Protest vid schemaändring

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
3barn

Protest vid schemaändring

Inlägg av 3barn »

Hej.
Jag kurade lille Ilja i november och han har nu sovit sina nätter 20-06 med något enstaka uppvak. Ibland har det krånglat lite vid vargtimmen, men ej på sista tiden.
Nu ska jag börja jobba (pappa ska vara hemma) och för att funka med resten av familjen måste Ilja sova till 7. För han kan få sova första gången först vid 9.

Nu har vi alltså ändrat schemat så att han ska sova natt en timme längre.
Men han vaknar ju varje morgon kring sex.
Och då har jag så svårt att klara att vara bestämd när jag hör hans lilla undran "dadadadada", nu är det morgon och jag ska upp, liksom. Och han har ju haft rätt till elldeles nyss.

:?: Hur ska jag bete mig? Har läst om morgonkrångel, men känner mig osäker ändå.

Nu är jag uppe och diskar och skramlar. Kanske ska fixa så att man kan ha musik vid hans dörr...

Schemat
7 Godmorgon och amma
8.45 Amma (introducerar nu välling här)
9-10.30 Sova 1,5 timme
12 Lunch
13.30-15 Sova 1,5 timme
15 Frukt och amma
17.30-17.50 Sova 20 min
18 Gröt
20 Kvällsslurk och sova natt 11 timmar

Gamla schemat
6 Godmorgon och amma
7.30 Smaka frukost och amma
8-9.30 Sova 1,5 tmme
11 Lunch
12-14 Sova 2 timmar
14.30 Frukt och amma
16.30-17.15 Sova 45 min
18 Gröt
20 Kvällsslurk och sova natt 10 timmar

Det som är svårt är att han är så duktig, ju, inatt sov han hela natten utan att vakna och när han vaknar i det som var rätt tid så sent som härom dagen, så ska han ligga och skrika...
Har svårt med hans skrik.
Och särskilt när skriket tystnar vid ramsan och han anstränger sig för att säga dadadadada i stället... :cry:

:?: Har någon någon bra metod?
Vänligen Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sara!

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen :wink: ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD :D morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Lycka till och ett gott nytt år!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
3barn

Chet Baker

Inlägg av 3barn »

Tack för råden!
Igår morse gick det fint. Han lät lite vid 5.20 5.55 6.10 och sen sov han tils klockan pep vid 7! Behövdes ingen musik (vi bestämde oss för att följa musikförslaget).
Men idag vaknade han vid 6 och skrek mer och mer så jag satte på den utvalda skivan med Chet Bakers stilla jazz. Ilja blev helt tyst och lyssnade noga i kanske tio minuter men sen satte han igång att skrika igen.

Och när det blev kris buffade :oops: jag honom för att övergå till solfjäder när han lugnade sig. Jag kände hur fel det var medan jag stod där. :(
Han var tyst ett tag, men började igen så till slut pep klockan och Ilja slutade skrika och fick stänga av.
Jag kan inte lugna honom med solfjäder, därför har jag vid kris dagtid buffat honom lugn. Det har funkat, alltså han har inte börjat krångla mer eller kräva buffning titt som tätt.
Men nu på natten var det inte bra.
Jag är verkligen mesig ibland. Har faktiskt förvånat mig själv med att till slut ha genomfört kuren med såpass fast hand som jag gjort.

:?: Så vad ska jag gör när musiken inte tar?

Skulle kanske valt disk-metoden i stället, som vi gjort tidigare. Att jag skramlar i köket. Pappan som ju hör oss säger att så fort jag slutar skramla så tystnar Ilja för att lyssna "kommer hon nu?"

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sara!

Du kan inte förvänta dig att musiken ska "ta" första gången. Precis som andra verktyg måste sonen din förstå vad den betyder. Fortsätt med musiken utan att tveka det minsta! Annars har du vargarna i släptåg :twisted: och det känner sonen av! På med musiken och låt honom sedan vara, oavsett hur han låter, det tar ett par dagar innan poletten trillar ner. Så ha tålamod och backa!

Lycka till!
/Elle
3barn

Inlägg av 3barn »

Okej. :twisted:
Jag kör hårt.
Tack för hjälpen, jag meddelar hur det går.
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

/Elle
3barn

Inlägg av 3barn »

Andra morgonen med musik. Ilja vaknade vid 5.50, pratade lite, fick ramsa, började skrika, fick påminnelseramsa, SKREK, fick musik.
Och han skrek och skrek och skrek. Till 6.20, alltså en halvtimme.
Svettig mamma. :(
Sen var han tyst (sov?) i en kvart och satte igång igen vid 6.35.
Då bestämde jag att klockan skulle ringa och det var godmorgon.

Usch.
Har lust att strunta i shcemaändringen, men den måste ändå göras snart...
Att det ska vara så svårt. Just att han sover så fint hela natten!
Men jag ska hålla ut.

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
3barn

Inlägg av 3barn »

Glömde en sak.
Jag har fått klart Ijas mörkläggningsdraperi nu och skenan är uppe.
Nu har han ett mörkt lakan från taket kring huvudändan och halva sidan av sängen.
För att draperiet skulle få plats kring sängen ska han nu flytta till ett annat hörn av rummet. Ommömlering alltså. (Jag sover i samma rum.)

:?: Ska jag möblera om och ge draperi nu, medan vi ändrar morgnarna från 6 till 7, eller ska vi få det att funka först?

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Elle

Inlägg av Elle »

Kämpa på, det vänder snart :thumbsup:

Jag tycker du ska göra ommöbleringen nu, då tar du alla förändringar på ett bräde.

Lycka till!
/Elle
3barn

Inlägg av 3barn »

Imorse ringde klockan vid sju när både Ilja och jag sov som små stenar!
Ha ha :shock:
Vad det är fantastiskt!
Jag ska berätta om SHN för alla barnföräldrar jag möter hädanefter.
Fast det ju är helt naturligt och logiskt, ligger det så långt från mitt eget tankesätt, så att det blir som trolleri för mig.

Jag har en son som somnar tyst på någon minut på kvällen!
Jag har en son som kan sova hela natten (fast låta lite nån gång ibland)!

Jag är så tacksam. TACK :heart: ni som hjälpt mig.

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning Sara, vad glad jag blir :D NJUT nu av den goda sömnen hela familjen :sleep: och var rädd om det ni uppnått.

Tack :heart: för att du sprider budskapet om kuren vidare så fler kan få en god sömn.

/Elle
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Snyggt Sara! :thumbsup:

=D> =D> =D>

/Fjällmor
3barn

Inlägg av 3barn »

Lite problem igen. Som känns STOOORA.
Ibland känns det som om allt ska rasa, bara för att det krånglar lite.
Har läst på om förhållningssättet innan jag skriver detta och jag inser att det nog är det jag ska tänka på.
Läste också något bra av Mammut, att man kan fastna i kurandet, att det inte blir vardag. Det har vi en tendens till.
Ibland känns det som om det är en kamp hela tiden. Kämpa med ramsa, kämpa att få honom att sova tillräckligt länge.
Har lust att ge upp och låta honom suga nätterna igenom. Sen sansar jag mig när jag minns hur hemskt det var, för både honom och mig.
Jag ska försöka lugna mig och njuta. Inte hetsa upp mig när det går lite dåligt.

Men nu till problemet.
När Ilja vaknat ibland på dagarna (aldrig på natten) och fastnat i gråten har jag ibland buffat honom till sömns igen. Det har funkat, han har inte börjat vakna oftare eller kräva buffning. Och det har inte skett så ofta.
Men idag blev han helt galet arg/ledsen både vid mittenluren (väcktes efter en timme av brorsans tjoande) och när jag skulle lägga honom den sista luren.
Den sena luren har alltid varit svår. Men han klarar sig inte heller utan.
Då går det inte att få i honom kvällsgröten och då blir jag nervös att han är hungrig på natten.
Och jag gjorde så fel ](*,) nu vid sena sovet. Han bara skrek, helt tokigt och reagerade inte alls på solfjäder och buff ( :oops:)
Till slut började jag prata med honom, sa att det var dags att gå upp och tog upp honom. Fast han skrek. Fel, fel, men jag kunde inte låta honom fortsätta... Har aldrig tagit upp honom skrikande förut.

Hm. Det kommer aldrig någon fråga, märker jag, troligtvis för att jag redan vet.
Jag ska vara den stora, starka, lugna, trygga MODERN. Som ger honom förutsättningarna att sova när det är dags.

Men ett tips eller två mottages tacksamt ändå, om någon orkat läsa ända hit.

Vänligen Sara
som har så lätt att tycka SYND om
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, Sara du har själv satt fingret på vari problemet ligger :wink: Kom igen nu, läs, ladda och ta ledningen :!: Om han fastnar i ett klagande/ledsamheter under en lur, gå in EN gång och lägg tillrätta ordentligt, solfjädra tills han lugnar sig och ut med ramsan. Avvakta, avvakta och lyssna med öronen på hans ev protester :wink: Vid behov ger du en ramsa annars låter du honom lösa sina problem själv. Allt kan du inte göra åt honom, har han förutsättningarna för att kunna somna o sova gott så BACKA och sysselsätt dig med annat så du släpper överkoncentrationen på sonen.

Du fixar det här Sara :D
/Elle
3barn

Inlägg av 3barn »

Tack :heart: för uppmuntran!
Sista sovet idag skrek han rätt bra, men somnade till slut! Utan att jag gick in, men det blev en del ramsningar.
Och på kvällen somnar han alltid helt tyst!

Pappan har just övertagit föräldraledigheten så det är ny förstevårdare på Ilja nu, mycket nytt, mindre sugande på dagarna.
Idag hade han gråtit i trekvart (vaken och uppe) mitt på dagen, då skar det i mammahjärtat :( Oj, oj vad jag har lätt att få dåligt samvete.

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"