När barnen är sjuka?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ami_le

När barnen är sjuka?

Inlägg av ami_le »

Hejsan!

Behöver lite tips hjälp...
Vi började med metoden för 3 veckor sedan, har gått bra, men nu är han sjuk. Förmodligen någon infektion så han har haft diarré´. På nätterna när han bajsat så har det gått bra, vi har bytat i sängen, men nu i morse kom det överallt, hela honom, och då menar jag överallt. Jag och min sambo bestämde att vi skulle ta upp honom och duscha honom, det gick inte att torka av allt vi försökte. kl. var runt 6, vi duschade av honom och gav honom välling i vår sängoch sen la vi honom med ramsan och han somnade och vaknade sedan av vår väckarklocka som ringde 8.15.

Eftersom han har haft diarré och ätit dåligt i några dagar så var vi tvungna att börja ge honom vätskeersättning och byta ut gamla vällingen mot majsvälling för hans mage. Vi har försökt hålla mat tiderna på dagen, med lite mellanmål mellan dem och sovtiderna har gått bra som vanligt. Men han har inte klarat sig på majsvällingen på natten vaknar runt 6 på morgonen och gallskriker och vi försöker få honom att somna om men han kan hålla på minst 2 timmar, kvittar vad vi gör. Han lyssnar inte på ramsan, lugnar inte med buffande eller solfjäderna. En morgon gav vi honom välling i vår säng och sedan la vi honom i sin säng och ramsade och han somnade till 8.
Vi vet inte hur vi ska göra han är jätte hungrig, när vi väl trodde han var frisk och vi bytte ut hälften av majsvällingen mot mild fullkornsvälling, så sov han från 20-7.30, vakande han under natten så somnade han om själv.

Men magen klarade inte av det och vi är tillbaka på ruta ett. Eftersom han måste dricka mycket och bara äta majsvälling (som ej mättar hela natten) så kommer han vara hungrig runt 6 tiden. Han har aldrig behövt äta innan 8 på morgonen sedan han var runt 2,5 månad. Hur ska vi göra???

Vi tar aldrig upp honom förutom nu, han somnar bra, allt annat funkar jätte bra.
Malin mamma till sötnosen Oliver
född 060306
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Malin :D

Är på språng men kunde inte låta bli att snabbt försöka jaga bort dina orosvargar gällande hungern.

Det finns ingen välling i världen som mättar hela natten :!: Fullkorn är lite tjockare men i vargtimman har den smält undan för längesedan och det spelar ingen roll vilken sort som serverats 10 timmar tidigare.

Magen vilar nattetid och annars skulle ingen av oss klara en hel natt utan mat.

Att äta kl 6 har efter sjukdomen blivit en dålig vana och det är där ni skall börja, inte oroa er för vilken vällingsort som serveras.

Jag föreslår ramsa direkt när sonen vaknar och sen inga åtgärder alls förrän väckarklockan ringer. Vet att många använt musik eller kort tillrättaläggande men för oss har ovan alltid funkat bäst.

Lycka till och hoppas sonen mår bättre :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:oops: Oj, läste slarvigt...

Ser nu att sonen fortfarande mår dåligt. Hur man bäst hanterar sjukdom finns det många bra trådar om på forumet.

I övrigt håller jag fast vid det jag skrev om välling och vargtimma :wink:

Nancy
ami_le

Inlägg av ami_le »

Vår son sover samma rum som oss, än så länge. Vi bor bara i en tvåa, men ska flytta om 2 månader. Om han börjar skrika hysteriskt vid 6, så hjälper det inte bara med att ramsa en gång och sen låta honom vara. Jag trodde "sova hela natten kuren" gick ut på att man inte bara skulle låta dem skrika utan att visa att man var där.
För jag gillade inte fem-minuters metoden och om det är meningen att bara låta honom vara om han gallskriker, så är det ju samma som 5 minutersmetoden.
född 060306
ami_le

Inlägg av ami_le »

Vår son sover samma rum som oss, än så länge. Vi bor bara i en tvåa, men ska flytta om 2 månader. Om han börjar skrika hysteriskt vid 6, så hjälper det inte bara med att ramsa en gång och sen låta honom vara. Jag trodde "sova hela natten kuren" gick ut på att man inte bara skulle låta dem skrika utan att visa att man var där.
För jag gillade inte fem-minuters metoden och om det är meningen att bara låta honom vara om han gallskriker, så är det ju samma som 5 minutersmetoden.
född 060306
miar70
Kontakt:

Re: När barnen är sjuka?

Inlägg av miar70 »

ami_le skrev:Han lyssnar inte på ramsan, lugnar inte med buffande eller solfjäderna. En morgon gav vi honom välling i vår säng och sedan la vi honom i sin säng och ramsade och han somnade till 8.
Hej ami_le :!:

Här har du problemet, tror jag: ni "provar" lite olika verktyg, och så slutar det i er säng... Vilket gör att han nu skriker för att få komma till er säng :!:
SÅklart ska du inte ligga och lyssna till hysteriskt skrik, utan då använder du dig av något av verktygen! Ramsan är "stommen", men har ni missbrukat den (dvs ni har tagit upp honom :wink: ) så ifrågasätter han den såklart! Du hör hur han skriker, och besvarar skriken med ramsa: klart tydligt och säkert! Eskalerar skriket, och han blir ledsen, DÅ solfjädrar du, inte buffar, tills han är lugn, avslappnad men INTE sover, och går ut med ramsan!

Du måste få honom att lita på ramsan igen, och det är detta som skiljer från 5mmetoden, där har du inga "verktyg" att ta till!

Leta fram attityden, nu, den självklara: du vill ju att gossen ska sova gott, och DU vet att det är skönt och tryggt att sova, förmedla det till gossen nu :!:
Och läs på lite mer, du ska veta VAD du gör, VARFÖR du gör det och NÄR du ska göra det :!:
Och här finns massor av människor om du kör fast :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Skulle precis skriva svar men såg att miar70 hunnit före :D

Instämmer till fullo i hennes kloka inlägg och kunde inte sagt det bättre själv eller ens lika bra.

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"