Hej!
Jag har en 4-månaders tjej som jag har tänkt att kura snart. Just nu vaknar hon varje eller varannan timme bortsett från enstaka tillfällen då det kan gå 3 eller 4 timmar.. Det går ändå framåt då tex nattningarna går mkt enkelt och hon kan somna i spjälsängen efter lite hjälp från mej. Det jag vill styra upp är att hon vaknar hela tiden. Hon är inte hungrig jämt o blir arg om jag erbjuder mat..
Förlossningen var dramatisk då vi nästan förlorade henne varefter hon tillbringade en vecka på neo. Hon vägde endast 2,7 kg men har ökat bra i vikt. Hon ligger ända under "normalkurvan" nu och är smal. Jag tycker därför att hon ska få mat nattetid. Vad tycker ni om att ge henne mat 2 ggr per natt i början för att senare gå över till 1 och sedan 0?
Hur gör jag då? Jag bestämmer mattiderna innan precis som dagtid o väcker henne då hon ska ha mat? Hur blir det då man kurar om hon skriker då? Väntar jag tills hon lugnat sej för att sedan ta upp henne, även om det blir en timme senare?
hur göra då ej "normalviktig"?
-
Sofias mamma
hur göra då ej "normalviktig"?
Hej Sofias mamma
Kurade min dotter som också låg långt under normalkurvan ( är född 10 v för tidigt) när hon var 5 månader korrigerad ålder. Jag valde att vänta lite, för att jag resonerade som du att det kanske är för tidigt om de fortfarande är så små till växten. Efter inrådan från AW gav jag ett mål i sömnen under första kurveckan, en sk nattslurk kl 22.00. Jag tog upp henne sovandes och gav henne ett snabbt mål mat. Jag gjorde så i en vecka innan jag plockade bort det helt. Fungerade bra.
Viktigt att förekomma din lilla tös om du tänker ge nattmål. Vänta INTE till hon vaknar av sig själv. Att jag valde 22.00 var för att det var precis före jag skulle lägga mig själv, lång sammanhängande sömn efter målet, samt att det inte störde första målet på dagen.
Som sagt antingen väntar du med att kura till du är säker på att hon klarar sig utan mat, eller så kan du göra som jag gjort. Tror faktiskt att Vega hade klarat hela natten utan mat på en gång men det lugnade MIG så att jag kunde vara konsekvent resten av natten.
Tilläggas ska att Vega sov redan andra natten utan ett enda uppvak före 4.20.
Lycka till
Linda
Kurade min dotter som också låg långt under normalkurvan ( är född 10 v för tidigt) när hon var 5 månader korrigerad ålder. Jag valde att vänta lite, för att jag resonerade som du att det kanske är för tidigt om de fortfarande är så små till växten. Efter inrådan från AW gav jag ett mål i sömnen under första kurveckan, en sk nattslurk kl 22.00. Jag tog upp henne sovandes och gav henne ett snabbt mål mat. Jag gjorde så i en vecka innan jag plockade bort det helt. Fungerade bra.
Viktigt att förekomma din lilla tös om du tänker ge nattmål. Vänta INTE till hon vaknar av sig själv. Att jag valde 22.00 var för att det var precis före jag skulle lägga mig själv, lång sammanhängande sömn efter målet, samt att det inte störde första målet på dagen.
Som sagt antingen väntar du med att kura till du är säker på att hon klarar sig utan mat, eller så kan du göra som jag gjort. Tror faktiskt att Vega hade klarat hela natten utan mat på en gång men det lugnade MIG så att jag kunde vara konsekvent resten av natten.
Tilläggas ska att Vega sov redan andra natten utan ett enda uppvak före 4.20.
Lycka till
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Sofias mamma