Behöver hjälp med att ändra min sons schema, han är 10 månader.
Vi har för sen eftermiddagslur, den behöver framflyttas, han behöver ha fler timmar mellan eftermiddagsluren och nattningen. Vi vill dock ha kvar att han ska vakna 8, eller tidigast halv 8. En förmiddgaslur funkar inte, har inte gjort på ett tag, men det är svårt att få ihop med mat och sova middag. Några förslag, behövs verkligen och uppskattas.
Oliveresschema nu:
8.00 välling
11.30 mat
12.00- 13.30 (funkar bra, då är han trött, eftersom han varit uppe 4 timmar, sover typ, 1h 15 min) sova middag
15.00 Mellanmål
16.15-17.00 sova( denna är för lång, tar tid att somna)
18.00 middag
19.30 välling
20.00 sova natt (tar ibland mer än en halv timme för Oliver att somna,inget skrik, utan han leker bara innan han somnar)
Schema ändring, hjälp!
Schema ändring, hjälp!
Malin mamma till sötnosen Oliver
född 060306
född 060306
HEJ,
Min son ör i princip jämngammal med din och vi bytte schema för ett par veckor sedan. Nu fungerar det alldeles utmärkt igen! Vi hade från början en förmiddagslur, men fick ta bort den liksom ni. Vi har liksom ni en "lunchlur" på 1, 5 timmar, men ngt tidigare, då vår morgon börjar tidigare. Eftermiddagsluren, som jag har fått rådet här på forumet ("sitter i
upp i sängen och två lurar blir en?") att ta bort successivt inom en - två månader, är bara 20 minuter och ligger också den tidigare än er. Om ni nu har svårt att få sista luren att fungera, kanske ni skall ta bort den helt enkelt? När vi hade tre lurar, var det just sista luren som krånglade. Jag tog då bort den, körde först varannan dag lur, varannan dag vaken tid, därefter likadant för var tredje dag. Sedan var den helt borta och lilltolingen vaken och pigg till läggdags. En annan variant är ju att köra en 5-minutare vid behov om han inte klarar att vara vaken hela tiden till läggning. Vårt schema ser nu ut så här:
7h00: god morgon
7h30: frukost
10h30: lunch
11h00-12h30: vila (1,5 timme)
14h00: mellanmål (gröt)
15h30-15h50: vila (20 min.)
17h30: middag
18h45: nattslurk
19h00: god natt
Lycka till!
Hälsningar,
Syrén, mamma till två fickor (00, 01) och en pojke (06)
Min son ör i princip jämngammal med din och vi bytte schema för ett par veckor sedan. Nu fungerar det alldeles utmärkt igen! Vi hade från början en förmiddagslur, men fick ta bort den liksom ni. Vi har liksom ni en "lunchlur" på 1, 5 timmar, men ngt tidigare, då vår morgon börjar tidigare. Eftermiddagsluren, som jag har fått rådet här på forumet ("sitter i
upp i sängen och två lurar blir en?") att ta bort successivt inom en - två månader, är bara 20 minuter och ligger också den tidigare än er. Om ni nu har svårt att få sista luren att fungera, kanske ni skall ta bort den helt enkelt? När vi hade tre lurar, var det just sista luren som krånglade. Jag tog då bort den, körde först varannan dag lur, varannan dag vaken tid, därefter likadant för var tredje dag. Sedan var den helt borta och lilltolingen vaken och pigg till läggdags. En annan variant är ju att köra en 5-minutare vid behov om han inte klarar att vara vaken hela tiden till läggning. Vårt schema ser nu ut så här:
7h00: god morgon
7h30: frukost
10h30: lunch
11h00-12h30: vila (1,5 timme)
14h00: mellanmål (gröt)
15h30-15h50: vila (20 min.)
17h30: middag
18h45: nattslurk
19h00: god natt
Lycka till!
Hälsningar,
Syrén, mamma till två fickor (00, 01) och en pojke (06)