recept på mjölkfri välling??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
trettiotre

recept på mjölkfri välling??

Inlägg av trettiotre »

hej är det ngn som har ngt bra recept som inte innehåller nuttramigen? är det även ngn som vet hur mkt kalcium jag ska få i henne??
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Trettiotre!
Har två mjölkallergiker sjäv så jag hjälper gärna, men du skriver inte hur gammal hon är... :?
Till Disa har jag gjort en variant på ett mjölkfritt recept som finns här på forumet, (se klistrad tråd om Barnrecept under "Mat, mage och barnakropp)sedan hon var 5 mån. Jag har bara Coops havremust (mjölkfri, tidigare Änglamark), nyponskalsmjöl, Oatly H+ (kalciumberikad) och en droppe linfröolja. Mest pga lathet :oops:. Hon har druckit två ggr per dag fram till nu, men nu är det gröt på kvällen igen så nu blir det bara till mellanmålet. Uppskattas i vart fall. Vilket INTE Nutran gjorde av någon av mina, trots "snäll" infasning. Nåväl, har funkat finfint ändå. Till min stora ger jag kalktabletter, men som sagt, de får kalciumberikad dryck, så där skiljer det sig inte från mjölkdrickande barn. Det är bara det andra barn får i sig i ost som mina går miste om, kan man säga. Och före 1 års ålder (osäker på om det inte rent av var senare) så behöver man inte fundera över att ge kalciumtillskott. De har inte det behovet när de är så små, enligt min allergiläkare :D
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
trettiotre

Inlägg av trettiotre »

hej ewa och tack för svaret hon är nu 10 1/2månad. glömde visst den detaljen :oops:
ska genast införskaffa ingridienserna till vällingen. :) tack än en gång
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"