Bör man rubba på fungerande dagslurar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
marias
Kontakt:

Bör man rubba på fungerande dagslurar?

Inlägg av marias »

Hej,

Skrev för ca en månad sen också angående att börja kuren med ett barn som vägrar äta på dagarna. Nu har min lilla dotter äntligen efter tre veckors total matstrejk (dvs fast föda) äntligen börjat öppna lilla munnen igen och äter med relativt god aptit.

Frågan är nu följande; hon har ett väl inarbetat dagschema redan nu och sover sina två dagslurar på exakt samma tider varje dag. Hon sover 9.30 - 10.30 och 14-15. Ganska exakt en timme per lur. Någon entaka gång kan em luren bli upp till 1 1/2 timme. Bör jag ändra på detta eller kan jag låta henne ha dessa väl fungerande tider när vi kör igång med kuren? Hur avgörande är lurarna för att kuren skall fungera?

Hennes natt är redan nu exakt 12 timmar men hon vaknar alltid 3-4 gånger per natt (korta uppvakningar pga konstig position i sängen typ...) och speciellt bökigt är det vid 4-5 tiden då hon verkar väldigt hungrig. Om man ger lite mjölk så sover hon vidare till 7 då vi har morgon, annars är det skrik och inget sov fram till 7. Jag upplever just nu att mängden mat hon äter inte riktigt räcker till för att hålla henne mätt 12 timmar. Mest utvilad är hon om jag ger en skvätt vid 4-5 tiden för då orkar hon också sova till 7. Annars är både hon och jag fullständigt slutkörda när det är morgon efter skrik och ingen sömn sedan 4. Det är ju inte heller speciellt lyckat och hon mår definitivt inte bra.
Hur viktigt är det alltså att vara principfast här? Kan man anse att kuren är lyckad även om man får gå upp och ge en skvätt? Vet att man inte enligt kuren skall ge mat och att älsklingen skall sova 12 h i ett kör men min känsla just nu är att hon inte har alla förutsättningar ännu.

Tacksam för alla kommentarer,
Maria + Amanda (7 mån)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Av ditt inlägg att döma är inte DU redo att köra fullt ut än.

Ser ingen anledning att ändra på fungerande dagar, då lurarna sitter som de ska och fungerar bra.
Åldersmässigt behöver hon c:a 14,5 tim sömn/dygn, och hon har ju 14.
Öka den ena luren till 1,5 timme, det är den enda justering som behövs.

Känner du att du inte är redo att köra shn-kur, ska du heller inte göra det.
Det är DIN motivation som är avgörande här!
Ska du ha ett nattmål, ska du ha det en fast tid, även på det.
Bestäm att hon t.ex ska äta kl. 5.00, är hon inte vaken så väcker du henne. Vaknar hon innan dess får du hjälpa henne i ro.
Och så kör du när du är mer redo själv.

Du skriver inte vad hon äter under dagen. Ammar du på kvällen, behövs förmodligen välling som komplement. Det tryggar sömnen.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
SKönt att maten funkar.

Annars håller jag med anna.
Eftersom det inte verkar vara något större problem i övrigt, så tycker jag att du ska läsa på ett par gånger till så du förstår varför du vill få till en förändring.

Du måste vara HELT säker på vad du gör och varför annars kan du inte svara betryggande på hennes frågor.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Gör det du trivs med - tycker du att det fungerar bra för er och du inte anser att hon har förutsättningerna så är det ju så du tycker. Man ska vara nöjd med sitt beslut!

:idea: Ett tips är dock att att vid varje mål med fast mat toppfylla med amning/ersättning/välling. Då vet man att de är riktigt mätta vid varje mål.

:idea: Dessutom är det så att om hon inte äter på natten så äter hon mer på dagen! Det hänger liksom ihop! Så om du bestämmer dig för att verktyga igenom dej ett 05-strul och ha morgon 07 så bryts cirkeln ni har nu. Efter tre dagar har den nya cirkeln satt sej och hon kommer att äta så pass mycket på dagen att hon inte är hungrig vid 05.

:D Lycka till!
marias
Kontakt:

Tack för era svar

Inlägg av marias »

Jag har nog läst på massor, har mest väntat på rätt tillfälle, dvs att jag och min man känner oss helt redo att köra.... Eftersom hon inte ätit så har det inte känts rätt att börja tidigare. Nu äter hon lunch, mellanmål, kvällsgröt och välling just före hon går till sängs. Gröten är ingen favorit ännu men jag känner att intresset för mat ökar hela tiden och nu börjar hon äta riktiga portioner.

Små steg har vi tagit dock. Hon sover exempelvis i eget rum redan och redan det har hjälpt hennes sömn mycket. Amanda vaknade tidigare med en timmes mellanrum natten igenom.... Nattamningen slutade jag med men som sagt, hungern hugger till runt fem snåret ännu.

Tack för era kommentarer och svar. Nu känner jag att jag har rätat ut de två sista frågetecknena som jag hade. Sen är det bara att köra igång då och hjälpa Amanda att få sova hela natten! På kuppen får väl Amanda en gladare och piggare mamma och mamma får en välmående dotter :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"