Frågor inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tina!

Du fyller bara på i den här tråden och kan skriva en ny rubrik på just det inlägget. Jag lovar att vi läser och hjälper dig oavsett :wink:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TinaT

Bekräftelseramsan i vargtimmen?

Inlägg av TinaT »

Hej

Tredje natten på kuren och det går riktigt bra tycker jag. Sonen sov i ett sträck 19-4, därefter höll vi på av och till i en timme med ramsning och han somnade om 5 och sov till 6.21! :D Var tvungen att ge näsdroppar pga täppt näsa annars tror jag han hade somnat om tidigare för ramsan tar verkligen redan.

Jag undrar dock hur jag ska göra med bekräftelseramsan i vargtimmen. Eftersom jag märker att han svarar med tystnad och lugn vid första ramsan då han vaknar i vargtimmen (gjorde han också i går natt) undrar jag om jag redan helt ska släppa bekräftelseramsan redan nu?

Tina
Daniel 0407 sover hel natt sedan 6 månaders ålder
Albin 0607 kurad jan -07
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Tina, bra jobbat :thumbsup:

Ja, du kan hoppa över och ge en separat bekräftelseramsa nu. Sonen har förstått nu vad ramsan innebär. Det du gör att du bakar in bekräftelsen i första ramsan eller i ev påminnelse, genom att gå ner och mjukna i tonläget och säga den sista eller två sista verserna lite långsammare och sedan sätta punkt.

/Elle
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

=D> =D>

Snyggt kämpat!
Vad glad jag blir. :D

/Åsa
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack :D

känns verkligen bra att ha fattat beslutet och vara igång. Bara det har gett mig en massa ny energi och lust att njuta än mer av sonen.

Dagslurarna går också bättre och bättre, i snitt har han somnat på 5 minuter av sig själv idag och somnat om vid uppvak inom 5 minuter så det känns bra. Vargtimmen spökade rejält i förrgår natt (tog 1.5 timmar innan han somnade om kl 5 men sen fick jag väcka honom 6.30) men nu har jag laddat med radion för att kunna spela lugna favoriter på hög volym efter pangramsan. Bra för att mentalt kunna klara av att backa ytterligare.

Vi jobbar på och återkommer med rapport.

Tina
Albin 0607 kurad jan -07
TinaT

Vargtimmen spökar

Inlägg av TinaT »

Nu har femte natten genomförst på kuren och sonen sov 19- 4.23 utan ett pip. Jättebra :D

Men vargtimmen spökar rejält. Direkt när han vaknade ramsade jag, men han fortsatte att gnöla så jag ramsade igen 4 verser och sedan satte jag på radion högt (så hög volym att det skulle överrösta hans skrik - för högt?) utanför dörren. Han gnällde och lugnade sig om vart annat så att jag flera gånger tänkte; nu, nu somnade han. Men sen började han skrika upp sig igen ganska rejält några minuter för att sedan lugna sig igen. När det gått en timme av detta skrikande och gnölande fram o tillbaka gick jag in för att kolla att han låg rätt och inte hade kräkt eller nåt annat. La snabbt tillrätta och gick sedan ut med ramsa och på med radion igen. Först 5.38 somnade han om och sov till 6.14 då han låg och jollrade tills jag gjorde morgon 6.28.

Det var tufft att lyssna på sonen som tidvis var mycket arg och skrek högt, visserligen korta stunder enligt klockan men ändå - det kändes som timmar. I går kväll läste jag på exemplet om Annie 6 månader och vargtimmen. Jag tyckte att jag följde detta som Anna skrev, men vill ändå kolla att jag gör rätt. Detta skrikande som sonen höll på med av och till: är det rätt tolkat att det är de livskriser som Anna skriver om i exemplet om Annie och som hon menar de ska lösa själva? Ska jag bara härda ut med radion på hög volym? Det gjorde ont i magen på mig att lyssna till den lille även om det kändes lite bättre då han faktiskt somnade om. Då stängde jag av radion. Skulle jag ha låtit den vara på tills det blir morgon?

:arrow: Gör jag rätt i vargtimmen:?:

Det verkar i alla fall som det går åt rätt håll även om det bara är 5:e natten än så länge. Han sov en timme längre innan han vaknade och han somnade om på 1h och 5 minuter istället för 1.5 timmar som i förr går natt.

En till fråga om dagslurarna. Ska man backa även där vad gäller ramsning? ramsa mindre oh mindre för varje dag för att sedan inte ramsa alls när han vaknar till? Eller ska man alltid ramsa direkt med tanke på att de lurarna är så korta jämfört med natten så att det finns mindre tid att spela på?

tacksam för svar.
Tina
Albin 0607 kurad jan -07
Elle

Inlägg av Elle »

Tina, du jobbar på jättebra med vargtimmen. Fortsätt precis så! Det sonen gör är, precis som du läst i exemplet i boken, saker som inte du kan lösa åt honom. Poletten kommer trilla ner i sinom tid, ha tålamod och målet framför ögonen :arrow: :sleep: :D

Du tänker helt rätt med dagslurarna!

Lycka till och jag ser fram emot fler rapporter :D
/Elle
TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej

En snabb rapport efter 7:e natten. Sonen sov 19-4.55 utan ett pip! :D Personbästa hittills. Sedan följde vargtimmen men han var relativt lugn och somnade om av och till för att vid strax efter 6 bli ledsen. Då la jag honom till rätta och han somnade om efter lite gnöl. Sedan väckte jag honom 6.30. Verkar som han håller på att korta för att snart "stänga" vargtimmen.

Efter förrgår natt var jag ganska missmodig eftersom vargtimmen var allt annan än kul. Det tog 1.15 att somna om och han var bitvis mycket ledsen. Usch. Jag hade ont i magen och fasade nästa natt. Läste på ordentligt här på forumet, la upp en handlingsplan, andades lugnt och gick och la mig, laddad inför nästa morgon. Och det gick bättre! :D Det ger mig hopp om hela nätter. Mamma ska bara ha tålamod.

Tina

PS pappan har läst min tråd och var imponerad av alla hjälpsamma människor som engagerar sig i vår nattsömn och stöttar mig i kuren. Ett tack från honom kommer här.
Albin 0607 kurad jan -07
Elle

Inlägg av Elle »

Tina, du jobbar på jättebra :thumbsup: . Precis som du skriver så kommer snart uppvak i vargtimmen vara ett minne blott. Kuren är ju en process som måste få ta tid och ibland är det tre steg fram och ett tillbaka. Men precis som du skriver så är tålamod och ATTITYD A och O i kuren.

Sov så gott nu hela familjen :sleep: Jag ser fram emot fler rapporter :D

/Elle
TinaT

Vargtimmen spökar rejält

Inlägg av TinaT »

Nu har 9:e natten snart passerat av kurens totalt 11 (4+7).

Han sover bra till 5, gör oftast inget ljud ifrån sig alls. :D Å det är ju jättebra med tanke på tidigare sömnmönster. :D

Men sedan brukar sonen vakna och ligga och prata för att sedan ge mer och mer ljud ifrån sig. Igår natt somnade han inte om alls. Följden är att han är mycket trött om dagarna och ofta väldigt gnällig inför middagsluren kl 12. Han gråter och jag måste bära på honom för att sedan lägga honom med marginalkvart och låta sova med m-kvart också (han har också fått marginalkvart på de andra två lurarna i slutet). Jag är rädd att dessa uppvak ska bli ett mönster som fastnar.

Jag följer denna handlingsplan (och har gjort sedan natt 3):
1. pangramsa vid första pip i vargtimmen
2. klassisk musik på ganska hög nivå
3. dämpa musiken om han tystnar
4. tillrättaläggande, solfjäder och ev buffning om det absolut behövs om han blir ledsen (har behövts nästan varje natt en gång)
5. väckning med klocka kl 6.30

Imorse avvaktade jag dock med pangramsan eftersom han bara låg tyst och nöjd och ramsade då han började fråga efter en halvtimme.

:arrow: Frågan är hur länge jag bör fortsätta om han inte börjar somna om/sova längre på morgnarna och korta ner vargtimmen. Finns det risk att han fastnar?

:arrow: Är det fel att ge marginalkvart och öka på dagssömnen? Han är ofta vädligt trött trots dessa extra kvartar, gråter när jag väcker honom och skulle säkert gärna sova längre om jag inte hade väckt honom. Jag är rädd att han ska få alltför lite sömn totalt sett annars, vilket han får ändå trots dessa kvartar.

Börjar bli missmodig och behöver peppning (rättstavat?)

Tina
Albin 0607 kurad jan -07
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tina!

Vad bra att du har en tydlig handlingsplan som du följer! För en del(för oss var de så) tar det längre tid att få bukt på uppvak i vargtimmen. Det som kan vara läge för nu är att se till att få till en omsomnade på morgonen oavsett hur lång tid det tar. Låt honom sova ex 20 min och väck sedan. Detta är bra för att lillen ska veta att mamma har koll på klockan och han kan sova gott tills mamma väcker och gör GLAD morgon!

Marginalkvartarna är ju till för att användas vid behov och det har ju sonen just nu så oroa dig inte! Tids nog kommer schemat sitta med hel natt etc och då kanske han inte behöver dem lika frekvent.

Lycka till!
/Elle
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack :D Ska köra på det och ladda med mer tålamod.

Tina
Albin 0607 kurad jan -07
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

/Elle
TinaT

Inlägg av TinaT »

Bara en reflektion: hur gör man med morgonmålet om omsomnandet ska få ta den tid det tar oavsett hur lång tid det tar? Han måste ju bli jättehungrig efter en hel natt plus extra tid.

Bara av intresse: hur lång tid tog det för er att få bort vargtimmen?

Tina
Albin 0607 kurad jan -07
Elle

Inlägg av Elle »

Tina, jag lovar att det inte kommer ta "hela förmiddagen" men det gäller att ha den inställningen, du vet, den berömda ATTITYDEN :wink:

För oss tog den en månad och så här i efterhand beror det nog bla på att vi testade för mycket olika verktyg och inte höll oss till en handlingsplan. När vi väl gjorde det och gav oss f-n på att han skulle somna om så tog det 4 mornar och sedan sov han natten lång :sleep:

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"