Hej alla på forumet. Det var länge sedan jag skrev sist (därav nytt ämne) och efter en tuff start på kuren (pga velig mamma) har allt hittills fungerat mkt bra. Lilltjejen sover mkt bra på nätterna. Men jag tycker hon blir snabbt trött mellan daglurarna, gnuggar ögon och blir smågnällig. Hon är nu (2 jan) åtta månader och hennes dag ser ut så här:
7:00 Godmorgon, flaska med ersättning (vägrar välling)
7 - 9:30 lek och social samvaro
(börjar visa tendens till trötthet kl 9)
9:30 - 10:15 sova
10:15 - 12:30-45 matstund (11:00 lunch). lek m.m
(börjar visa tendens till trötthet kl 12)
12:30-45 - 13:15-30 sova
13-15-30 - 16:00 mera mat (14:30 mat) och socialsamvaro m.m
16-16:45 sova
16:45-18:0 lek m.m
18:00 kvällsgröt därefter mys med pappa och kvällsrutiner
18:45 nattslurk
19:00 läggning
Anar själv att lillan behöver ändringar i schemat men jag behöver rådgivning. Har svårt att se hur hon skall orka vara vaken så att två lurar skall räcka. Hur strukturera på bästa sätt? Eller behöver hon sova mer?
Tacksam för svar
Snabbt trött efter daglurar.
Snabbt trött efter daglurar.
Lillan född 060502
Välkommen tillbaka till Forumet
Om du känner dig osäker om det är dags för schemabyte så avvakta. Det du kan göra är att använda marginalkvarten på fm luren till att lägga tidigare men ändå bara låta henne sova 45 min. På lunchluren kan du bjuda på marginalkvartar åt båda hållen för att få lite mer sömn. Har du märkt av ngn åttamånadersångest? Läs om den i Barnaboken, kan vara bra att vara förberedd. Just den här tiden är det bra att ha det så stabilt och lugnt som möjligt runt de små liven.
/Elle
Om du känner dig osäker om det är dags för schemabyte så avvakta. Det du kan göra är att använda marginalkvarten på fm luren till att lägga tidigare men ändå bara låta henne sova 45 min. På lunchluren kan du bjuda på marginalkvartar åt båda hållen för att få lite mer sömn. Har du märkt av ngn åttamånadersångest? Läs om den i Barnaboken, kan vara bra att vara förberedd. Just den här tiden är det bra att ha det så stabilt och lugnt som möjligt runt de små liven.
/Elle
Tack...
Jag avvaktar ett tag och ser om det fungerar med marginalkvartar. Ja lite åttamånadersångest har vi nog märkt. Lite smått mammig och tillbakadragen, men inte manifest på något vis. Märks mest när jag är ensam med henne. Annars en himla glad och go tjej. Ler mot alla som håller sig på en armlängds avstånd.
Närmare får bara utvalda komma...
Hur brukar man märka av att det är dags och lägga om schemat?
Jag avvaktar ett tag och ser om det fungerar med marginalkvartar. Ja lite åttamånadersångest har vi nog märkt. Lite smått mammig och tillbakadragen, men inte manifest på något vis. Märks mest när jag är ensam med henne. Annars en himla glad och go tjej. Ler mot alla som håller sig på en armlängds avstånd.
Hur brukar man märka av att det är dags och lägga om schemat?
Lillan född 060502
När det är dags att ändra schemat brukar yttra sig i ex svårt att somna vid lurar/på kvällen, tidiga uppvak under lurarna och på morgonen, kanske inte sover alls på ngn av lurarna. Du märker och känner när det är dags. Sonen min hade det lite jobbigt runt 8-9 månader så vi avvaktade med schemabyte tills åttamånadersångesten var förbi.
/Elle
/Elle