Viktproblem

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
J och Å

Inlägg av J och Å »

Har varit inne och läst på hennes sida. Känner mig väldigt inspirerad och tycker det klarnar mer och mer.

:?: Undrar lite bara, hur mkt mat ska man käka. Hittar inte det någonstans. Jag vill ju gå ner i vikt och undrar då om man ska förhålla sig på ngt speciellt sätt?

:?: Hur gör man med herrn på snart 3 år. Han äter nästan inget och det är mkt kolhydrater i det han äter. Fattar inte hur jag ska kunna få honom att äte något annat. Är det någon som har nå tips. Han äter välling, macka, blodpudding, ibland ngn pasta. Älskar ost, vetekuddar(icas), filmjölk, ibland vindruvor, banan går alltid ner.Säkert ngt jag glömt.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej vänner!

Nu lägger jag mig också i den här tråden, fast jag är tokigt mager. Nej, inte sjukligt, men lite magrare än jag trivs med. Aptiten min är inte så stor just nu, men ibland får jag ryck och äter upp mig några kilo \:D/ . Åh, vad jag trivdes fint innan gravidkilona försvann (alldeles utan en enda ansträngning... :oops: ). Jag vet, ni är säkert jätteavundsjuka. Men jag har en ämnesomsättning som är SNABB :? . Och blodsockersvängning därefter.

Om jag skulle börja äta LCHF för att minska blodsockersvängningar osv, skulle jag då gå ner i vikt :shock: :?: Eftersom det används som viktminskningsmetod menar jag? Ni som verkar veta mycket :!: :D
Mindy

Inlägg av Mindy »

J och Å:
Till lilla herrn skulle jag inte rata frukt, bröd och pasta. Välj bra alternativ i stället. Fullkornspasta, fullkornsbröd etc. Den ev. blodsockersvängning som blir av frukt får man ta på små barn. Det är ju inte kilovis de äter. 1-2 frukter per dag tycker jag är helt okej i alla fall.
För övrigt passar ju den relativt stora fettmängden och det minskade sockret de så bra. :wink:

Simon är rätt svår att få att äta protein så det är bara att glömma.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Läste ett urdrag ur Skaldemans bok och har för mig att han skrev ngt om det också, alltså hur man ökar vikten. Säkert någon som har koll på det. Och det borde ju vara så, jag menar om du är underviktig så "saknas" ju något kroppen.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det fiffiga är att kroppen hittar sin normalvikt - det är liksom det det hela går ut på. Inte att "banta". Utan att ge kroppen den mat den är tänkt att äta. Så den som är överviktig går ner och den som är underviktig går upp :thumbsup: .

:idea: När jag fick upp ögonen för detta så var föreläsaren som sa att "Ja, nu sitter här några smala personer och tror att detta inte gäller dem. Då kan jag säga att det är ni som är de "smala mackätarna". Och ni lagrar fettet inuti era kroppar istället. Runt vävnader och organ. Det är värre än att ha bukfetma och ridbyxlår." Snacka aha-upplevelse :idea: !

:idea: Skaldemans bok tar upp de frågor som ventileras i denna tråden. Beställ den och skaffa er den helhet som besvarar alla frågor!

:idea: Att det inte finns angivna mängder mat beror på att man som människa får tilltro att själv kunna äta när man är hungrig och stoppa när man är mätt :wink: . Och man blir verkligen förvånad när man för första gången känner hunger :shock: . Man kommer på att det var åratal sedan man verkligen kände hunger - inte bara "sug". Det var för mig rätt skrämmande att inse att jag inte varit hungrig på evigheter utan förväxlat hunger med att vara sugen på saker och ting. Nu är det härligt att känna sig hungrig och sedan mätt. Istället för sugen och sedan däst :roll: :lol: . Och om jag kolhydratar till det lite ibland så inser man hur dåligt man faktiskt mådde innan - omedvetet. Nu blir jag bakis på kolisar :shock: :lol:

:idea: När jag fick upp ögonen för detta så var det när föreläsaren sa att "Ja, nu sitter här några smala personer och tror att detta inte gäller dem. Då kan jag säga att det är ni som är de "smala mackätarna". Och ni lagrar fettet inuti era kroppar istället. Runt vävnader och organ. Det är värre än att ha bukfetma och ridbyxlår." Snacka aha-upplevelse :idea: !
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tänkte bara tipsa om att det såklart finns ett forum för LCHF också http://43.freebb.com/fettskramd/ :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Boken beställd. Men nu MÅSTE jag äta middag istället för att sitta här. Ost, sill och skinka! Och bröd... 8) .

Ville bara säga att jag tror att det här är min normalvikt. Jag är inte underviktig, väger 56 till 168 cm, men jag är liksom mager ändå. Magen går inåt :roll: . När Anton föddes vägde jag 74 :shock: :!:

TJohej och kram!
LisaLiten

Inlägg av LisaLiten »

Jätteintressant det här med LCHF! Speciellt om man som jag livnär sig på mackor och smågodis...och börjat upptäcka vissa brister med den dieten :roll:

Jag funderar dock lite på att jag fick gallblåsan bortopererad förra året. Jag fick inga direkta kostdirektiv men fick känslan av att jag skulle akta mig för stora mängder fett. Jag har ju inget kvar som förvarar fettet. Någon som har erfarenhet av gallproblem och LCHF?
Hampus 0408, Adrian 0512
Renee

Inlägg av Renee »

LisaLiten skrev:Någon som har erfarenhet av gallproblem och LCHF?
Jag! Har också opererat bort gallblåsan. Jag mejlade Annika Dahlqvist och frågade henne om just detta när jag var ny LCHF-ätare. Så här svarade hon:
"Jag har hört många som utmärkt kan äta LCHF trots avsaknad av gallblåsa.
Det jag kan tänka mig, rent fysiologiskt, är att det kan vara en fördel att sprida ut fettintaget något över dagen, eftersom det inte finns någon reservoarfunktion för gallan."
När det gäller smala som önskar vill bli lite mindre smala svarade hon mig så här (maken min vill nämligen bli större ist f mindre):
"Vad gäller att gå upp i vikt, så rekommenderar jag inte att höja kolhydratmängden.
Den är lika skadlig för hälsan för smala som tjocka. Men de smala behöver troligen inte gå ner till nära noll , som vi bör göra.
Nånstans 20-40 E% kh för smala och friska?
Sen får de ta den vikt de får. Det är inte mycket mer att göra åt. Man får respektera det kroppen vill.
Man kan alltid träna och få mera muskler om man vill gå upp i vikt."
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, tack för info Renee! :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Mindy, jag körde en rivstart efter boken "våra bästa GI-recept", i 2 veckor. Då var det i princip helt kolhydratsfritt. Oj, vad jag lagade mat... :roll: olika till lunch och middag, jag som var van vid mackor både till frukost och till kvällsmat. Omställning bara det.

Halkade sedan in på LCHF, som är mindre grönsaker, och mer fett, ingen frukt, om man jämför med GI, kort förklarat. Det var efter någon månad med det jag mådde dåligt.
Kände ändå att jag inte ville gå tillbaka till det "gamla livet", utan ökade kolhydraterna till lite mer än jag då åt. Alltså, t.ex EN potatis till maten, mer grönsaker o.s.v som jag skrev om innan. Nu har jag hittat balansen, och mår bra, och har trimmat till mig ordentligt! :D Som min sambo så vackert sa häromdagen "Du är vältränad, smidig och slank"! \:D/ TJOHOOO, vad glad jag blev!! :D :D :D

Numera gör jag min "gamla vanliga mat", fast håller ner på kolhydrater. Äter ytterst sällan bröd, har lördagsgodis, då, och tränar oftast 3 ggr/vecka, men minst 2.

Jag lagar ordentligt med mat, så det räcker till både lunch och middag, så slipper jag stå vid spisen hela dagarna :wink:

Den övriga familjen äter som innan, vågar inte riktigt mixtra med barnen känner jag, och sambon är vuxen, och får själv avgöra hur mycket kh han lastar på tallriken.

Jag tycker att man ska veta vad man ska göra och varför man gör det och därefter fatta ett eget beslut efter vad man själv tycker verkar bra. Det gäller att hitta en personlig helhet och balans i det man gör. Då brukar det bli naturligt och rätt - och ENKELT! som Mammut skrev! DET tror jag är nyckeln!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Numera gör jag min "gamla vanliga mat", fast håller ner på kolhydrater. och håller upp på fettet också, inte att förglömma :wink:

anna igen
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
LisaLiten

Inlägg av LisaLiten »

Tack så jättemycket Renee! Perfekt :D
Hampus 0408, Adrian 0512
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Har ni läst det här, som jag råkade snubbla över?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... from=tipsa

Lite intressant att läsa eftersom en del inlägg här visar att det här är en metod som man kan leva med hela livet. I kontrast till att "räkna kalorier".

Jag vill också gå ner lite i vikt men jag vänder mig emot att frukt o grönt skulle vara DÅLIGT för kroppen.
Kommentaren "grönsaksskit" på Fettskrämds sida gjorde mig lite anti, faktiskt.

Så jag väljer nog inte Lchf synen på mat...

Viktväktarna har jag gått ner effektivt i vikt med förut och det blir nog melodin denna gång också...

Synpunkter på länken?

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
T.P

Inlägg av T.P »

Hej alla..har nu inte lusläst allt här från början...
men ville bara säga att med inspiration från anna( :wink: tack), i en annan tråd på barnaväntan tror jag, så satte jag igång med att skära ner på kh!
Gjort detta för 7 år sedan oxå..med snabbt resultat.
Har hittat min egna grej :wink: som man ska
Äter frukost,lunch,mellanmål,middag på fasta tider
Äter mkt baljväxter(pga av att jag ej äter kött bara fisk ibland)
mkt grönsaker
rätta fetterna
kh endast på lördagar
Men numera lite kh till frukost
en näve cashewnötter varje kväll

Mår jätte bra..och kan ha mina kläder jag hade innan jag blev gravid :) Nu återstår bara träningen som jag ju lovat som nyårslöfte i annan tråd :? :lol:
Men längtar faktiskt..Blir nog salsa..en gång i veckan..i övrigt promenader tror jag
barn födda 04/06/08
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"