jobbigt när barnen är sjuk! Arvid fick feber i lördags, var lite förkyld innan. I går hade han haft hög feber i 3 dagar och han låg i soffan HELA dagen och sov - vaknade o gnällde, ville inte dricka och det blev inte bättre av alvedon...
Åkte till doktorn med honom och han sa att det var en liten öroninfl men han har inte klagat att det gör ont.Tempen var då 41 grader! men doktorn sa att febern nog kom av förkylningen. Han skrev ut kåvepenin men hur ska jag få i honom den? Han vill ju knappt dricka vatten! I morse drack han lite nyponsoppa och mängder av vatten iallafall men han mår så dåligt så det spydde han upp...
Nu ligger han här o sover igen - det är 5:e dagen idag!
Så här sjuk har han nog aldrig varit. Helt däckad men så har han ju inte ätit ordentligt på flera dar heller.
Tips? Det finns tydligen inget annat sätt att ge penicillin än att äta det, hur gör jag då? Är det inte konstigt att vara så här sjuk så här länge??
Influensa? men vi andra är ju inte sjuk.
Orolig för min sjukling...
Orolig för min sjukling...
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
-
Pepparkakan
Prova få ner febern med Brufen, som Ipren fast för barn. Finns receptfritt på apoteket. Om febern inte går ner med det så tycker jag du skall överväga att åka till barnakuten med honom. Främst beroende på att han inte verkar få i sig vätska! Jätteviktigt
Du får mata honom med sked, en tsk i taget. Långsamt, hela tiden, var 3 min eller så. Om du känner att det är övermäktigt så in med honom till sjukhuset 
Fick du med en liten spruta till kåvepeninen? Isåfall kan du försöka lägga medicinen i vid kinden på honom så sväljer han den nog. Har han ont i halsen? Barn vill inte svälja då ju. Blir iof bättre med alvedon eller Brufen.
Lycka till
Fick du med en liten spruta till kåvepeninen? Isåfall kan du försöka lägga medicinen i vid kinden på honom så sväljer han den nog. Har han ont i halsen? Barn vill inte svälja då ju. Blir iof bättre med alvedon eller Brufen.
Lycka till
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
tack för tips
ja just det, brufen fick vi hos doktorn, nu har han inte lika hög feber men stiger den så har jag det hemma nu! Han säger att han inte har ont i halsen men han är jättesvälld! ja jag har sprutor hemma också.
Hur märker man om han blir uttorkad då? Nu har han i oför sig druckit lite men han sover ju mest hela tiden!
Hur märker man om han blir uttorkad då? Nu har han i oför sig druckit lite men han sover ju mest hela tiden!
När det gäller att komma i gång med att äta/dricka vid sjukdom så har jag blivit rekommenderad av en sjuksköterska att ta det som barnet gillar. Är det läsk/saft eller glass - so what när det gäller en kort period, resonerade hon. Om man inte dricker blir man ju uttorkad och tappar bl.a. salter, därför var en annan rekommendation att ge salta pinnar. Det är lätt att äta och man kan ta lite i taget. När man sedan märker att barnet "kommit igång" igen kan man successivt börja ge mat som är snäll mot magen. Detta gällde vid magsjuka, men jag kan tänka mig att man skulle kunna tänka det samma för din gosse, om han inte fått i sig något på flera dagar.
Jag har för mig att man kan se om man är uttorkad genom att med ett lätt grepp dra huden på ovansidan av handen uppåt. Är man inte uttorkad åker huden tillbaks igen. Stannar den kvar i en "topp" behöver man få i sig vätska omgående!
Hoppas att han blir bättre snart, för det är inget kul alls när barnen är sjuka!
Jag har för mig att man kan se om man är uttorkad genom att med ett lätt grepp dra huden på ovansidan av handen uppåt. Är man inte uttorkad åker huden tillbaks igen. Stannar den kvar i en "topp" behöver man få i sig vätska omgående!
Hoppas att han blir bättre snart, för det är inget kul alls när barnen är sjuka!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
-
Pepparkakan
ciri: du bryr dig inte om att han inte VILL dricka
, förtår du :winnk: Du ger extra vatten eller vad han nu tycker om iallafall. Bjuder flera ggr hela tiden hela dagen, matar med sked hela tiden hela dagen om det behövs. HA svalt i rummet, av med kläder när han har feber.
Om han blir för "torr" kissar han inte lika mkt som vanligt. Håll koll att ha kissar som vanligt, t ex om hann har blöja så kolla att den är kisstung som vanligt.
Mata mata med dryck. ge febernedsättande/smärtstillande r egelbundet i ett till två dygn så han får en chans att hämta sig.
Som sagt , blir du orolig för vätskeintaget, ffa om han inte kissar, så ring din barnakut
Om han blir för "torr" kissar han inte lika mkt som vanligt. Håll koll att ha kissar som vanligt, t ex om hann har blöja så kolla att den är kisstung som vanligt.
Mata mata med dryck. ge febernedsättande/smärtstillande r egelbundet i ett till två dygn så han får en chans att hämta sig.
Som sagt , blir du orolig för vätskeintaget, ffa om han inte kissar, så ring din barnakut
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
-
Pepparkakan
frisk!
Efter 5 dagar var det som att vrida på en nyckel! Helt plötsligt satt han sig upp o började prata o prata, jag var snabbt där med oboy o han drack o sen ville han ha mat!! Febern var borta o han var som vanligt igen!
tror inte att kåvepeninen hade nån verkan än heller eftersom han bara hade fått en gång men jag fortsätter i tre dagar om det är öroninflammation ändå.
Visst är dom väl otroliga barnen och nu ska jag verkligen njuta av mina pigga o friska barn!!
tror inte att kåvepeninen hade nån verkan än heller eftersom han bara hade fått en gång men jag fortsätter i tre dagar om det är öroninflammation ändå.
Visst är dom väl otroliga barnen och nu ska jag verkligen njuta av mina pigga o friska barn!!