Att sova i vagn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sagomamma
Kontakt:

Att sova i vagn?

Inlägg av Sagomamma »

Vårt troll sover nu sedan länge hela nätter och hela dagslurar, och hon somnar numera utan att ens bli förbaskad. (Trodde nog aaaldrig det skulle komma dit... :roll: Tog sin lilla tid dock :D )

Men innan hon somnar så bökar hon runt en liten stund, sätter sig, ställer sig (förmodligen, jag hör ju bara henne) och snackar lite med sina nallar!
Det verkar som om de flesta barn ändå gör så här, coh det är ju absolut inga problem, men frågan är då...: Hur gör ni andra när era små ska somna i vagnen? Skulle jag sela fast Saga från början så skulle hon bli utom sig av att inte ens ha chansen att röra på sig som hon är van vid är okej innan man somnar! Så jag har alltså blivit tvungen (oftast) att vagna lite smått när hon ska sova i vagnen... Och det är ju inte riktigt bra... :roll: Hur gör ni andra :?:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

hej
Jo, jag gör som du - vagnar till hon nästan somnar. Annars så sätter hon sig och försöker ställa sig. Jag har dock inte märkt några problem med det,så jag fortsätter.

Jag kom på en ypperlig synintrycksborttagare (bra ord va :lol: ): madrasslakan med resår gick hur bra som helst att trä runt vagnen. Det blir luftigt men blåser inte in och Vera ser inte ut.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Sagomamma
vår Vilma bökar också gärna runt i sängen men i vagnen selar vi fast henne, hon har alltid selen på sig i vagnen även när hon är vaken. Nu är hon ju lite yngre än Saga, men det är inga problem, däremot kan hon fråga lite extra ibland när det är sovdags i vagnen. Jag vrider henne på sidan och lägger en filt under dynan så att hon inte ligger helt på rygg. Nu är det ju mysigt med åkpåse + att jag lägger hennes snuttefilt över ansiktet då hon gärna vill gosa in huvudet i något och sedan skynke över. Ibland promenerar jag och gör då det under hela sovpasset och ibland står hon stilla hela tiden. Om jag vet att jag både kommer att gå och vara stilla så får hon somna stilla stående.

Vi fastnade i vagnandet under kuren så jag är livrädd för att hamna där igen, men det finns ju att ta till vid kris men jag tycker att man ska försöka att hålla det vid kris även när man är ute. Å tänk på att det är till för att tysta henne och inte att få henne att somna :wink: men självklart ska man ju hitta det sättet som fungerar bäst för en själv :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
olivia

Inlägg av olivia »

Min dotter sov inte i vagnen mellan 8 och nästan 10 månaders ålder. Dels pga att det var lite kallt under hösten och vi hade precis flyttat och sömnen var kass på dagarna i början. Sedan lärde hon sig även att ställa sig i sängen. Jag var mycket orolig för att låta henne sova i vagnen igen, men införkaffade en lös sele och lade henne sedan som vanligt (som jag gjorde innan problemen började). Första dagen tog det nog 10-15 minuter innan hon somnade, men nu är det inga problem. Hon kan sätta sig i vagnen med selen på och om hon gör det, så händer det att jag lägger ner henne om jag ser det. Annars somnar hon snällt i vagnen efter någon minuts gnölande (kommer oavsett om hon sover i vagn eller i spjälis). Däremot så har jag inte försökt få henne att somna på stan mer än en gång. Och då misslyckades jag, försökte till och med vagna henne, men hon bara reste sig upp. Tror dock att det var innan jag köpt den lösa selen kom jag på...
Sommarbebis -08
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Sagomamma :D
Det blir lite annorlunda för dem förstås att vara selade i vagnen - på rygg - men jag tror de vänjer sig snabbt och tycker det är mysigt.

Vi har alltid haft alla dagslurar i vagnen, först på mage men vid 11 månader så vände jag och selade. Är också ganska generös med promenaden eller lite vagnande. Har dock aldrig varit ett problem. Hon kan ju sova, somna och somna om :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"