Från tre till två dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Louise

Från tre till två dagslurar

Inlägg av Louise »

Pluppen är sju månader och har nu nästan 12-timmars natt efter diverse bestyr i såväl vargtimme som stå upp i sängen mitt i natten.

Jag har förstått att någon gång vid 7-8-9 månader så övergår man till två dagslurar.

Jag vill vara ute i god tid och planera för nytt schema för det är fler än Pluppen som ska passa in i schemat.

Jag har sett Mammuts två förslag och tror att det ena skulle passa oss fint, med en lätt modifiering.

Sova 10-11.30 samt 14.30-15.15 och natt 19.30-07.30.

Jag vill kunna lämna storasyster på dagis vid 9-9.30 samt hämta såväl 12.30 som 15 vilket funkar fint i ovanstående schema.

Men nu kommer vi till maten.
Välling 07.30, lagad mat 11.30, lagad mat med hela familjen 17.30 och vällingslurk 19.15.
Men det blir bara tre mål plus kvällsslurk. Var lägger jag det fjärde målet och vad bör det bestå i?
Och bör vällingen på morgonen kompletteras med annat?

Som det är nu så har Pluppen ensamlek medan vi andra äter frukost 7.45-8.15. Jag har svårt att finna ett sätt för Pluppen att få ta del av familjens frukost och ha ensamlek innan vi ska traska iväg.
Till vilken ålder kan jag prioritera ensamlek framför deltagande i familjens fruksot anser ni?

Tacksam för förslag och synpunkter

Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag antar att du går och hämtar i och med att 15 funkar trotts att det är mitt i sovpasset.

Jag hade precis samma funderingar med min ettåring. Vi äter lunch ca 12 och middag 17.30.
Det slutade med att jag ger henne gröt kl 15.30 när hon vaknar (sover 20 min på em) och sedan får hon sitta med och äta med oss också. Det blir ju ingen full portion,´men hon gillar mat så äter gör hon. Vår middag blir alltså till ett mellanmål för henne.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Missade din fråga om ensamlek.
Se det som ett ypperligt tillfälle att BARA vara med äldsta barnet.
Om ni äter andra mål tillsammans och ni får ihop schemat så skulle jag behålla ensamleken så länge hon äter välling.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Louise

Inlägg av Louise »

Tack LO för synpunkter. Det känns inte riktigt bra med ett grötmål så nära middagen. Dessutom vill jag nog kunna vistas utomhus med barnen en stund och hinna ha bråttom hem till matning.
Men det blir tidigt med mellanmål vid 14. Bäst, tidsmässigt, vore ju ett mellanmål mitt i sovpasset!
Jo, vi promenerar till dagis så Pluppen kan sova i vagnen på en innergård medan jag hämtar systern i gårdshuset där dagis ligger.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag försökte några dagar med att ha mellanmål vid 15.30 istället, men hon var inte trevlig när klockan närmade sig 17. Jättehungrig och grinig. Det blir jag också när jag är hungrig.

Därför gjorde jag vår middag till hennes mellanmål, fast hon äter samma mat som vi, bara inte så mycket.

Du får fundera vidare.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"