Nu ligger han där hulkandes igen....
Nu ligger han där hulkandes igen....
Kan nån hjälpa oss??...
VI håller på att kura vår lille son på snart 7 måander och det här är vårt elfte dygn och mornarna har inte blivit ett dugg bättre än. Nätterna fungerar riktigt bra, han vaknar till men somnar om själv eller till högst två ramsor men så fort klockan börjar närma sig 5-6 så är det helt omöjligt att få honom lugn. Känns som vi provat allt nu...Dom första minuterna är han inte så arg utan mest trött och smågnäller. Vi brukar vänta ut honom litegrann för att se vad som händer men sen läste jag att man skulle börja ramsa på en gång så nu har vi testat det också men det blir samma sak. Nån morgon har det hänt att han somnat om (en stund) efter nån ramsa men oftast händer det som hände nu, han skriker upp sig mer o mer oavsett om jag ramsar lugnt, glatt, bestämt, småargt. Har testat att låtit det gå en minut mellan ramsorna, testat tätare och glesare men med samma resultat.Till slut är han så ledsen att jag måste gå in till honom. Går in snabbt, lugnar honom och går ut. Samma sak igen. Efter 20 min är han lika arg/ledsen igen så jag måste gå in o lugna honom igen och det är ju inte meningen. Det slutar med att han ligger hulkandes och somnar av utmattning, inte för att vi har lyckats lugna honom. HJÄLP vad gör vi för fel??! Vi har verkligen provat att ramsa på alla möjliga sätt och det funkar ju på kvällen och nätterna men aldrig på mornarna. Det är så hemskt att behöva starta varje dag på det här sättet, att försöka hitta en lucka där han inte är alltför ledsen då det är dags att göra morgon 7.30. Älsklingen är då alldeles rödgråten och blek, känns verkligen inte bra 
Mamma till en liten skrot-Nisse född 060616
Hej och välkommen hit!
Jag tycker att det låter som att ni jobbat bra hittills.
Men jag vill ändå säga att ni på morgonnatten inte skall prova en massa saker. Släng in en glad och hurtig ramsa, gör andra ljud i huset och släpp överkonsentrationen. Snart sitter också mornarna som de skall - men ni måste backa och ge honom mera förtroende. Tyck inte synd om honom och tänk att han vill inget annat än sova! Somnar han om och vaknar pånytt innan väckning kan ni igen ge honom en ny ramsa. MEN ni skall inte behöva gå in till honom på morgonnatten. Han vet ju vad som gäller!
Lycka till!
Jag tycker att det låter som att ni jobbat bra hittills.
Lycka till!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
-
Gäst
Samma visa igen även denna morgon. Älsklingen har nu varit vaken sen 5.16 men ligger nu och hulkar (igen...) håller på att somna.
Laddad till tänderna var jag inför denna morgon, gav en pangramsa direkt när han pep till, väntade lite och ramsade sen bara när det var verklig kris. Första 35 minuterna gick ganska bra, jag tyckte han tog till sig ramsan bra och han fick den med ca 10-12 minuters mellanrum (det var i dom intervallerna han skrek upp sig) Sen vet jag inte vad som hände. Han kunde vara tyst i 2-3 minuter och jag trodde att han somnat men icke. Då började vi om igen. Ramsade precis som innan, när han blev riktigt arg men kände att den inte alls tog lika bra den här gången, han blev bara ännu mer arg/ledsen. Då lät jag det gå lite längre emellan ramsan, trots att han skrek jättemycket. Blev varken bättre eller sämre tyckte jag, så det spelade ingen roll om jag ramsade eller var tyst, resultatet blev detsamma. Och som sagt nu är det precis som det brukar vara, han får somna om jätteledsen, hulkandes med en mamma som inte lyckas lugna honom....
Känner mig så förtvivlad, vad ska jag göra?? Tror ändå på det här med att ramsa mer sällan och bara vid kris så jag ska köra på med det ett tag så får vi se vad som händer. Han blev kanske arg nu för att jag inte kom in o la till honom och solfjädrade som jag gjort dom senaste två mornarna. Nya tag imorgon igen alltså trots att det just nu känns TUNGT!
Laddad till tänderna var jag inför denna morgon, gav en pangramsa direkt när han pep till, väntade lite och ramsade sen bara när det var verklig kris. Första 35 minuterna gick ganska bra, jag tyckte han tog till sig ramsan bra och han fick den med ca 10-12 minuters mellanrum (det var i dom intervallerna han skrek upp sig) Sen vet jag inte vad som hände. Han kunde vara tyst i 2-3 minuter och jag trodde att han somnat men icke. Då började vi om igen. Ramsade precis som innan, när han blev riktigt arg men kände att den inte alls tog lika bra den här gången, han blev bara ännu mer arg/ledsen. Då lät jag det gå lite längre emellan ramsan, trots att han skrek jättemycket. Blev varken bättre eller sämre tyckte jag, så det spelade ingen roll om jag ramsade eller var tyst, resultatet blev detsamma. Och som sagt nu är det precis som det brukar vara, han får somna om jätteledsen, hulkandes med en mamma som inte lyckas lugna honom....
Jag tror att det för dej fortfarande gäller att backa! Då han fått en ramsa vet han ju vad som gäller. Jag skulle också bli irriterad och tillsist ledsen om jag vet att jag skall sova och någon påminner mej om och om igen. Jag vill ju sova - med vad om jag inte kan somna direkt - då hjälper det ju inte att någon håller på att säga "sov nu"...
Jag skulle föreslå att alltså pangramsar vid första pipet sedan knäpper du på stereon och spelar ljuv musik, tänk på annat och låt honom vara ifred.
Jag skulle föreslå att alltså pangramsar vid första pipet sedan knäpper du på stereon och spelar ljuv musik, tänk på annat och låt honom vara ifred.
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Tror säkert att det ligger mycket i det du säger, att det är jag som måste backa och coola ner mig lite
Men jag känner mig så frustrerad när han skriker upp sig till total desperation och vad jag förstår så är det inte OK att låta dom skrika eller gny sig till sömns men det är ju precis det som händer hos oss varje morgon. När det blir så gång efter gång så känns det nästan som om vi håller på med 5-minuters metoden och det var ju inte meningen...
Tyckte att jag hade en coolare känsla imorse när han vaknade men i takt med att skriken ökade så försvann nog den
Måste nog försöka hålla mig lugnare och backa lite.
Biter ihop och hoppas att vi kommer ett steg närmare lösningen för varje dag som går
Tyckte att jag hade en coolare känsla imorse när han vaknade men i takt med att skriken ökade så försvann nog den
Biter ihop och hoppas att vi kommer ett steg närmare lösningen för varje dag som går
-
Gäst
Nikki skrev: Han blev kanske arg nu för att jag inte kom in o la till honom och solfjädrade som jag gjort dom senaste två mornarna.
Klok som en bok, Mammut!Hur det än är så får han med sig den känslan och ramsan in i sömnen - hulkningarna till trots. DET är den hårfina skillnaden som gör hela skillnaden mellan att somna ledsen och orolig (5-minuters) än ledsen och ändå lugn (shn).
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Nu känner jag mig desperat! Nu har pappan fått tagit över mitt i natten (han har varit bortrest ett dygn) för jag pallar verkligen inte att höra honom så här skrikandes många nätter/mornar till.
Det började så bra, pappan kurade dom två första nätterna och jag dom tre nästkommande. Nätterna satte sig ganska omgående men så fort klockan närmar sig 4-5 börjar problemen och inte en enda morgonnatt har vi gjort några framsteg känns det som. Ofta slutar det med att pappan får ta över för jag klarar inte av att höra honom så här arg/ledsen. Men även han får hålla på ett bra tag men han har iallafall bättre tålamod.
Igårkväll somnade sonen 19.50 och sov i ett sträck till 2.40. Normalt så somnar han alltid om snabbt själv utan problem den här tiden på dygnet. Men inte i natt. Hörde att han hade hamnat på rygg och när han inte kunnat somna om efter 30 min så gick jag in och la honom tillrätta. Det gick bra, det kändes som han tacksamt tog emot det. Sen försökte han somna om lite smågnölandes och jag höll tyst ända tills han började skrika upp sig mer och mer, då började jag ramsa. Han blev då precis som vanligt ännu mer arg och börjar skrika upp sig ännu mer. Jag är alltså totalt värdelös på att få till den här ramsan så att den tar (men jag ger självklart sken av att jag är otroligt duktig inför sonen...) Efter en timme så orkade jag inget mer så pappan fick ta över. Pappan tycker att jag måste få till en dialog med honom och jag säger att jag måste avvakta, ha förtroende för honom för han vet vad som gäller. Men han har nog rätt, jag måste ju lära mig att försöka lugna honom med ramsan. Nu när klockan är snart 4.30 verkar han ha somnat om men om tre minuter kan det vara samma visa igen. Ska jag då pangramsa precis som att det vore första gången han vaknade till eller ska jag bara avvakta?
TACKSAM FÖR ALL SUPPORT JAG KAN FÅ!! Snart får jag nog bjuda hem någon som vill komma hit en natt och lyssna på mig vad jag gör för fel?? Finns det några superkurare i Borlänge tro?
Det började så bra, pappan kurade dom två första nätterna och jag dom tre nästkommande. Nätterna satte sig ganska omgående men så fort klockan närmar sig 4-5 börjar problemen och inte en enda morgonnatt har vi gjort några framsteg känns det som. Ofta slutar det med att pappan får ta över för jag klarar inte av att höra honom så här arg/ledsen. Men även han får hålla på ett bra tag men han har iallafall bättre tålamod.
Igårkväll somnade sonen 19.50 och sov i ett sträck till 2.40. Normalt så somnar han alltid om snabbt själv utan problem den här tiden på dygnet. Men inte i natt. Hörde att han hade hamnat på rygg och när han inte kunnat somna om efter 30 min så gick jag in och la honom tillrätta. Det gick bra, det kändes som han tacksamt tog emot det. Sen försökte han somna om lite smågnölandes och jag höll tyst ända tills han började skrika upp sig mer och mer, då började jag ramsa. Han blev då precis som vanligt ännu mer arg och börjar skrika upp sig ännu mer. Jag är alltså totalt värdelös på att få till den här ramsan så att den tar (men jag ger självklart sken av att jag är otroligt duktig inför sonen...) Efter en timme så orkade jag inget mer så pappan fick ta över. Pappan tycker att jag måste få till en dialog med honom och jag säger att jag måste avvakta, ha förtroende för honom för han vet vad som gäller. Men han har nog rätt, jag måste ju lära mig att försöka lugna honom med ramsan. Nu när klockan är snart 4.30 verkar han ha somnat om men om tre minuter kan det vara samma visa igen. Ska jag då pangramsa precis som att det vore första gången han vaknade till eller ska jag bara avvakta?
TACKSAM FÖR ALL SUPPORT JAG KAN FÅ!! Snart får jag nog bjuda hem någon som vill komma hit en natt och lyssna på mig vad jag gör för fel?? Finns det några superkurare i Borlänge tro?
-
Gäst
Tack! Jag ska göra så gott jag kan. Får nog göra som du säger, se det som första kurnatten. Nu kan det ju inte bli så mycket värre än så här tycker jag??
Pangramsa direkt vid första pip, avvakta om han skriker upp sig, ge en till. Sen ingenting förren jag känner att jag måste gå in. Då försöker jag ramsa (överrösta) och se till att han tar till sig ramsan och lugnar sig. Det är här våra problem börjar. Istället för att lugna sig skriker han upp sig som aldrig förr och jag känner att det inte är lönt att ramsa för det blir bara värre. Men jag har ändå fortsatt med tid emellan så att han får lugna ner sig och när han kör igång igen har jag ramsat 4 x igen. När han blir så där arg har när jag ramsar så har jag ibland bara ramsat 2 x, är det fel kanske?
Är så otroligt tacksam för ditt stöd Mammut Maria!
Pangramsa direkt vid första pip, avvakta om han skriker upp sig, ge en till. Sen ingenting förren jag känner att jag måste gå in. Då försöker jag ramsa (överrösta) och se till att han tar till sig ramsan och lugnar sig. Det är här våra problem börjar. Istället för att lugna sig skriker han upp sig som aldrig förr och jag känner att det inte är lönt att ramsa för det blir bara värre. Men jag har ändå fortsatt med tid emellan så att han får lugna ner sig och när han kör igång igen har jag ramsat 4 x igen. När han blir så där arg har när jag ramsar så har jag ibland bara ramsat 2 x, är det fel kanske?
Är så otroligt tacksam för ditt stöd Mammut Maria!
-
Gäst
Nikki skrev: Det är här våra problem börjar. Istället för att lugna sig skriker han upp sig som aldrig förr och jag känner att det inte är lönt att ramsa för det blir bara värre. Men jag har ändå fortsatt med tid emellan så att han får lugna ner sig och när han kör igång igen har jag ramsat 4 x igen. När han blir så där arg har när jag ramsar så har jag ibland bara ramsat 2 x, är det fel kanske?
Inatt skedde miraklet och det var så skönt!!! Han somnade kl 19.30 och sov sen till 6.20, underbart! 6.30 blev det lite livat så då fick jag ramsa några gånger och det verkar som jag fick till det lite bättre den här gången
Han somnade om en stund mellan 6.45-7.00 sen blev det till att ramsa några gånger igen. 7.15 var han lugn så då gjorde vi morgon (marginalkvarten). Så himla skönt att få ta upp honom en morgon då han inte har gråtit sig till sömns
Spännande fortsättning följer....
Spännande fortsättning följer....