Hur är det nu med ett-åringar och mammighet?
Tycker att på sistone (senaste månaderna) har gossen varit osedvanligt "mammig" - dvs går jag till nästa rum, kryper han omedelbart efter, gråter om jag går för fort, vill in på toaletten med mig, och om jag har ett ärende (skulle till BM idag) följer han mig till hallen, och när jag har vinkat glatt och sagt "hej då, vi syns om en stund" - så får jag höra rapport från maken efter besöket att det var väldigt mycket "Äiti", "Äiti", när jag hade gått.
Vidare vill han väldigt mycket upp i famnen nu - sträcker fram båda händerna och vill upp - sitter sedan i famnen och bara lutar huvudet mot mig och gosar.
Men exempelvis ikväll ville han upp i famnen medan jag satt på toaletten, och bröt fullständigt samman när jag inte tog upp honom just precis då.
Jag försöker tackla detta så här:
"NU skall mamma gå till köket och börja laga mat."
(gossen kryper efter, låter oroligt) "Jadå, du får gärna följa med och hjälpa till, kom så går vi."
" DEN boken?
( kryper/går längs med möbler med bok i hand, låter oroligt, räcker boken mot mig från där han är)
"Det går ju bra! Visst kan du ta boken till mamma! SÅ! NU kan du räcka över den till mig!
"Vi läser en bok till, sedan skall mamma (göra vad det det nu är.)"
"Nu är vi färdiga här inne. Kom så går vi och sorterar kläderna!"
"Ja, jag skall ta upp dig. Men jag måste resa på mig först... "
Alltså, gör jag rätt? Och varför är det så väldigt mammigt just nu? han kan sitta och leka för sig själv om jag är i samma rum - annars letar han reda på mig... det här påminner mig mera om åttamånadersångest - då det begav sig?
Och han är socialt delaktig. 8) Det måste han ju - med tanke på att han är med mig vart jag än går...