ny här och lite tveksam

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
trettiotre

ny här och lite tveksam

Inlägg av trettiotre »

hej har efter mkt övervägande har jag nästan bestämt mig för att genomföra SHN min tveksamhet ligger i att jag inte är något vidare på att hålla ett så strikt schema som det verkar krävas. Mina frågor är behöver det vara ett exakt scema (vet om 15min avvikelsen) eller funkar det att göra ändå?
min lilla tjej är alldeles snart 11mån ska om vi gör kuren köra hela grejen med buffning,solfjäder etc??
som det är nu vaknar hon 2ggr/natt vill inte ha mat snarare koll på att jag finns där, det brukar räcka med ett schh schh nu sover vi och hon somnar om.
Tacksam för tips och råd

en ngt tveksam mamma :P :P
Lua

Inlägg av Lua »

:D Välkommen! :D

Jag tycker inte att det är läge för hela kuren eftersom det är just en KUR, utformad för barn med stora sömnproblem. Det verkar ju inte din lilltjej ha. Många (däribland jag) använder vissa av verktygen och plockar det man själv behöver. För att kunna hjälpa dig mer konkret skulle det vara bra att veta vad du vill förändra. Är det att få bort de två uppvaken? Är det att hon ska sova 12 timmar natt? Eller nånting annat? Berätta mer!

Än en gång varmt välkommen hit!

Kram Lua. :heart:
trettiotre

Inlägg av trettiotre »

hej lua,
det jag vill ändra är två saker dels de 2 uppvaken på nätterna samt att vi vill att hon sover 1900-0700,
har du ngr tips?
våra dagar ser ut som följer
all är ca tider
0630 vaken för morgonen
0630-0645 mys med mamma
0645-0730 lek och torr blöja
0730-0800 gröt och frukost
0800-0930 lek
0930-1030 sova
1030-1430 lek,lunch etc
1430-1600 sov
1600-1900 lek,gröt etc
1900 - 1930 natt

tacksam för tips
trettiotre

Inlägg av trettiotre »

glömde skriva i mitt schema att innan morgon sovandet får hon välling 30min innan även inför eftermiddags sovandet. Inför natten är rutinerna som följer 1800 gröt 1830 mys och glada lekar oftast med pappa bad en flaska välling läggs i sin säng. Vi nattar henn genom att om hon är orolig stryka henne över ryggen och säga schh schh så fort hon lugnar ned sig tar vi bort handen så hon får somna själv, följt av schh schh som det sista hon hör. Nattandet går bättre och bättre ikväll tog det 10min innan hon somnade dåliga kvällar 30-40 min
tack än en gång till den som vill ge mig lite råd :) :D
trettiotre

Inlägg av trettiotre »

inte ngn som har ngr tips?? tycker ni jag ska göra hela shn eller delar, snälla hjälp!! vill så gärna sova hela nätter :shock:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Snabbsvar blir det bara just nu. Återkommer ifall du har frågor :D

:arrow: Tycker du skall "köra hela paketet" mest för att vänja vid och markera nyordning. Med den trevliga bonusen att din dotter antagligen inte kommer att behöva vare sig solfjädras eller ramsas speciellt mkt. Hoppa över buffning tycker jag, bara KORT solfjäder som markering och sen ramsan. Redan natt 2 skall ramsan ta över helt.

:arrow: Jag skulle ändra i schemat och inte låta tösen sova så länge och så sent som till 16.00. Hur schemat skall se ut vet du nog bäst men tips finns i låst tråd här på forumet. Din flicka behöver ca 14 tim sömn/dygn.

:arrow: För egen del tycker jag att alla fördelar med strikt schema vida överstiger nackdelarna. Jag känner att jag gjort ett aktivt val här och det är värt det alla gånger. Mycket i familjens liv planeras med hänsyn till Leias schema och det skall vara nåt alldeles speviellt för att rucka på schemat.

Jag tittar in igen ikväll :wink:
trettiotre

Inlägg av trettiotre »

hej nancy och tack för svaret
försöker flytta fram hennes sovtid på eftermiddagen så att hon vaknar 1500 tror nämligen att hon är för pigg för at lägga sig 1900 om hon vaknar 1600.
Får påbörja de nya rutinerna på söndag kväll då vi reser bort över helgen. En annan fråga i februari flyttar vi till ett nytt ställe hon ska då få eget rum, tycker du/ni att jag ska lägga henne där från första kvällen eller vänta..

tack än en gång :)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

:arrow: Låter klokt att tidigarelägga em-luren. Själva hade vi långluren på fm men det gör man ju som det passar familjen bäst.

:arrow: Tycker att du skall låta flickan sova i sitt nya rum redan första natten. Prioritera att få lite mysigt just i hennes rum och koppla på en glad och självklar attityd :thumbsup:

Lycka till :!: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"