Står och skriker

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
villsova

Står och skriker

Inlägg av villsova »

Hej :(
Vi har precis introducerat SHN, är nu inne på tredje natten och har problem. Vi lägger vår 9 mån 19.30, lägger till rätta, buffar och använder solfjädern. Sonen protesterar så fort jag gör solfjädern och så fort jag vänder ut ur rummet med ramsan ställer han sig och skriker. Trots att det är mörkt i rummet ser jag tårarna spruta som på en seriefigur och ansiktet blir blå/lila och han blir genomsvettig av ansträngningen. Han lägger sig inte ner själv. Ska jag gå in och lägga honom så fort han ställer sig eller ska han få skrika? När jag går in blir det en kamp, han gör sitt bästa för att inte läggas ner och framför allt inte läggas på mage. Både natt 1 och natt 2 har han vaknat 5 gånger och varje gång tar det mellan 1 h och 45 min att få honom att somna om. Hur länge vågar man buffa varje gång för att inte fastna i buffandet? Det känns nästan som femminuters skrikmetod men med ett evigt ramsande utanför dörren. Börjar bli less på min egen röst :(
Tacksam för hjälp
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej och välkommen hit! :D

Jag tror att du skulle kunna ha nytta av den här länken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9551

Och glöm inte skrattet till go'nattet :!: :idea:

Hinner tyvärr inte skriva mer nu :( , men i länken ovan finns fina råd för liknande problem.

Lycka till och återkom gärna, någon finns alltid här för er. Det här ska vi ordna! :heart:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen till forumet!
Och välkommen till att ha startat kuren. Bra!

Det viktigaste av alla ingredienser i kuren är att du vet vad du gör och varför och att du är SÄKER på att du gör rätt. Förstå mig rätt här, jag menar inte att allt ska sitta fix och färidgt första kvällen, men man måste ha den känslan/attityden mot barnet. För om inte DU vet att du gör rätt så finns ingen som kan svara på hans frågor.

Så som jag tror är rätt för dig just nu vid läggning är att lägga ner honom snabbt och lätt och självklart. Räta ut hans ben och lägg snabbt händerna på ryggen och rumpan, tryck till (inte hårt men punktsättande) och gå med ramsan.
Den ska vara så tydlig och hög att han inte får en chans att ställa sig upp. Du ska lägga ner honom med ramsan när han är påväg upp. (Kan du känna det i magen hur det skulle kännas att göra det?)

När du går ut så går du dirket och gör något som hörs - plockar med disk, dansar till musik, pratar högt och lugnt med maken (eller för dig själv om du vill) ring någon. Vad som helst som visar sonen att livet går vidare utan att han behöver hålla koll. Allt är lugnt utanför!

Lyssna med ett halvt öra på honom. Händer det något i skrikandet? Går han ner för att lyssna på vad du gör? Skriker han högre för att verkligen göra sig hörd? Låt honom vara då. När du abslout inte står ut längre utan vill gå in och lägga ner honom, DÅ ger du honom en ramsa igen - tydlig och så stark så att han utan tvekan hör och förstår budskapet. Ingen ilska, men heller inget tröstande. Lugn och saklig, betryggande och stark.
Sedan väntar du och avvaktar igen på samma sätt. Genom att göra något annat. Jag tror nämligen att du stör honom med för mycket ramsande.

Om det känns nödvändigt att gå in och lägga ner, så gör det EN gång, innan första ramseomgången. Och här måste du bestämma dig innan du ramsar första gången!!!

Tänk på (hela tiden) att han ställer frågor och det är din uppgift att svara honom vad det är som gäller.
Om du vill ha solfjädern att fungera, jag tycker den är ett utmärkt verktyg, så ÖVA. Du måste känna dig säker på att lugna honom med den. Lägg händerna på makens axlar och fundera på hur du skulle göra för att lugna honom om han var ritkigt upprörd. Det är inte så att man trycker ner och håller fast utan trycker ner och lugnar - kan du känna skillnaden.

Kämpa! Du fixar detta! Fler frågor är hjärtligt välkomna!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
villsova

Inlägg av villsova »

Tack så mycket för era svar.
I kväll, natt nr 4 tog det 55 min att få sonen att somna. Troligen är det så att jag ramsar för mycket men det känns som att han skriker sig till sömns annars. I kväll lät jag honom härja 15 min innan jag gick in och la ner honom. Vid varje tillfälle jag gick in hade han bajsat. Han skriker och är riktigt förbannad och helt genomsvettig. Jag tycker nog att jag har rejält med magstöd när jag ramsar men däremot är jag lite osäker på tonfallet. Gränsen mellan att vara tydlig och att vara arg på rösten känns hårfin och problemet ligger kanske i att jag är osäker där. Jag har hittills använt en mer bestämd ton när han skrikit upp sig och en mer god dag yxskaft ton när han protesterat men inte lika förbannat. Ska jag inte ramsa överhuvudtaget så länge han skriker hysteriskt? Gör jag helt fel?
Solfädern lugnar sonen men så fort händerna fösvinner så flyger han upp. Dessutom har han börjat fatta att han inte får sova i vår säng längre och så fort vi går mot sovrummet med pjamas på fattar han vad som är på gång. Vi får arbeta hårt för att få vår annars så glada son att skratta.
Tack och åter tack
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Se till att han skrattar INNAN då, om det är svårt att få honom att skratta när pjamasen är på. Det viktiga är att ha kul när man är vaken.

Jag skulle vilja att du VERKLIGEN känner efter i magen om du har den självklara attityden när du går till rummet och ska klä på honom. Känslan ska säga "ÅH vad skönt det ska bli att sova :D Vilken gåva för dig att du nu ska få lägga dig i din säng."

Känns det så, eller funderar du (om bara så för en sekund) om det kommer att gå bra, och undrar över hur han ska reagera på era försök att få honom att skratta ikväll? Finns dessa funderingar så märker han dem direkt. Känslan måste vara att det ska fungera.

Jag ger ett lite omvänt råd från igår. Jag trodde inte att solfjädern lugnade honom alls, utan bara störde.
Din uppgift är att lugna honom så att han kan somna lugn och trygg!
Bryt mönster här, genom att lägga tillrätta, buffa om det är nödvändigt, lägg på solfjäder tills han nästan sover. Han ska vara totalt avslappnad och tung i kroppen - det får ta den tid det tar. Du ska vara tyst och stilla, bara hålla tungt och tryggt.

När han nästan är på väg att somna så går du ut ur rummet - utan att tveka :!: Ger honom en tyst, men tydlig ramsa som följer med honom in i sömnen.
Om han skulle skrika upp sig så gå in och upprepa detta tills han somnar. Men han ska somna själv, utan att du är där.

Detta får du göra en kväll!, nästa kväll kan du göra samma procedur EN gång, sedan tar ramsan över. Kväll tre ska du bara snabbt lägga solfjäder och gå ut med ramsa.

Känns det som en omstart så gör det till en omstart! Tänk på att det är viktigare att veta/känna/förmedla att man gör rätt än att göra exakt rätt enligt skolboken, om du förstår skillnaden.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
villsova

Inlägg av villsova »

Hej och åter tack
Nä det är nog så att vi inte har rätt känsla, läggningen har blivit något ångestladdat och inte alls något mysigt som det var tidigare. I natt efter att sonen vaknat och skrikigt i 1 h och 20 min kastade jag in handuken. Det känns inte rätt att han skall skrika flera timmar varje natt. Hellre får han sova i vår säng till han blir 18. Nu hoppas jag bara att det inte tar alltför lång tid innan hans underbara personlighet och glada aptit återkommer.
Tusen tack ändå
från en som skall ut och shoppa en bredare säng i morgon
Ingela

Inlägg av Ingela »

hej villsova!
Vi sitter i samma båt du och jag. Min andra son skriker vid alla läggningar. Men han är min andra och min första hade vi jättejobbigt med sömnen. Men vi blev hjälpta här och nu sover han hela natten sen ett års ålder. Och tro mig många av mina vänner har fortfarande en kamp varje natt trots att barnen är två år gamla, medans vi bara ger våran pojke en puss säger att vi älskar honom och säger gonatt. Sen ligger han och snackar och somnar så fint.
Ville bara ge dig en liten push eller mig själv kanske. Jag vet att det funkar men drar mig lite.....
Hoppas allt går bra.......
Mamma till två pojkar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"