återfall efter nyårsraketer
återfall efter nyårsraketer
Hejsan!
Vi kurade vår 1 år gamla dotter för ca 2,5 månader sedan och hon har sovit som en liten prinsessa ända tills nyårsnatten. Det fyrades raketer och smällare hela kvällen fram tills kl 3 på natten i vårt område. Det gick bra att lägga henne men 22.30 vaknade hon och började skrika ordentligt. Det gick sedan inte att få henne att somna förrän 01 och hon vaknade flera gånger på natten. Efter det har hon inte kunnat somna själv på kvällarna, heller inte på nätterna då hon vaknar flera gånger och skriker. Jag har då lagt henne tillrätta och buffat lite grann. Hon har lugnat sig väldigt fort, efter ett par minuter bara. Då jag går ut med ramsan börjar hon skrika igen. Jag tycker hon skriker värre än när vi genomförde kuren första gången och det känns som om vi är tillbaks på noll. Hon blev verkligen störd på nyårnatten. Ska vi börja om med kuren som tidigare?
Tacksam för hjälp!
Vi kurade vår 1 år gamla dotter för ca 2,5 månader sedan och hon har sovit som en liten prinsessa ända tills nyårsnatten. Det fyrades raketer och smällare hela kvällen fram tills kl 3 på natten i vårt område. Det gick bra att lägga henne men 22.30 vaknade hon och började skrika ordentligt. Det gick sedan inte att få henne att somna förrän 01 och hon vaknade flera gånger på natten. Efter det har hon inte kunnat somna själv på kvällarna, heller inte på nätterna då hon vaknar flera gånger och skriker. Jag har då lagt henne tillrätta och buffat lite grann. Hon har lugnat sig väldigt fort, efter ett par minuter bara. Då jag går ut med ramsan börjar hon skrika igen. Jag tycker hon skriker värre än när vi genomförde kuren första gången och det känns som om vi är tillbaks på noll. Hon blev verkligen störd på nyårnatten. Ska vi börja om med kuren som tidigare?
Tacksam för hjälp!
Välkommen till Forumet
Jag tycker att ni ska göra en mini-kur för nätterna, genom att göra precis som när ni gjorde kuren. Se mitt svar till Jossan på mitten av sidan 4:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3479#73479
Tjoa om du har fler funderingar. Lycka till!
/Elle
Jag tycker att ni ska göra en mini-kur för nätterna, genom att göra precis som när ni gjorde kuren. Se mitt svar till Jossan på mitten av sidan 4:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3479#73479
Tjoa om du har fler funderingar. Lycka till!
/Elle
Hejsan!
Tack för ditt svar!
Ikväll lade jag henne tillrätta buffade lite tills hon var lugn, gick då ut med ramsan. Hon började protestera högljutt och jag ramsade på. Efter ett par minuter tyckte jag att det lät som om det var dags att gå in och lägga henne tillrätta och buffa. När hon var lugn efter ett par minuter gick jag ut med ramsan igen. Hon började åter protestera högljutt. Denna gången gick det upp och ner i protesterna. jag anpassade ramsandet därefter och lyssnade av henne. Tillslut lade hon sig själv och lugnade sig. Jag bekräftade då och har inte hört något från henne sedan dess. Misstänker att hon kommer att vakna till igen och börja "fråga". Ska jag då dit direkt och buffa henne lugn? Har som sagt kurat henne tidigare men nu känner jag mig ändå osäker på vad som är det "rätta".
Ikväll lade jag henne tillrätta buffade lite tills hon var lugn, gick då ut med ramsan. Hon började protestera högljutt och jag ramsade på. Efter ett par minuter tyckte jag att det lät som om det var dags att gå in och lägga henne tillrätta och buffa. När hon var lugn efter ett par minuter gick jag ut med ramsan igen. Hon började åter protestera högljutt. Denna gången gick det upp och ner i protesterna. jag anpassade ramsandet därefter och lyssnade av henne. Tillslut lade hon sig själv och lugnade sig. Jag bekräftade då och har inte hört något från henne sedan dess. Misstänker att hon kommer att vakna till igen och börja "fråga". Ska jag då dit direkt och buffa henne lugn? Har som sagt kurat henne tidigare men nu känner jag mig ändå osäker på vad som är det "rätta".
Bra jobbat =D> Om hon vaknar i natt svarar du med betryggande ramsa, stegras protesterna och hon blir ledsen, gå in och buffa tills hon blir lugn, solfjädra och ut med ramsan. Kom ihåg bekräftelsen! Jag ser fram emot att höra om natten.
Lycka till!
/Elle
Lycka till!
/Elle
Hej igen!
Tack för ditt svar!
Då ska vi se hur natten blir
.
Jag får sån ångest när hon sover dåligt. Kommer ihåg att jag fick det förra gången också. Kvällarna känns jättejobbiga då man vet att man återigen har en natt framför sig då man inte får sova. MEN, det rådde ju SHN på förra gången. Hon har verkligen sovit bra på nätterna efter den kuren.
Då ska vi se hur natten blir
Jag får sån ångest när hon sover dåligt. Kommer ihåg att jag fick det förra gången också. Kvällarna känns jättejobbiga då man vet att man återigen har en natt framför sig då man inte får sova. MEN, det rådde ju SHN på förra gången. Hon har verkligen sovit bra på nätterna efter den kuren.
God förmiddag!
I natt vaknade vår dotter 00.45 och skrek upp sig direkt. Jag hörde på henne att det var ingen ide att börja ramsa. Jag gick in till henne, lade henne tillrätta och buffade tills hon blev lugn, vilket inte tog mer än ett par minuter. Gick ut med ramsan. Hon började då skrika igen och jag ramsade igen. Hon svarade med att lägga sig ner och somna igen
. Sedan sov hon tills 06.30 då vi gjorde morgon. Jätteskönt att hon bara vaknat en gång i natt och att hon somnade om så fort
. Hoppas på att ramsan biter bra på henne ikväll vid läggdags så att det inte blir någon buffning 
I natt vaknade vår dotter 00.45 och skrek upp sig direkt. Jag hörde på henne att det var ingen ide att börja ramsa. Jag gick in till henne, lade henne tillrätta och buffade tills hon blev lugn, vilket inte tog mer än ett par minuter. Gick ut med ramsan. Hon började då skrika igen och jag ramsade igen. Hon svarade med att lägga sig ner och somna igen
Strålande jobbat inatt =D>
Ikväll buffar du kort som markering när du lägger henne, solfjädrar och sedan ut med ramsan. Vid protester är det ramsan som gäller. Det är du/ni som ska se till att den tar, använd magstöd och olika tonlägen vid behov. Kom ihåg den mjuka bekräftelsen. Nu är buffningen bara KRIS-verktyg.
Lycka till!
/Elle
Ikväll buffar du kort som markering när du lägger henne, solfjädrar och sedan ut med ramsan. Vid protester är det ramsan som gäller. Det är du/ni som ska se till att den tar, använd magstöd och olika tonlägen vid behov. Kom ihåg den mjuka bekräftelsen. Nu är buffningen bara KRIS-verktyg.
Lycka till!
/Elle
Tack för ditt stöd!
Läggningen gick hyfsat bra igår kväll. Jag markerade med buffning och solfjäder och gick ut med ramsan. Hon började skrika och jag ramsade. Efter ett tag somnade hon själv.
Natten däremot blev inte bra
. Hon vaknade 01.45 och började skrika upp sig. Jag ramsade och hon skrek. Tillslut gick jag in till henne. Så fort jag tog på henne kastade hon sig ner i sängen och ville bli buffad. Jag buffade en omgång och solfjädrade och gick ut med ramsan. Hon började då skrika igen. Jag ramsade och hon skrek. jag ramsade anpassat efter hennes läten och ibland tystnade hon och det lät som om hon höll på att somna, hon började skrika igen efter ett tag och jag ramsade, så höll det på i trekvart
Efter det sov hon till kvart i sex då hon började skrika igen
Denna gången ramsade jag och efter tio minuters kommunicerande somnade hon
Det känns jobbigt att det tog så lång tid för henne att somna på natten och att det gått bakåt istället för framåt
Hur ska jag fortsätta?
Natten däremot blev inte bra
Efter det sov hon till kvart i sex då hon började skrika igen
Denna gången ramsade jag och efter tio minuters kommunicerande somnade hon
Det känns jobbigt att det tog så lång tid för henne att somna på natten och att det gått bakåt istället för framåt
Hur ska jag fortsätta?
Du jobbade jättebra med ramsan inatt
, precis så ska du göra, ge betryggande svar på dotterns frågor. Se natten som att dottern kollade med dig om det VERKLIGEN ska vara så här nu
Tänk på att du genom kuren bryter ett gammalt mönster och det tar tid och måste få göra det. Du ska fortsätta precis som du gör nu, fortsätt med kuren enligt boken, du fixar det här
Lycka till!
/Elle
Lycka till!
/Elle
Hejsan igen!
I går kväll pep hon till ett par sekunder då jag lagt henne sedan blev hon tyst och somnade
. På natten vaknade hon 3ggr men jag ramsade och den tog bra så hon somnade om efter ett par minuter/vaket tillfälle.
Ikväll då jag lade henne gav jag henne ingen buffning, bara en kort solfjäder och en ramsa. Hon var då tyst men började ropa på mig efter ett par minuter. Jag ramsade då och hon tystnade efter ett par minuter och somnade. Hoppas på att natten blir bra med ännu färre uppvak.
Tack för ditt stöd!
Ikväll då jag lade henne gav jag henne ingen buffning, bara en kort solfjäder och en ramsa. Hon var då tyst men började ropa på mig efter ett par minuter. Jag ramsade då och hon tystnade efter ett par minuter och somnade. Hoppas på att natten blir bra med ännu färre uppvak.
Tack för ditt stöd!
Läste förresten mitt inlägg på Livet efter kuren.
Jag skrev under författare akvileja1 då. Det var en längre process då som jag upplever det nu, men när jag började kura henne den här gången kändes det inte så. Beror nog på att vi blev så "bortskämda" med att hon sov så bra efter första kuren. Innan hade hon ju vaknat en gång/timme så då kändes det inte så "jobbigt" att genomgå kuren, det kunde ju inte bli värre. I efterhand är det inte alls jobbigt. Tycker att det gått ganska fort att kura jämfört med de som berättat för mig hur de bär omkring på gråtande barn på nätterna i flera veckor när de tex ska sluta nattamma. Jag slutade nattamma och kurade flickan samtidigt och de flesta har varit förvånade över hur fort hon lyckats somna och sova bra på nätterna
.
Hon håller nu på att få två tånder till i överkäken så vi hoppas att hon kan sova bra ändå framöver.
Hon håller nu på att få två tånder till i överkäken så vi hoppas att hon kan sova bra ändå framöver.