Kastande och knuffande...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
LisaLiten

Kastande och knuffande...

Inlägg av LisaLiten »

Vi har hamnat i en återkommande situation härhemma och även om det inte är ett jätteproblem så känner jag att jag behöver styra upp det. Vår storplutt har börjat bete sig helt annorlunda i och med att den lille har börjat gå och prata. Han knuffar så ofta han kommer åt omkull den lille men framför allt försöker han kasta saker på honom och ta ifrån honom allt han har i händerna.

Han kastar en del på mig också, och då speciellt böcker eller annat som jag lärt honom att vara rädd om och hantera extra försiktigt. Och tittar på mig väldigt medvetet och nyfiket under tiden.
När det gäller lillebror försöker jag hindra och avleda så mycket det går. Händer något får han klappa eller krama efteråt och gör det ofta utan uppmaning. Men det händer HELA tiden just nu och den lille har börjat bli ledsen av det.
Kastandet försöker jag också hindra och ta ifrån honom saken, eventuellt tjata om vad den egentligen ska användas till. Han har mjuka bollar som han får kasta och jag brukar påminna honom om det. Men han ska ju hur som helst inte kasta någonting PÅ folk...

Jag har tappat greppet lite och skulle bli jätteglad för råd.
:?: Vad göra åt kastandet och förstörandet överlag- men främst kastandet på lillebror?
:?: Knuffandet och att han tar den lilles saker? Jag har i och för sig börjat säga att han måste hämta något annat åt lillebror och det funkar sådär.

Han är mycket delaktig i det mesta härhemma och har sina egna sysslor, och är i övrigt både gladaste och trevligaste ungen i världen. Men det här har börjat gå oss alla på nerverna.

/L :D
Hampus 0408, Adrian 0512
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej!! Hoppas du far ett bra svar! har inget att komma med, har kastas det namligen ocksa och puttas, aven om det inte finns nagon lillebror att putta pa. Jag brukar vara allman sandsack och slagpase. -Neeeeeeeeej! och sa flyger nagonting over rummet :lol: :shock:
3 fina...2005, 2007, 2010
LisaLiten

Inlägg av LisaLiten »

Hej Mamma S!

Och nu svarar jag på min egen fråga :wink: Men om det fortsätter såhär så verkar det som om kastproblemet löst sig.
Vi satte upp julklapp på väggen igår kväll. En liten basketkorg med mjuk boll. Gossen har kastat och kastat och kastat hela dagen. I korgen. Och blir det kast med och på annat så får jag väl påminna om var det är man FÅR kasta.

Och så får vi jobba vidare med att klappa lillebror...
Hampus 0408, Adrian 0512
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilken toppenjulklapp :D !
Åsa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Nämen vad bra! :D
Det är ju helt perfekt! :D
Man får inte kasta saker på folk, men DÄR får man kasta!
Precis perfekt :thumbsup:

Knuffandet kan man också kanalisera.
Reagera som om det vore en olycka "-Ojdå, råkade du knuffa lillebror...hmm :-k Vart ska man knuffa tro... :-k" Fundera och invänta svar. Kommer det inget svar, föreslå "-JAG vet!!! :D KOM, vi knuffar på SOFFAN!!!!" :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Vilken lyyyyysande :idea: ide!!! Det ska nog bli en lite sen julklapp till min kille tror jag! TACK!
LisaLiten

Inlägg av LisaLiten »

Tack anna för knuffet på soffan!

Här kastas det fortfarande i korg. Och lillebrorsbiten håller på att bli bättre också. Så fort man tar det med lite humor istället för att visa irritationen så är det som att något lossnar...fast det visste jag ju. Och ändå behöver man lära sig det igen. Och igen :roll:

Lycka till Mamma S! Hoppas det funkar.

/L
Hampus 0408, Adrian 0512
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Hej!

Vilket kanontips med basketkorgen! Det ska vi också införskaffa, samma problem här hemma. :D

Det där med puttandet på lillebror har vi också haft problem med, men då upptäckte vi att det inte existerade överhuvudtaget när storebror fått lite egentid med en av oss.

Jag vet inte vad det är för uppfattning om barns behov av egen tid här på forumet. Men så fort det blir såna besvär här hemma så tar vi det som det sista tecknet och ger äldste grabben lite tid för sig själv med mamma eller pappa och VIPS, världens gosigaste storebror. :D 8)

Vi har insett att han har det här behovet (trots att han är socialt delaktig) och
vi försöker tillgodose detta behov regelbundet, men ibland har man missat och då kommer beteendet tillbaka.

Kanske det kan vara värt ett försök? Fast ni kanske redan har såna vanor.

Hälsningar
Linda
Mamma till två helt magiska söner
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Lisaliten! Det funkar, basketkorgen är uppsatt och det kastas friskt i den. (Det kastas visserligen en del utanför den också, men inte alls lika mycket :lol: ) Det är skönt att ha något att ta till när det kastas, han fattar konceptet och jag kan lättare förklara varför man inte får kasta spaden i huvudet på mig om jag erbjuder honom basketkorgen istället! alla är nöjda och glada :lol: 8)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"