Hur sova längre än 30 minuter på dagarna??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
björnmamma

Hur sova längre än 30 minuter på dagarna??

Inlägg av björnmamma »

Jag slänger iväg nästa fråga på en gång - underbart att man får svar här!

Min son sover bra på nätterna - från 19-06 - men uselt på dagarna. Han vaknar nästan alltid efter 30 minuter, kan på sin höjd någon gång ibland sova 45 minuter. Jag har försökt buffa honom och ramsa så att han somnar om, men utan resultat - när han vaknar efter 30 minuter är han bokstavligt talat klarvaken! Vad göra? Han vill bara inte sova längre. På BVC menar de att vissa barn inte behöver sova längre på dagarna, men jag tycker mig ändå skönja ett visst dåligt dagshumör som går att spåra till för lite sömn, samt att de korta sovpauserna gör att han måste sova varannan timme, vilket jag tycker är lite väl ofta nu när han är 6 månader. Jag vet bara inte vad jag ska ta mig till. Det hade varit lättare om han hade varit lite sömnig när man kom in till honom, så att buffandet/ramsandet hade tagit. Men han är verkligen klarvaken och redo att gå upp. Några tips ni kunniga människor?
duggan

samma problem

Inlägg av duggan »

hejsan jag har exakt samma problem med min lilla kille och vet inte vad jag ska göra jag har försökt hålla mig till schemat jag gjort men det fallar direkt eftersom mina förhoppningar är att han ska sova lite mer i stöten. och föröker jag söva om honom så blir han riktigt förbannat rent av hysteriskt, så jag håller med dig snälla svara om ni vet något som hjälper!
syren

Inlägg av syren »

Hej,

ja, det låter ju inte så roligt med så korta lurar. Men, hur ser schemat ut egentligen? iInte sover han varannan timme? Dågäller det kanske att hålla strikt på schemat, så att han får in bra rutiner. Han kommer att vara trött de första dagarna, men sedan sätter sig schemat med bra sovtider. Kanske kommer han att sova längre pass då? Men, buffar du nu? Min son vaknar oskså till ibland. Det brukar räcka med en ramsa (sagd med ATTITYDEN av självklarhet). så somnar han om. Ngn gång har han också tyckts klarvaken. Han får ramsan ändå, somnar om eller ligger och "morgnar sig".
Var ligger han, i vagn eller spjälsäng? Om inomhus, kanske i vagn kunde vara lättare att få honom att sova längre pass i till en början?
En liten fråga, är han kurad?

Hälsningar,
Syrén, mamma till två flickor (00, 01) och en pojke (06)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Han är ju bara 6 mån ännu, och personligen tycker jag vagning är betydligt lättare än buffning. Men där kan vi alla ha lite olika erfarenheter. Men precis som Syren skriver behövs schema för dagen där mat, social delaktighet och sömn finns inplanerat på ett strukturerat sätt. Då lär sig den lille själv att känna igen dagarna och vet att alla intressen tillgodoses. Och då inträffar också det ljuvliga - att de blir sina egna små klockor :D! Det är en njutning att se, varje gång!

Att man vaknar i en sömnskarv betyder inte att man är utvilad. Bara att man inte lärt sig somna om. Och därför undrar om det kanske inte är dags att kliva upp nu... Där är det er uppgift att ge svar - och kanske även, till en början, hjälpa till, tills dess att tiderna sätter sig :D. Och där kan man välja olika vägar. Men personligen tycker jag alltså att vagning är lättast när de fortfarande är hyfsat små. Börjar de bli större är solfjädern i kombination med ramsa enklast. Men öva bör man göra innan man sätter igång, så att man använder verktygen på rätt, och övertygande, sätt.

Jag klistrar in länkar från liknande trådar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
björnmamma

Inlägg av björnmamma »

Det är nog precis vad som händer min son - han vaknar i en sömnskarv. Redan efter tio minuter är han trött igen. Ska ta ork till mig att ta tag i detta...suck :(
Ibland blir det bara lite mycket att åtgärda på en gång, så känns det...
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ibland blir det bara lite mycket att åtgärda på en gång, så känns det..
Så kan det absolut kännas. Men med siktet inställt på bättre tider, för er BÅDA, så kan man hitta den motivation som krävs. För att fortsätta med trötta, ledsna dagar är inte heller någon dans på rosor. Och att lära dem att somna om i sömnskarvarna är en ovärderlig hjälp, både för dem och för dig (er, dig också förstås Duggan) :wink: :D! Tänk 1 vecka framåt och sätt in en minikur så känns det inte oöverstigligt. Det tar oftast bara 3-4 dagar för schemat att sätta sig i dem och då har man igen det så fantastiskt mycket! :D
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
björnmamma

Inlägg av björnmamma »

Stärkt av din uppmuntran gjorde jag ett ordentligt försök nu till middagsvilan, och se det gick rätt bra! Fick buffa ett bra tag, men när han väl somnade om var det med besked och han sov sina bestämda 1,5 timmar! Kort fråga bara: när man gör upp dagsschemat, hur räknar man med marginalkvarten då? Om jag t ex hade utnyttjat den nu, betyder det att jag ska flytta fram nästa sovpass med en kvart, eller ska jag fortfarande hålla schematiderna?
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: Du ser! Du kan ju allting, med rätta attityden! Inga mer negativa förväntningar nu då, eller hur :wink:!
Och till din fråga. Nej, lägg honom vid rätt tid. Även om du utnyttjat kvarten framåt, så att säga. Den kvarten tidigare märker han inte.
Ewa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"