tok för många orosvargar runt benen på dig gällande dagarna. Å så har det tillkommit en drös till kring maten. Ditt barn är INTE behjälpt av detta. Sätt dig ner och tänk efter. VAD är det du vill uppnå med sömnen/kuren? VAD kan du göra för att hjälpa ditt barn dit? Och HUR tar du er dit?

Förrutsättningarna för att det här överhuvudtaget ska funka kräver
:arrow: mer attityd
:arrow: mer tålamod
:arrow: mindre överkoncentration

Har du Sova hela natten- boken? Läs på där, läs igen och ännu mer. Om inte, gå igenom de stänga forumen (med hänglås framför) ett antal gånger. Öva på vagning i tom vagn med tyngd i samt på ramsan - i olika tonarter. Håll målet för ögonen och schemat (som du tänkt noga igenom) klistrat på näsan. Du KAN inte sova åt ditt barn, men du KAN ge den lille förutsättningarna. Till det har du verktygen i Sova hela natten-kuren.

Nu var detta ganska hårda ord men jag skriver dem i all välmening. DU fixar det här :!: Eller hur :!:

/Åsa :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

duggan skrev:jag har nyss lagt han för natten och det gick hur bra som hellst och han somnade på två röda så vad skiljer dagslurarna från kvällsläggningen tro?

helt utförligt hur gör jag när jag ska lägga han inomhus i själisen? när exakt ska jag ramsa om han börjar grina medans jag ramsar mig ut när är det lämpligt med nästa ramsa? jag skulle uppskatta utförlig instruktin eftersom jag måste göra nått tokigt.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Återigen.

Skillnaden mellan kväll och dag är närvaron av vargar och bristen på attityd!
Det finns ingen "standardmall" för hur man ramsar varje barn.
Det handlar om att tolka och lyssna av. Varje barns skrik är en fråga. Den/de ska du besvara med ett för barnet nöjaktigt svar.
Ledsna frågor :arrow: vänlig men bestämd, betryggande ramsa
Självömkande frågor :arrow: en riktigt hurtig och glad ramsa som säger att allt är HELT ok
Arga och förbannade frågor: :arrow: ingen åtgärd. En ilsken unge är inte mottaglig utan behöver få ur sig saker och ting - precis som vi vuxna.

Eftersom kuren är avklarad så vet den lille vad som gäller. Därför gäller det att backa även med ramsan. Att göra ingenting är också ett verktyg. Det kallas tilltro till lilla barnet och ska inte förringas.
Lägg honom tillrätta, följt av kort solfjäder och GÅ med ramsan. Gör sedan nåt annat som släpper på överkoncentrationen. Ballar det hela ur och du känner att du MÅSTE gå in - ramsa. När/om krisläget är ett faktum gå in och vagna/buffa (beroende på vart han ligger, men personligen skulle jag välja att hålla mig till ett av dessa verktyg). Har du kurat enligt konstens alla regler så är vagning/buffning endast KRISverktyg och det som gäller är ramsan. Den ska ta över andra natten under kuren. Det du sedan drabbats av är de klassiska sömnskarvs-uppvaken vid 30 minuter på dagarna (de flesta har 45 minuter, men det finns några få med halvtimmesskarvar) och dem jobbar du bort med just ovanstående:
:arrow: backa
:arrow: mer tilltro till barnet
:arrow: attityd
:arrow: stor skopa tålamod

Lycka till
/Åsa
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej duggan!

Nu tycks jag ha hittat "den rätta" tråden. Jag läste igenom dina inlägg, och fastän det hävdats i ett inlägg att du inte behöver ändra på schemat vill jag ändå framhäva min åsikt: jag tycker 1,5 timme vakentid är för lite. De riktigt små standardspädisarna kör ju 1,5 timme vaken och 2,5 timme sova, men redan vid 1-2 månaders ålder ska de klara av 2 timmar vakentid. Därför anser jag att din son borde ha längre vakenpass :!: Och då ska de innehålla social delaktighet och frisk luft i vaket tillstånd. Mig förefaller det som att han inte är tillräckligt trött helt enkelt :roll:

Bra att du ändrade till tre lurar, behåll det så men se över tiderna.

Sedan lite kuriosa: Här i Österbotten kan vintrarna vara rejält kalla ibland, -30 grader. Förra vintern sov min dotter ute varje dag oberoende temperatur. Som kallast var det då -28. Jag såg bara till att hon inte andades in den kalla luften direkt, utan hade en filt löst över ansiktet (som när vi andas genom halsduken du vet :wink: ) Och OJ va skönt hon sov! :sleep: Alternativet hade varit ett skrikpass inomhus. Så valet kändes självklart!

Lycka till nu :!:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"