Protest vid schemaändring

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup: Bra jobbat Sara! Hälsa till den ömme fadern.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
3barn

Inlägg av 3barn »

Tack, det ska jag göra.

Inatt var det tyst ända till 5. Då lät han lite, fick ramsa, och så höll det på några gånger till 6.10 då han började gråta/skrika lite.
Jag satte på musiken direkt då. Väntade inte på att han skulle sätta igång ordentligt.
:?: Var det fel?
Då tog han i mer och skriker mycket nu 6.30.
Har bara behövt använda musiken kanske tre gånger och då har det gått bra, förutom första gången.
:?: Skulle jag ha väntat tills han var riktigt arg/ledsen?

Tacksam för svar.
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
3barn

Inlägg av 3barn »

Tack, det ska jag göra.

Inatt var det tyst ända till 5. Då lät han lite, fick ramsa, och så höll det på några gånger till 6.10 då han började gråta/skrika lite.
Jag satte på musiken direkt då. Väntade inte på att han skulle sätta igång ordentligt.
:?: Var det fel?
Då tog han i mer och skriker mycket nu 6.30.
Har bara behövt använda musiken kanske tre gånger och då har det gått bra, förutom första gången.
:?: Skulle jag ha väntat tills han var riktigt arg/ledsen?

Tacksam för svar.
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Elle

Inlägg av Elle »

Sara, du jobbar på helt rätt med musiken. Den blir ett betryggande svar när sonens frågor börjar stegras. Bra :thumbsup:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
3barn

Inlägg av 3barn »

Nu behöver jag råd igen.
När jag hade genomfört kuren i november skrev flera av er att jag nu skulle vårda detta ömt, vilket jag naturligtvis tänkte göra eftersom resultatet blev såpass bra och var riktigt jobbigt att genomföra.
Men nu håller jag likväl på att förstöra alltihop. :(

Vi har det tungt i familjen. Ilja har en utvecklingsstörd storebror på två och ett halvt år och tre veckors jullov från dagis är ingen lek.
Det är precis att det går.
Och på lovet skulle även Iljas schema ändras (morgon vid 7 i stället för 6) pga att jag ska börja jobba och pappan vara hemma.
Pappan och jag har olika inställning. Jag gillar schemat för att det har varit så bra för Ilja. Pappan är mer inne på att följa barnets rytm. Ta upp honom efter 45 min om han nu vill vakna då, fast schemat säger 1,5 timme osv.

Det har inte gått att få ihop ett scema som passar dagis, ät-och sovtider på ett bra sätt.
Nu har vi till slut bestämt oss för att ha ett schema som funkar för Ilja och som vi beslutsamt bryter mot ibland när dagishämtningar krånglar till det. Och det blir inte så ofta.
Vi tog även tillbaka morgonen kl 6, eftersom varken pappan eller jag orkade genomföra ändringan. Ilja skrek länge varje morgon och vår familj klarar liksom inte en sån start på dagen.

Ilja brukar låta en kort stund några gånger per natt, och sen lite mer krångel vid 5 och vilja upp vid 6.
Men inatt skrek han nästan en timme vid 24-01 och sen vid 2. Då smög jag upp och kollade om filten var på, råkade nudda hans huvud (är ju så mörkt med draperi...) och han blev helt tyst. Höll handen lätt på hans rygg och han somnade. Satte igång vid 5 igen.
:( Då orkade inte jag.
Tog honom till min säng och han fick ligga och suga. Fy tusan.
Han är strax åtta månader och behöver klara, trygga och tydliga besked. Han vill inte ligga och suga. Och jag vill inte heller.
Är så rädd att rasera allt och ändå beter jag mig helt dumt.
Vill att detta med sömnen ska bli vardag, att vi kan slappna av och inte kura på i evighet.

Råd och uppmuntran mottages tacksamt.

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
3barn

Inlägg av 3barn »

Nu behöver jag råd igen.
När jag hade genomfört kuren i november skrev flera av er att jag nu skulle vårda detta ömt, vilket jag naturligtvis tänkte göra eftersom resultatet blev såpass bra och var riktigt jobbigt att genomföra.
Men nu håller jag likväl på att förstöra alltihop. :(

Vi har det tungt i familjen. Ilja har en utvecklingsstörd storebror på två och ett halvt år och tre veckors jullov från dagis är ingen lek.
Det är precis att det går.
Och på lovet skulle även Iljas schema ändras (morgon vid 7 i stället för 6) pga att jag ska börja jobba och pappan vara hemma.
Pappan och jag har olika inställning. Jag gillar schemat för att det har varit så bra för Ilja. Pappan är mer inne på att följa barnets rytm. Ta upp honom efter 45 min om han nu vill vakna då, fast schemat säger 1,5 timme osv.

Det har inte gått att få ihop ett scema som passar dagis, ät-och sovtider på ett bra sätt.
Nu har vi till slut bestämt oss för att ha ett schema som funkar för Ilja och som vi beslutsamt bryter mot ibland när dagishämtningar krånglar till det. Och det blir inte så ofta.
Vi tog även tillbaka morgonen kl 6, eftersom varken pappan eller jag orkade genomföra ändringan. Ilja skrek länge varje morgon och vår familj klarar liksom inte en sån start på dagen.

Ilja brukar låta en kort stund några gånger per natt, och sen lite mer krångel vid 5 och vilja upp vid 6.
Men inatt skrek han nästan en timme vid 24-01 och sen vid 2. Då smög jag upp och kollade om filten var på, råkade nudda hans huvud (är ju så mörkt med draperi...) och han blev helt tyst. Höll handen lätt på hans rygg och han somnade. Satte igång vid 5 igen.
:( Då orkade inte jag.
Tog honom till min säng och han fick ligga och suga. Fy tusan.
Han är strax åtta månader och behöver klara, trygga och tydliga besked. Han vill inte ligga och suga. Och jag vill inte heller.
Är så rädd att rasera allt och ändå beter jag mig helt dumt.
Vill att detta med sömnen ska bli vardag, att vi kan slappna av och inte kura på i evighet.

Råd och uppmuntran mottages tacksamt.

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

3barn skrev:Vill att detta med sömnen ska bli vardag, att vi kan slappna av och inte kura på i evighet.
:D Tassar in lite här och vill stärka dig. Det är så underbart rätt uttryckt: "Vill att detta med sömnen ska bli vardag."

Till det krävs just enkel saklighet. Inte en massa känslor. Sömnen är barnets egen. Oavsett allt behöver han sova på natten, liksom hela familjen. Och allt hänger samman. Dag och natt.

Att "följa barnet" låter bra på alla sätt och vis; det är bara det att barnet inte orkar med det ansvaret - att självt försöka bevaka sina överlevnadsintressen här i världen. Barn ställer frågor. Man kan inte tillfredsställande besvara dem med egna frågor i retur.

Jag skulle vilja be dig / er att läsa om beduinlägret i Barnabokens båda kapitel om Det psykiska välbefinnandet.

:arrow: Struktur, alltså. Attityd av självklarhet. Sjutton andra bebisar i rummet bredvid som har akuta överlvandsbehov NU. Arton kor i lagårn som råmar och måste mjölkas NU.

Förstår du :?:

Små barn är betjänta av enkelhet. Liksom vi alla, skulle jag påstå :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
3barn

Inlägg av 3barn »

Jo, jag fattar.
Det är ju så enkelt! Men ändå går det att krångla till.
Mycket känslor.

Jag försöker vara Den Stora Modern, trygg, stark och evighetsklok.
Svårt, men så är jag ju rätt duktig också :wink:

:heart: Tack
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
3barn

Inlägg av 3barn »

Nu har han börjat med en ny grej:
Nätterna har tills nu varit lugna. Han har låtit lite ibland, men högst några minuter per gång. Morgonkrångel ibland.
Men nu är han vaken varje natt mellan 00 och 01 och gråter stilla och ledset. är tyst i kanske en kvart, gråter igen. Långt ifrån kris, bara ledset. Inatt gick jag till slut upp 01.10 och la händerna lätt lätt på hans rygg. Då tystnade han direkt, la sig tillrätta och somnade.
:?: Var det fel? Kan det bli så att han måste klappas 20 ggr varje natt? Eller behövde han bara känna mig lite?
Han blir 8 månader om en vecka. Separationsångest?

Vid 5 satte han igång som vanligt. Svårt, svårt med morgonskriken.
Ska samla kraft till imorgon och köra musikrejset...

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
3barn

Inlägg av 3barn »

Nu har det blivit värre här.
Inatt vaknade han och grät flera gånger.
Sov dock till 05.50 då det ju strax var morgon (6).

Jag fixar inte detta riktigt. Synd att jag inte har arton kor att sköta också :)

När jag lägger mig våndas jag inför natten. Inte bra attityd :( .
Det blir så stort. För mig alltså. Det är definitivt hos mig som sepatationsångesten sitter:oops: .

Kanske ska faktiskt pappan ta över nätterna. Svårt att besluta mig...jag är tveksam till allt just nu. Verkligen inte konstigt att lille Ilja undrar vad som gäller.

Finns det någon kort bra sammanfattning över SHN, som snabbt förklarar tankarna bakom? Vill att han ska läsa på om den. Sen gör han ju som han vill och tycker är bra.

Läste om någon som la sitt barn lite tidigare på kvällen och på så sätt fick en lite senare morgon. Det vore nog något för oss, för han sover ofta för lite.

Tacksam för råd.
Trött Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är skör nu och trött och orolig, och därför vore onekligen det bästa om pappa tog över åtminstone två nätter på raken. Då skulle du göra bäst i att "flytta hemifrån" :wink:

Har du Barnaboken, så läs på om åttamånadersångesten så att du kan förstå vad det är han går igenom. Det är inte mammaknutet, om man säger - i varje fall inte enbart, alls.

SHN-boken förklarar alltsammans bäst, tycker jag :!: Men även här i introduktionerna och under fliken Sova hela natten finns mycket om själva tesen.
3barn

Inlägg av 3barn »

Ja du, lite rast vore fint :D
Dock får jag bli kvar hemma och sova med Iljas brorsa...
Men Ilja skulle nog sova skönare med sin pappa just nu. Fast eftersom jag just nu är tveksamheten personifierad, tvekar jag så klart om det också.

Tack för allt.
S
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
3barn

Inlägg av 3barn »

Nu har pappan tagit en natt.
Ilja sov fint, men vaknade som vanligt vid 5. Musik och skrik till 5.45 då han med marginalkvart togs upp med glam och tjo.
Ilja äter rätt bra, men kvällsgröten vid 18 är ofta lite svår att få i. Sen är det nattslurk (bröst) vid 20 när han läggs.

Nu tycker pappan att Ilja ska väckas och få suga t.ex. vid 4 och sen sova fint till 6 eller kanske 7.
Han tror alltså att Ilja är hungrig när han vaknar vid 5.
Jag är inte riktigt sugen på att ta upp nattamningen igen.

:?: Jag vet ju att han ska klara tolv timmars sömn (och vår natt är ju bara tio timmar), men han äter ju inte jättebra. Vad gör man då?

Vi ska ändra läggtid till 19.30 från ikväll.

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
3barn

Inlägg av 3barn »

Hej igen.
Jag förstår att ingen längre orkar svara på min frågor :) Vi kämpar på med nätterna och jag ville bara berätta att I MORSE VÄCKTE JAG ILJA!!!
Tjohoo! :D
Det ska ska ska funka med sömnen!

Tack för allt stöd!
Och om någon vill svara på frågorna i mina senaste inlägg blir jag så klart glad.

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det här går ju strålande! Du är så duktig! Pris och beröm :lol:

Du får vara snäll och precisera dina frågor, på vilka du efterlyser svar :wink:

Barnet är inte hungrigt, som pappa tror. Lika lite som pappa själv är hungrig klockan fyra på natten, om han har ätit som folk på dagen.

Precisera matintaget :wink:

Och givetvis äter Ilja bättre på dagen om 1. det går minst 3 tim, helst 3,5 tim mellan målen, 2. han inte äter på natten.

Samma som för pappa, alltså :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"