Hur göra på naten?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Suseli

Hur göra på naten?

Inlägg av Suseli »

Vågar knappt skriva och fråga, har försökt läsa så mkt jag kunnat innan... Behöver lite råd angående vår son som är 10 månader. Han sover fasta tider på dagarna, somna själv både dagtid och kvällstid med sedan börjar hans jobbiga nätter. Han vaknar mellan 5 och 10 gånger per natt och äter 2 flaskor välling. Vi ska naturligtvis ta bort vällingen men jag känner mig orolig för att han kommer att sova ännu sämre utan dessa. Han sover i vårt rum, men i egen vrå. Jag har försökt att få honom att somna om utan flaskan, men det är så svårt! Det är mitt tredje barn och den som har haft svårast med sin sömn. Hur ska jag hjälpa honom?
Suseli
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ett förslag är att du bestämmer dej för att genomföra shn-kuren!

:idea: Han ska sova 14 timmar per dygn - fördelat på 2 dagslurar och 11 eller 12 timmar nattsömn. Först ser du till att antalet timmar sömn stämmer med sonens nuvarande vanor. Justera det som behövs! Spika dessa fasta tider.

:idea: Spika 4 stora mål mat (ca 3,5 - 4 timmar emellan) och en nattslurk innan han somnar (här ska det toppfyllas!). Detta för att ge honom förutsättningarna att sova hela natten utan mat.

:idea: Läs allt om kurens filosofi, genomförande och mål. Därefter gör du dej införstådd med verktygen i kuren - LÄS och ÖVA! Du ska veta VAD du ska göra och VARFÖR du ska göra det - då är du startklar!

:idea: Låt honom somna som vanligt på kvällen (du skriver att han somnar själv så jag "tror" på det :D ). Lägg honom på mage då han somnat in (efter 20 minuter). Detta för att magläget ger en djupsömn som minskar risken för uppvaknanden.

:idea: Använd verktygen då han vaknar på natten! Detta i en attityd av självklarhet och med målet i sikte - att ge honom förmånen att sova gott på natten!

:D Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"