väckning eller inte, marginal kvarten!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Havet

väckning eller inte, marginal kvarten!?

Inlägg av Havet »

Hej,
Jag skulle bara vilja försäkra mig om marginal kvarten. Om vår son skall sova i 1,5 h på dagen, ska vi då väcka honom om han fortfarande sover när 1,5h har gått, eller får han vakna själv, bara man inte överskrider kvarten extra?
När vår son ska sova 45 min på dagen så sover han aldrig mer än 40 miuter. Ska man då försöka söva om honom för de 5 min?
Tror ni att han tillslut kommer att sova 45 min?
Gäller marginal karten även på morgonen?

Tack på förhand!

MVH Havet :) [/b]
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
En av grundtankarna i hela filosofin med SHN är att barnet inte ska behöva ta ansvar för när de ska sova och hur länge, det ska föräldrarna sköta.
Därför förordas väckning!

Marginalkvarten är till för en tröttis eller piggelin, beroende på vilket håll man använder den. Ibland känner man bara att barnet behöver sova en kvart extra och låter det göra så, ibland vaknar han ändå av sig själv, lite för tidigt och då kan man plocka upp utan att det är någon fara på taket. Det går ju också att lägga en kvart tidigare eller senare av samma skäl.
Marginalkvarten gäller även på morgonen.

Jag skulle inte bråka de där 5 minutrarna. kanske kommer han att sova 45 så småningom, kanske inte. Börjar det minska ännu mer skulle jag ta tag i det, men inte för fem minuter.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Havet

Inlägg av Havet »

Hej LO,

Tack så mycket för dina svar.

MVH Havet
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"