peppa oss, vi har slutat med nappen dag 1

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ingela!

Det är läge för en mini-kur för att komma på banan igen. Läs och fundera på det jag skriver så styr vi upp en mini-kur.

:arrow: Schemat: Jag har tittat igenom schemat och det täcker hans behov av mat och sömn. Två av passen är inga naturliga sömnrytmpass, men funkar dem så ändra inte. Bestäm vilken/vilka av lurarna du vill ha inne i spjälsängen resp ute i vagnen. Var konsekvent med detta tills lurarna satt sig ordentligt sedan kan du vara flexibel vid behov.

:arrow: Se till att han får röra på sig mycket under vakentiden och du kan även stimulera honom att ställa/sätta sig. Då får han nog av detta under vakentiden och kan ha ro att sova när det är dags. Ta med honom och storebror så mycket det bara går i det dagliga arbetet i hemmet. Var ute mycket i friska luften.

:arrow: Sonen min hade också en period då han ställde sig upp i sängen och hade VM i gymnastik istället för att sova. Jag svarade på hans frågor genom att ge en ramsa, så jag gav beskedet att det vara dags att sova och det vara bara att lägga sig ner. Om han blev ledsen gick jag in EN gång och solfjädrarde tills han blev sömntung och sedan ut med ramsa. Solfjädrar gör jag genom att breda ut båda händerna över ryggen- vänstra över axlar o nacke och högra över trycken. Håll statiskt, genom tryck rakt ovanifrån. Om han reste sig igen så fick han hållas. Han måste själv komma underfund med att han kan sätta sig ner själv och sedan somna gott. Det tog ett par dagar och sedan sov han gott igen. Alltså inte för mycket underhållning, utan lämna detta till sonen att reda ut.

Tjoa till om jag är otydlig eller om du har fler funderingar.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"